خبرگزاری آمریکایی در گزارشی با اشاره به سابقه چند دهه تجربیات جنگ چریکی حزب‌الله لبنان و موشک‌های در اختیار آن به راه سخت رژیم صهیونیستی در هر گونه جنگ فراگیر با حزب‌الله پرداخت.

اسرائیل

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پایگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا در گزارشی از سختی مقابله اسرائیل با حزب‌الله لبنان به علت تجربه چند دهه جنگ چریکی مبارزان این گروه شیعی پرداخت.

در بخش‌هایی از یک گزارش سی‌ان‌ان آمده است:

نیروهای رزمی حزب‌الله از زیر آوارهای حمله اسرائیل به بیروت در سال ۱۹۸۲ بیرون آمدند. در آن زمان، این تشکیلات، گروهی از مبارزان اسلامگرا بود که توسط جمهوری اسلامی نوپای ایران حمایت می شد. به دنبال آن، قدرت نظامی و سیاسی این گروه افزایش یافت. در سال ۲۰۰۰، مبارزان چریک حزب‌الله، نیروهای اسرائیلی را مجبور به عقب‌نشینی از جنوب لبنان کردند و به اشغال بیش از ۲۰ ساله لبنان پایان دادند. حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ از جنگ ۳۴ روزه با اسرائیل که لبنان را ویران کرد، به سلامت عبور کرد.

اگرچه قدرت نظامی حزب‌الله با قدرت نظامی اسرائیل همخوانی ندارد، اما زرادخانه در حال پیشرفت حزب‌الله این پتانسیل را دارد که آسیب‌های قابل توجهی به اسرائیل و متحدانش در منطقه وارد کند.

اسرائیل ارتش بسیار برتری نسبت به حزب‌الله دارد، اما این گروه مورد حمایت ایران دارای موشک‌هایی با برد تا ۵۰۰ کیلومتر است. این موشک‌ها باید سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل را دور بزنند تا به اسرائیل آسیب وارد کنند.

اسرائیل همچنین باید با عمق استراتژیک حزب‌الله مبارزه کند. این گروه بخشی از محور شبه‌نظامیان تحت رهبری ایران است که شامل یمن، سوریه، غزه و عراق است. برخی از این گروه‌ها از ماه اکتبر، زمانی که اسرائیل جنگ در غزه را پس از حمله شبه‌نظامیان تحت رهبری حماس به این رژیم آغاز کرد، به طور قابل توجهی هماهنگی خود را افزایش داده‌اند. این محور در اسرائیل به «حلقه آتش» معروف است.

در طول ۱۰ ماه گذشته، شرکای حزب‌الله در منطقه درگیر نبرد با اسرائیل و متحدانش بوده‌اند. حوثی‌های یمن به‌طور پراکنده به سمت کشتی‌ها در دریای سرخ، شریان تجارت جهانی و همچنین به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند. مقاومت اسلامی در عراق و گروهی از جناح‌های تندرو شیعه نیز حملاتی را به مواضع آمریکا در آن کشور آغاز کرده است. این محور توقف این خصومت‌ها را مشروط به آتش‌بس در غزه کرده است و آن‌گونه که یکی از رهبران ارشد حزب‌الله توصیف می‌کند، خودشان را به عنوان «جبهه حمایتی» برای فلسطینیان در غزه تغییر نام داده‌اند.

حزب‌الله در طول چندین دهه درگیری خود با اسرائیل، درگیر جنگ نامتقارن بوده است. این کشور به دنبال افزایش قدرت سیاسی و نظامی خود بوده و در عین حال به دنبال ایجاد بازدارندگی با وجود برتری نظامی اسرائیل است. اما حزب‌الله (به اصطلاح‌ در اقدامات خود) سوزن را با دقت نخ می‌کند. برانگیختن قدرت آتش کامل اسرائیل می‌تواند توانایی‌های این گروه را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد و آن را سال‌ها - اگر نگوییم دهه‌ها - به عقب برگرداند و بخش‌های وسیعی از لبنان را که زیر بار بحران مالی چند ساله‌اش خم شده، نابود کند.

حزب‌الله لبنان از ماه اکتبر تاکنون بیش از ۴۰۰ مبارز از جمله فرماندهانی را در درگیری‌های مرزی با اسرائیل از دست داده است. بر اساس تجزیه و تحلیل سی‌ان‌ان از ارقام در دسترس عمومی، حدود ۱۵۰ غیرنظامی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. تأثیر نبرد بر اسرائیل نیز قابل توجه بوده است، به طوری که بیش از ۶۰ هزار نفر از مناطق مرزی شمالی اسرائیل آواره شده‌اند و تعداد زیادی از جمله سربازان و غیرنظامیان کشته شده‌اند.

شانس بقای حزب‌الله در یک جنگ همه‌جانبه با اسرائیل به این بستگی دارد که آیا می‌تواند بر این سامانه‌ها (سامانه‌های پدافند هوایی) که در ماه‌های اخیر هزاران سلاح هوابرد از ایران، غزه و لبنان را رهگیری کرده‌اند، پیشی بگیرد یا نه.

به دلیل قدرت فزاینده حزب‌الله، یک جنگ همه‌جانبه احتمالی بین اسرائیل و لبنان خاورمیانه را به سمت‌وسوی ناشناخته ای سوق خواهد داد. تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از چنین جنگی با شدت بی‌امان ادامه خواهد یافت.

کد خبر 876831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 0
    موشک‌های نقطه زن را بزن که بدجور صهیونیست‌های درنده و کودک کش را به وحشت انداخته و ایضا صهیونیست دوستان گنجشک مغز و بیگانه با انسانیت را