در حال حاضر خط تولید واگنهای مسافربری واگن سازی کوثر، پارس و پلور سبز کرمان خوابیده است.رامین مردانی ، مدیرعامل واگنسازی کوثر هزینه خرید واگنهای مسافربری دست دوم را 150 هزار یورو اعلام کرده و به خبرنگار همشهری میگوید: قیمت واگنهای نو بین 800 هزار تا یک میلیون یورو است و با این که تولیدات ما در حد استاندارد جهانی است،
اما به دلیل بالا بودن قیمت شرکتهای داخلی حاضر به خرید واگنهای نو نیستند.بالا بودن قیمت مواد اولیه، رکود اقتصادی، قفل شدن تسهیلات بانکی و تحریم باعث شده است تا قیمت واگنهای تولیدی در ایران نسبت به سایر کشورها بالاتر باشد، از طرفی بهدلیل بحران اقتصادی هماکنون شرکتهای روسی و اوکراینی پیشنهادهای بهتری را به خریداران واگنهای ریلی در ایران میدهند.
در چنین شرایطی شرکتهای تولیدکننده ایرانی باید هم به فکر تولید واگن با قیمت
پایین تر از رقبای روسی و اوکراینی خود باشند و هم بازپرداخت تسهیلاتشان را بهموقع انجام دهند.
برخی از خریداران واگن معتقدند شرکتهای تولیدکننده سفارشهای خود را بهموقع تحویل نمیدهند بنابراین بهتر است بهجای مراجعه به شرکتهای داخلی برای خرید واگن به شرکتهای روسی و اوکراینی که این روزها قیمتشان را شکستهاند مراجعه کنند، این در حالی است که به اعتقاد مردانی، شرکت واگنسازی کوثر تاکنون تاخیری در تحویل واگنهای خود نداشته است.
به گفته وی، در حال حاضر خط تولید بسیاری از شرکتهای تولیدکننده واگن متوقف شده است بههمین دلیل آنها قیمتهای خود را شکستهاند اما زمانی به شرکتهای ایرانی واگن میفروشند که خط اعتباری برای آنها باز شود، اما واگنسازی کوثر از خریدارانش سند و وثیقه نمیگیرد.
مدیرعامل واگنسازی کوثر نیاز کشور به واگنهای باری را 4 هزار دستگاه در سال 88 ذکر میکند و میگوید: سهم شرکت ما از این رقم میتوانست 1500 دستگاه باشد، این در حالی است که بهدلیل سیاستهای مبهم شرکت راهآهن در مقابل تولیدکنندگان واگن و عدم پرداخت تسهیلات بانکی، ظرفیت تولید این شرکت در سالجاری 50 درصد کاهش یافته است.واگنسازی کوثر، بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده واگن باری ایران، با مشکلات فراوانی در بازپرداخت تسهیلات بانکی مواجه شده است مدیرعامل شرکت در این ارتباط میگوید: زمانی که تولیدی نداشته باشیم نمی توانیم تسهیلاتمان را نیز بهموقع بازپرداخت کنیم.
وی نبود نقدینگی را یکی از مهمترین دلایل افت تولیدات این شرکت ذکر و تصریح میکند: واگنسازی کوثر بیش از 3 قرارداد با شرکتهای مختلف برای ساخت واگن منعقد کرده؛ اما هیچیک از این شرکتها پولی به ما برای شروع کار ندادهاند، بنابراین ما هم نمیتوانیم بدون نقدینگی کارمان را آغاز کنیم.مردانی ادامه میدهد: شرکت واگنسازی کوثر قرار بود با همکاری شرکت کلر ایتالیا به تولید واگنهای قطار پرسرعت تهران - قم اقدام کند که بهدلیل نداشتن فاینانس و نقدینگی هماکنون اجرای این قرارداد متوقف شده است.
مردانی آینده فعالیت واگنسازی کوثر را در سالجاری مبهم میداند و ادامه میدهد: با کاهش 50 درصدی ظرفیت تولیدمان حدود 20 درصد از نیروهایمان را تعدیل کردیم.وی ادامه میدهد: اگر دولت از ما حمایت کند میتوانیم نیروهای تعدیلی مان را دوباره برگردانیم؛ ضمن اینکه از شرکت راهآهن جمهوری اسلامی انتظار داریم برای تامین واگنهای باری مورد نیاز خود به شرکتهای داخلی سفارش کار بدهد.
مردانی با بیان اینکه از دولت انتظار داریم از شرکتهای موجود حمایت مالی کند، ادامه میدهد: دولت بهجای تاسیس شرکتهای جدید تولیدکننده واگن میتواند همان نقدینگی را به شرکتهایی که نیازمند حمایت مالی هستند تزریق کند و حتی نسبت به استمهال وامهای بانکی اقدام کند.
بحران مالی جهانی باعث شد تا نرخ سود بانکی در بسیاری از بانکها کاهش یابد از طرفی دولت نیز به کمک شرکتهای بزرگی که در آستانه ورشکستگی قرار داشتند آمد، اما در ایران موضوع کاملا برعکس شده است، قرار نیست بانکها به کمک شرکتهایی که با افت تولید مواجه شدهاند بیایند، مدیرعامل واگنسازی کوثر بهره بانکی در ایران را برای شرکتهای تولیدی کمرشکن میداند و میگوید: معمولا در زمان بحران نرخ سود بانکی در اکثر کشورها کاهش مییابد اما مثل اینکه این موضوع در مورد ایران نه تنها صدق نمیکند، بلکه نرخ سود بانکی برای شرکتهای بزرگ افزایش هم مییابد.