از اول صفر تاکنون، بخش عمده جمعیت میلیونی زائران اربعین که برای زیارت عازم کربلا شده بودند به کشور بازگشته‌اند و برای انتقال آخرین گروه‌های زائران، حمل‌ونقل عمومی بسیج شده است.

واردات اتوبوس برای اربعین

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده در گذرگاه‌های مرزی، تا شامگاه چهارم مردادماه، بیش از ۳.۶ میلیون زائر ایرانی برای حضور در مراسم اربعین حسینی وارد عراق شده و بیش از ۲.۹ میلیون نفر از آن‌ها به کشور بازگشته‌اند.

طبق این آمارها، حدود ۹۴ درصد زائران به‌صورت زمینی از کشور خارج شده‌اند و حدود نیمی از آن‌ها با خودروی شخصی به این سفر رفته‌اند.

مراسم عزاداری اربعین حسینی امسال هم با حضور خیره‌کننده عاشقان اباعبدالله الحسین در کربلا باشکوه تمام برگزار شد و زائران ایرانی نیز طبق روال سال‌های قبل از ابتدای ماه صفر برای حضور در سرزمین کربلا رهسپار شدند. طبق آمار، بیش از ۴۳ درصد زائران با خودروی شخصی به این زیارت رفته‌اند و به‌واسطه محدودیت‌های ذاتی حمل‌ونقل هوایی، فقط ۶.۲ درصد از زائران مرز هوایی را انتخاب کرده‌اند.

زائران حسینی چگونه به کربلا رفتند؟

بر اساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی که مبتنی بر آخرین اطلاعات اداره گذرنامه است، از ابتدای ماه صفر تا شامگاه اربعین (یکشنبه ۴ مرداد، ۲۰ صفر) ۳ میلیون و ۶۲۲ هزار نفر از مرزهای کشور خارج شده‌اند و در همین بازه زمانی ۲ میلیون و ۹۴۲ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند.

با این حساب، کمتر از ۶۸۰ هزار نفر از زائرانی که در این بازه زمانی وارد عراق شده‌اند، همچنان به کشور بازنگشته‌اند و برای انتقال همین تعداد، حدود ۴ هزار دستگاه اتوبوس مدنظر قرار گرفته است. بررسی نحوه خروج زائران اربعین از کشور نشان می‌دهد: بزرگ‌ترین بخش زائران با خودروی شخصی عازم زیارت شده‌اند و بعدازآن اتوبوس، تاکسی‌ها و حمل‌ونقل ریلی و حمل‌ونقل هوایی قرار گرفته‌اند.

بسیج اتوبوس‌ها برای بازگشت زائران

هنوز ۱۸.۸ درصد از زائران ایرانی اربعین به کشور بازنگشته‌اند؛ اما نکته جالب اینجاست که بخشی از زائرانی که با حمل‌ونقل هوایی، ریلی یا تاکسی عازم این زیارت شده‌اند، در سفر بازگشت اتوبوس را انتخاب کرده‌اند و همین مسئله متولیان امر را ناچار کرده است که اتوبوس‌های بیشتری به نقاط مرزی گسیل کنند.

بر اساس آمارها، تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰ هزار نفر از زائرانی که با هواپیما عازم سفر اربعین شده‌اند به‌صورت زمینی به کشور برگردند که در این صورت بخش عمده آن‌ها ناچار به انتخاب اتوبوس خواهند بود و حدود ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس باید به برگشت این افراد اختصاص یابد. این در حالی است که هم‌زمان بیش از ۳۰۰ هزار نفر از زائرانی که هنوز به کشور برنگشته‌اند نیز باید با اتوبوس منتقل شوند و همین مسئله، ازدحام پایانه‌های مرزی برای سفر اتوبوسی را افزایش خواهد داد.

در این میان شرکت راه‌آهن نیز در تلاش است با اعزام قطارهای بیشتر به نقاط مرزی، به کاهش ترافیک مسافران کمک کند؛ هرچند بخش عمده سرویس‌دهی ریلی در محور خرمشهر- شلمچه انجام می‌شود و که ریل‌باس‌های راه‌آهن ۲۴ ساعته در این بخش فعال هستند.

انتقال زائران به تفکیک مرزها

آمارهای وزارت راه و شهرسازی حاکی از این است که از مجموع زائرانی که به‌صورت هوایی به زیارت اربعین رفته‌اند، ۶۶ درصد از مرز هوایی فرودگاه حضور امام خمینی و ۱۷ درصد از فرودگاه مشهد استفاده کرده‌اند و ۱۷ درصد باقی‌مانده مربوط به سایر فرودگاه‌های کشور بوده است.

در بخش زمینی اما، همچنان مرز مهران با اختلاف شاهد بیشترین ترافیک زائران بوده و ۴۵.۶ درصد از زائران زمینی از این مرز وارد عراق شده‌اند. البته در زمان برگشت، ترافیک این مرز بازهم افزایش پیدا کرده و میزبان ۴۶.۸ درصد از زائران زمینی بوده است.

بعد از مرز مهران، بیشترین ترافیک زائران در مرز شلمچه به ثبت رسیده که پذیرای ۲۶ درصد از زائران بوده است. همچنین مرز چذابه توسط ۹ درصد زائران انتخاب شده و این مرز به سومین گذرگاه پرتردد در اربعین ۱۴۰۳ تبدیل شده است.

آخرین جزئیات عزیمت زائران به عراق | زائران اربعین از چه راهی به کربلا رسیدند؟

اعزام زائران اربعین (خروج)

نحوه تردد زائران

تعداد

درصد از کل

هواپیما

۲۲۳,۸۹۸

۶.۲

خودروی شخصی

۱,۵۶۳,۲۴۴

۴۳.۲

اتوبوس

۱,۲۵۷,۳۹۲

۳۴.۷

تاکسی‌ها

۳۰۵,۸۵۲

۸.۴

قطار

۲۷۱,۸۶۸

۷.۵

نحوه بازگشت زائران (ورود)

نحوه تردد زائران

تعداد

درصد از کل

هواپیما

۱۶۷,۶۲۸

۵.۷

خودروی شخصی

۱,۲۷۶,۵۱۲

۴۳.۴

اتوبوس

۱,۰۲۶,۷۵۹

۳۴.۹

تاکسی‌ها

۲۴۹,۷۵۲

۸.۵

قطار

۲۲۲,۰۰۲

۷.۵

کد خبر 877134
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    لشکر 81 پیاده زرهی کرمانشاه که سربازان ایرانی دران خدمت نمودند ) و قسمت مرز های مشترک با عراق را پوشش می دهند مرز های مشترک دیگری مانند : سومار قصر شیرین و نفت شهر و غیره ... دارد که باید اباد سازی +اسفالت کاری و دارای امکانات سفری ( درمانی - فروشگاهی - هتل داری و رستوران داری و امکانات بهداشتی و نماز خانه ی اقایان + خانم ها حوض و فواره و اب نما و.... )بگردد تا صدام حسین عرب عراقی هوس حمله به این کشور را از مغز خود دور بکند و باید به این لشکر رسیدگی بشود تا پشتیبانی خوب و مرفه ای داشته باشد.