اگر برایتان پیش آمده است که کاری را بر عهده بگیرید و انجام دهید؛ اما هر روز انجام آن را به تاخیر بیندازید؛ احتمالا در پی رفع این مشکل که نتایجی منفی مانند کاهش بهره‌وری، افزایش استرس و کاهش کیفیت امور را به دنبال دارد، با واژه‌ای به نام اهمال‌کاری روبه‌رو شده‌اید.

image-20240827142641-1.jpeg

اهمال کاری چیست؟ | راهکارهای مبارزه با اهمال کاری

اما واقعا اهمال‌ کاری چیست؟ چرا با وجود زمان کافی و انرژی لازم، انجام کارها را به تاخیر می‌اندازیم؟ آیا می‌توان این مشکل را رفع کرد؟ در ادامه این مقاله، ابتدا به بررسی چیستی اهمال‌کاری می‌پردازیم. سپس، راهکارهای رفع این مشکل را بیان می‌کنیم تا بتوانید ضمن داشتن برنامه‌ریزی مناسب، هر کار را در زمان اصلی خود به دور از هرگونه استرس انجام دهید.

اهمال کاری چیست؟

اهمال‌کاری یا فردافکنی مشکلی شایع در میان اقشار مختلف جامعه، در لغت به معنای خودداری از انجام وظیفه‌ای است که باید تا موعد مشخصی انجام شود. به طور مثال، زمانی که ۴ روز برای مطالعه دروس یک امتحان دانشگاهی فرصت دارید؛ اما فقط روز آخر به انجام این کار مشغول می‌شوید، درگیر اهمال کاری شده‌اید.

اهمال کاری که بیش‌تر با به تعویق انداختن کارها شناخته می‌شود، در ساده‌ترین تعریف بیان‌گر تعلل در اجرای اموری زمان‌دار است که‌ موجب اثرات منفی در نتایج تاثیرگذار زندگی هر فرد می‌شود. بگذارید این‌طور بگویم، ممکن است انجام یک پروژه کاری، تاثیر به‌سزایی در پیشرفت موقعیت شما بگذارد؛ اما با به تعویق انداختن آن، نتوانید کیفیت لازم را در پروژه ارائه دهید و در نهایت، برخی از بهترین فرصت‌های شغلی و آینده خود را از دست بدهید.

نکته حائز اهمیت در اهمال‌کاری این است که احتمالا فرد اهمال‌کار با زمان‌بندی و برنامه‌ریزی اصولی آشنایی دارد. از طرفی، می‌داند که انجام برخی امور را باید در اولویت خود قرار دهد و پشت گوش انداختن آن چه تبعاتی دارد؛ اما باز هم آن را به تاخیر می‌اندازد و از واژه «بعدا» برای سر باز زدن از انجام کار استفاده می‌کند. طبق این مثال، اهمال‌کاری نوعی عقب انداختن غیرضروری کارها است که دلیلی منطقی برای این به تعویق انداختن، نمی‌توان بیان کرد.

به طور کلی، در پاسخ به اهمال کاری چیست؟ می‌توان گفت، اهمال کاری به معنای انجام امور مختلف، بدون توجه به اهمیت و ضرورت آن‌هاست. طبق این مسئله، افراد اموری را در اولویت خود قرار می‌دهند که لذت انجام دادنشان، بدون توجه به میزان اهمیتی که دارند، بیش‌تر است. ممکن است بسیاری از ما سپری کردن افراطی زمان در شبکه‌های اجتماعی یا تماشای فیلم را راهی برای تفریح بدانیم و آن را جایگزین انجام امور مهم کنیم که به نوبه خود، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

چه چیزی باعث اهمال کاری می‌شود؟

در عصر تکنولوژی که عوامل حواس‌پرتی بیش از هر زمانی ما را در معرض خطر قرار می‌دهند، عوامل زیادی می‌تواند موجب اهمال کاری در تمامی افراد شود. توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد، تنها یک علت موجب بروز اهمال کاری نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از دلایل ما را از انجام به موقع امور باز می‌دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

سوگیری زمان حال

سوگیری زمان حال نوعی پدیده روان‌شناختی است که افراد طی آن، به پاداش‌های لحظه‌ای بیش‌تر از نتایج تاثیرگذار در آینده اهمیت می‌دهند. در واقع طی این اختلال، افراد کارهای مهم و تاثیرگذار را قربانی امور لحظه‌ای اما لذت‌بخش می‌کنند و تلاش برای امور ارزشمند کاهش می‌یابد.

تحصیل

در نگاه اول، دیدن واژه تحصیل به عنوان عامل تاثیرگذار در اهمال کاری جای تعجب دارد؛ اما عدم علاقه به موضوعات درسی، کمال‌گرایی جهت تمایل به بی‌نقص بودن امور و نداشتن برنامه‌ریزی تحصیلی، عواملی هستند که می‌توانند منجر به واگذاری دروس به لحظه آخر شوند.

افسردگی

افسردگی به عنوان یکی از رایج‌ترین مشکلات عصر حاضر، منجر به بی‌علاقگی فرد نسبت به انجام کارها می‌شود. در واقع فرد افسرده، به واسطه حس‌وحالی که دارد ترجیح می‌دهد بسیاری از امور را به زعم مهم‌بودن، انجام ندهد. ضمنا، ابتلا به افسردگی می‌تواند، سطح توانایی حل مسئله، برنامه‌ریزی و تفکر را در افراد کاهش دهد که به نوعی، مانع کنترل و برنامه‌ریزی صحیح برای امور مختلف می‌شود.

کاهش انگیزه در افراد مبتلا به افسردگی، افراد را نسبت به امور عادی روزانه بی‌تفاوت می‌کند. در چنین شرایطی نمی‌توان توقع داشت که فرد انجام امور مهم را به تعویق نیاندازد. چرا که حسی درونی او را از کارهای مختلف باز می‌دارد.

اهمال کاری چیست؟ | راهکارهای مبارزه با اهمال کاری

افسردگی، عاملی بازدارنده از انجام امور مهم

اختلال وسواسی فکری (OCD)

اختلال وسواسی فکری یا OCD، نوعی اختلال روانی است که در آن، افکار افراطی و خاص در ذهن فرد بیمار به دفعات، تکرار می‌شوند. از طرفی ممکن است این افراد نسبت به تفکر در خصوص امور مختلف، عادت پیدا کنند تا جایی که این افکار و اعمال، باعث پریشانی یا اختلال در عملکرد عمومی بدن شود.

با وجود این مشکل، فرد تنها برای مدت کوتاهی قادر به کنترل افکار و اعمال خود است و به سرعت، تمرکزش را از دست می‌دهد. این موضوع، تاثیر زیادی بر اهمال‌کاری می‌گذارد. چرا که قدرت برنامه‌ریزی و تخصیص زمان به امور مختلف، بر اساس اهداف از پیش تعیین‌شده از فرد گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه سریع بخوابیم؟ | 20 روش برای داشتن خواب راحت

بیش فعالی (ADHD)

بیش فعالی یا اختلال نقص توجه، نوعی اختلال رفتاری رشدی است که بسیار با عنوان ADHD در میان افراد شناخته می‌شود. این موضوع می‌تواند در روند تمرکز، فرایند یادگیری و انجام بسیاری از فعالیت‌های فیزیکی، تاثیر منفی بگذارد و حتی با برخی رفتارهای غیرعادی همراه شود.

افراد مبتلا به بیش فعالی، برای انجام امور به ظاهر ساده، مجبور هستند بیش‌تر از افراد عادی برای حفظ تمرکز خود تلاش کنند؛ اما می‌توانند، برای امور به ظاهر ساده و غیرمعمولی که همراه پاداش هستند، تمرکزی غیرقابل‌انکار ارائه دهند. به همین دلیل، بیش فعالی می‌تواند روی اهمال کاری تاثیر بگذارد. چرا که افراد بیش فعال، اغلب تمرکز کافی برای انجام وظایفی که به آن‌ها محول شده است، ندارند و کارها در اصطلاح پشت گوش می‌اندازند.

از طرفی، امکان دارد که افراد بیش فعال، کارها را به طور ناقص و تمام‌نشده رها کنند و خود را مشغول کار و فعالیت دیگری کنند که عواقب منفی زیادی به همراه دارد و خود عاملی برای کاهش سطح تمرکز به حساب می‌آید.

چرا کارها را به تعویق می‌اندازیم؟

اصلی‌ترین ویژگی‌ شخصیتی افراد اهمال کار، به تعویق انداختن کارها است. حالا که می‌دانیم اهمال‌ کاری چیست، به این‌ موضوع پی برده‌ایم که تاخیر در انجام امور مانند شکافی فرضی، میان تصمیم تا عمل فاصله می‌اندازد. تشدید اهمال‌کاری این شکاف را به مرور عمیق‌تر می‌کند. تا جایی که راه‌های رسیدن به مقصد از بین می‌روند. در ادامه برخی از دلایل به تعویق انداختن کارها را توضیح می‌دهیم.

  • استراق سمع یا گوش دادن به صدا و صحبت‌های درون محیط، یکی از رایج‌ترین عوامل به تعویق انداختن کارها محسوب می‌شود. در این حالت شخص نمی‌تواند تمرکز لازم را برای انجام کارها داشته باشد و با صداهای مختلف دائما دچار حواس‌پرتی می‌شود.
  • رایج‌ترین علتی که بسیاری از افراد براساس آن کارهای خود را به تعویق می‌اندازند، بی‌تفاوتی نسبت به موضوعات است. در واقع، وجود وظایف و کارهای خسته کننده دائمی، به مرور افراد را نسبت به انجام آن‌ها بی‌تفاوت می‌کند. در نتیجه این موضوع، افراد وقت خود را با فعالیت‌هایی پر می‌کنند که به نظرشان ضروری یا هیجان‌انگیزتر است.
  • سخت بودن و دشواری یک فعالیت، از جمله دلایلی است که فرد را از اجرای امور باز می‌دارد. چرا که افراد کمی از انجام کارهای سخت و پیچیده، لذت می‌برند. در واقع طی این مشکل، ذهن به انسان تلقین می‌کند که الان وقت کافی برای حل مشکل ندارید و باید بعدا با صرف زمان کامل به بررسی موضوع بپردازید. و بعدا راه‌حل را پیدا خواهد کرد. و معمولا افراد آنقدر این طرز فکر را ادامه می‌دهند تا فرصت‌ها از دست می‌رود.
  • بیش‌تر افراد در طول روز، کارهایی را انجام می‌دهند که ارتباطی با مسئولیت‌های اصلی آن‌ها ندارد. در پس این موضوع، جایی که علاقه و هدف واقعی وجود نداشته باشد، پیدا کردن ارزش شخصی برای انجام امور، سخت است. به همین دلیل، افراد ترجیح می‌دهند به جای انجام وظایف خود، وقت‌شان را صرف کارهایی کنند که احساس ارزش بیش‌تری را به آن‌ها منتقل می‌کند.
  • کمال‌گرایی به معنای تمایل به انجام دادن کارها با بالاترین سطح کیفیت، بدون کوچک‌ترین ایراد و نقص در کار است که معمولا غیرممکن به نظر می‌رسد. طبیعی است که همه افراد دوست دارند، کارهای خود را با بهترین کیفیت انجام دهند؛ اما انتظار کیفیت صد درصدی، یک انتظار نامعقول به حساب می‌آید که به جای پیشرفت کارها، موجب اهمال کاری می‌شود.

اهمال کاری چیست؟ | راهکارهای مبارزه با اهمال کاری

توقع انجام بی‌نقص امور، عاملی موثر بر اهمال‌کاری

  • ترس از شکست یکی از مسائلی است که همواره افراد را به تعویق انداختن کارها باز می‌دارد. طی این مشکل، فرد انجام امور را به تعویق می‌اندازد تا دچار شکست نشود. بدیهی است، تا زمانی که شخص کاری را شروع نکند، نه شکست می‌خورد و نه پیروز می‌شود؛ اما شروع انجام کار می‌تواند یا یادگیری و طی کردن فرآیند آزمون‌وخطا، احتمال کسب موفقیت نهایی را افزایش دهد. متاسفانه این نوع طرز فکر که بسیار رایج است، موجب کاهش بازدهی امور و تاخیر در انجام دادنشان می‌شود.

راهکارهای مبارزه با اهمال کاری

مقابله با اهمال کاری به کمک راه‌های بسیار زیادی امکان‌پذیر است؛ اما فراموش نکنید که رفع این مسئله یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید برای آن، زمان و انرژی کافی صرف کرد. راه‌های مقابله با اهمال کاری به شما کمک می‌کنند تا در زمانی کوتاه‌تر، به نتیجه دل‌خواه خود دست یابید. شناخت موثر این راهکارها برای مقابله با اهمال‌کاری، مسیر پیش‌رویتان را هموار می‌کند تا بتوانید بدون دغدغه‌، اقدامات لازم را انجام دهید.

اولین نکته‌ای که برای رسیدن به راه‌های مقابله با اهمال کاری باید به آن توجه شود، پایش همیشگی رفتارهای افراد است. افراد باید به رفتار، عادت‌ و الگوهای رفتاری خود حساس باشند تا بتوانند بر اهمال کاری غلبه کنند. هم‌چنین، تلاش کنید تا نسبت به عادت‌های‌ خود، آگاهی بیش‌تر کنید تا بتوانید از میزان اهمال‌ کاری‌های احتمالی خود کم کنید. در ادامه برخی از راهکارهای مبارزه با اهمال کاری را نام می‌بریم:

  • ورزش کنید؛ ورزش به عنوان راهکاری مناسب سطح انرژی بدن را بالا می‌برد.
  • در خصوص تعهدات‌تان صحبت کنید؛ این کار راهی برای مقابله با اهمال‌کاری است.
  • زمان‌بندی واقع‌بینانه داشته باشید؛ اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی صحیح، راهکاری برای مقابله با اهمال کاری به شمار می‌رود.
  • قورباغه را قورت دهید؛ انجام کاری که برایتان سخت است یا از نتیجه آن می‌ترسید را تحت هر شرایطی شروع کنید.

اهمال کاری چیست؟ | راهکارهای مبارزه با اهمال کاری

با انجام کارهای دشوار، به اهمال کاری غلبه کنید

  • عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید؛ در محیطی آرام و به دور از هر شلوغی، انجام کارهای مهم را انجام دهید.

کلام آخر

«بعدا انجام می‌دهم» و «هنوز وقت هست» دو جمله‌ای هستند که از زبان افراد اهمال کار برای توجیه به تعویق انداختن زمان، زیاد می‌شنویم. ما در این مقاله، ضمن پاسخگویی به سوال اهمال کاری چیست، دلایل اهمال‌کاری را توضیح می‌دهیم و سعی می‌کنیم با بیان راهکارهای رفع اهمال‌کاری، شما را در انجام به موقع امور و پیامدهای مثبت ناشی از آن یاری کنیم.

کد خبر 877385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha