اردشیر کاظمی از ابتدای دهه ۱۳۸۰ تاکنون با کارگردانانی همچون کیانوش، فریدون جیرانی، سروش صحت و فرزاد مؤتمن همکاری کرده و به تازگی نیز مستندی به نام «گیله‌مرد» به کارگردانی علی رستگار از او در دست ساخت است.

اردشير كاظمي

همشهری آنلاین: اوایل دهه ۱۳۸۰ تبلیغ تلویزیونی محصولات یک کارخانه تولید فرآورده‌های گوشتی حسابی مشهور شد. عامل شهرت آن تبلیغ هم کیفیت یا قیمت محصولاتش نبود؛ بلکه پیرمرد عبوسی بود که گویا یواشکی و به دور از چشم همسرش سعی می‌کرد ساندویچ بخورد، اما همسرش از ملچ‌ملوچ کردنش متوجه می‌شد و می‌پرسید «صبوری، سوسیس و کالباسش صداداره؟» آن پیرمرد ترکه‌ای و قدبلند، بعد از چند تبلیغ دیگر، حضورش در فیلم‌ها و سریال‌ها جلب توجه کرد و امروز به عنوان بازیگری با کارنامه‌ای پر از نقش‌های کوتاه شناخته می‌شود.

اردشیر کاظمی همان پیرمرد است که از ابتدای دهه ۱۳۸۰ تاکنون با کارگردانانی همچون کیانوش، فریدون جیرانی، سروش صحت و فرزاد مؤتمن همکاری کرده و به تازگی نیز مستندی به نام «گیله‌مرد» به کارگردانی علی رستگار از او در دست ساخت است که احتمالا در جشنواره مستند سینماحقیقتِ پیش رو به نمایش درمی‌آید.

زمانی می‌گفتند که کاظمی پیرترین بازیگر سینمای ایران است و ۱۰۲ سال دارد. اما خودش در جواب این شایعه در مصاحبه‌ای گفت: «باور کنید من مسن‌ترین بازیگر نیستم. من متولد ۲۹ آبان ۱۳۱۷ هستم. نمی‌دانم چرا به اشتباه تاریخ تولدم این‌گونه در همه‌جا عنوان شده است. نمی‌دانم می‌شود اصلاح کرد یا خیر. همه به من می‌گویند پیرترین بازیگر اما من پیر نیستم.» با این حساب او ۸۵ سال دارد. جالب است که کاظمی در سریال «پژمان» نقش پدر هوشنگ حریرچیان را بازی می‌کرد که متولد ۱۳۱۱ و ۷ سالی از کاظمی بزرگ‌تر بود و ۲۹ مرداد امسال درگذشت.

اخیراً برخی از کارگردانانی که با اردشیر کاظمی کار کرده‌اند در مستند «گیله‌مرد» از همکاری با او گفتند. سروش صحت از همکاری دلپذیرش با اردشیر کاظمی در فیلم تلویزیونی «بازی» و سریال‌های «پژمان»، «لیسانسه‌ها»، «لیسانسه‌ها ۲» و «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» گفت. کیانوش عیاری هم که جلوی دوربین این مستند رفته، درباره تجربه همکاری با کاظمی در فیلم «خانه پدری» در نقش طبیب صحبت کرد. به جز کیانوش عیاری و سروش صحت، تاکنون چهره‌های دیگری چون علی مصفا، کوروش افشارپناه، ناصر زراعتی، همایون اسعدیان، امیرشهاب رضویان، بهاره رهنما و میلاد کیایی، جلوی دوربین گیله پیرمرد رفته‌اند.

این مستند به تهیه‌کنندگی میلاد باقری، همزمان با روزهای پایانی فیلمبرداری، در مرحله تدوین قرار دارد. تدوینگر این فیلم محمدرضا افسوشین است.

کد خبر 877399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha