جدیدترین تریلر «مگالوپلیس» که چندی پیش منتشر شد باز هم به حواشی جدید حول‌وحوش این فیلم دامن زد.

مگالوپليس

همشهری آنلاین: «مگالوپلیسِ» فرانسیس فورد کاپولا احتمالا بیش از همه فیلم‌های کارنامه غبطه‌انگیز کارگردانش حاشیه داشته، اما دردسر نه. کسانی که با تاریخ سینما و سابقه کاپولا آشنا هستند به خوبی می‌دانند فیلم‌های دیگر او مثل قسمت نخست سه‌گانه «پدرخوانده» یا درام جنگی حماسی «اینک‌ آخرالزمان» چه دشواری‌ها و کشمکش‌هایی در زمان تولیدشان داشتند و کاپولا برای اینکه بتواند فیلمی را که در ذهن دارد بسازد، چقدر با استودیو درمی‌افتاد و تن به چه مخاطرات و حتی دیوانگی‌هایی می‌داد.

جدیدترین تریلر «مگالوپلیس» که چندی پیش منتشر شد باز هم به حواشی جدید حول‌وحوش این فیلم دامن زد. در تریلری که لاینزگیت منتشر کرد از نقل‌قول‌های منفی منتقدان مشهور سینما درباره فیلم‌های پیشین کاپولا استفاده شده بود تا در واقع به این ترتیب از نقدهای منفی به «مگالوپلیس» سلب اعتبار شود و نشان دهد که کارهای قبلی کاپولا هم خیلی محبوب منتقدان نبودند، ولی در نهایت در تاریخ سینما ماندگار شدند.

بعد از انتشار این تریلر مشخص شد که این نقدها واقعی نبودند و این صرفا ترفندی تبلیغاتی برای فیلم جدید کاپولا بوده. راجر ایبرت و پائولین کیل از جمله منتقدانی هستند که در این تریلر از آنها نقل‌قول‌های منفی درباره کارهای قبلی کاپولا آمده، در حالی که آنها از چنین تعابیری در نقد کارهای کاپولا استفاده نکرده‌اند.

لاینزگیت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به سرعت تیزر «مگالوپولیس» را تغییر می‌دهیم و از منتقدانی که نام‌شان برده شده و فرانسیس فورد کاپولا برای این اشتباه غیرقابل بخشش عذرخواهی می‌کنیم. ما اشتباه کردیم و متاسفیم!»

حاشیه دست از سر فیلم جدید کارگردان «پدرخوانده» برنمی‌دارد | از رفتار نامحترمانه با زنان تا دروغ چسباندن به منتقدان

عذرخواهی لاینزگیت خیلی تغییری در مسئله ایجاد نمی‌کند. تریلر فیلم تا حالا بارها در یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها دیده شده و تاثیر خودش را گذاشته. چیزی که می‌ماند استفاده یک کمپانی فیلمسازی از اعتبار منتقدان نامدار برای بالا بردن ارزش کالای خودش و پایین آوردن جایگاه حرفه‌ای است که بدون این ضربه‌ها هم وضع چندان خوبی تقریبا در هیچ کجای جهان در میان رسانه‌های اصلی ندارد.

اوون گلیبرمن منتقد سینمایی ورایتی در این باره گفت: «حتی اگر شما از آن دسته افرادی باشید که منتقدان را دوست ندارند، باز هم درست نیست کلماتی در دهان ما بگذارید که نگفته‌ایم. رسوایی این است که کل این تریلر بر اساس دروغ ساخته شده است. منتقدان «پدرخوانده» را دوست داشتند و اگرچه «اینک آخرالزمان» دودستگی بزرگی ایجاد کرد اما از حمایت منتقدان بسیار مهمی برخوردار شد. من «دراکولای برام استوکر» را «یک آشفتگی زیبا» خطاب کرده بودم، در حالی که چنین نقدی بر این فیلم اکنون مهربانانه به نظر می‌رسد.»

مشخص نیست بیشتر نقل‌قول‌های تریلر «مگالوپولیس» از کجا آمده‌اند و تنها اظهارنظر راجر ایبرت که گفته «پیروزی سبک بر ماهیت» درست است که آن هم از نقد سال ۱۹۸۹ او بر فیلم «بتمن» گرفته شده و ربطی به «دراکولا»ی کاپولا که در تریلر نشان داده شده ندارد.

این تیزر آخرین مورد از یک‌رشته رسوایی در مسیر تولید این فیلم ۱۲۰ میلیون دلاری است که همه سرمایه‌اش را خود کاپولا شخصا فراهم کرده. ماه پیش ورایتی ویدیویی از پشت پرده تولید فیلم را منتشر کرد که کاپولا را نشان می‌داد که رفتار محترمانه‌ای با زنان سیاهی‌لشکر فیلم نداشت و برخی از عوامل تولید هم بر این امر صحه گذاشتند. هرچند فیلم دیگری از یکی از زنان سیاهی‌لشکر منتشر شد که همه این سخنان را شنیع خواند و رفتار کاپولا را پدرانه و دوستانه دانست.

گفته می‌شود این اتهامات به فیلم جدید کاپولا بخشی از دسیسه استودیوهاست که موافق ساخت فیلم با سرمایه کاپولا و دور زدن خودشان نبودند.

«مگالوپولیس» که از ۲۷ سپتامبر در آمریکا اکران می‌شود داستان معماری را روایت می‌کند که می‌خواهد شهر نیویورک را پس از وقوع یک فاجعه‌ ویرانگر به عنوان یک آرمانشهر بازسازی کند.

کد خبر 877405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha