بعد از پیوستن انزونزی به سپاهان، ابوبکر کامارا هم وارد اصفهان شده تا زردپوشان این بار کهکشان خود را با ستاره‌های خارجی تزئین کنند.

ابوبکر کامارا

همشهری آنلاین- باشگاه سپاهان در اغلب پنجره‌های تابستانی از جمله در همین فصل گذشته، همواره یکی از پرکارترین و موفق‌ترین باشگاه‌های ایرانی بود و پرسروصداترین خریدها را انجام می‌داد. ستاره‌هایی که گاهی حتی تعداد آنها بیشتر از نیاز تیم بود و به نظر می‌رسید فقط برای خالی کردن دست رقبا جذب شده‌اند. اما امسال برعکس سال‌های گذشته لیست خرید سپاهان با بازیکنان کم‌نام‌ونشان‌تر بسته شد و در عوض خروجی‌های این تیم نام‌های بسیار بزرگی بودند. ستاره‌هایی همچون رامین رضاییان، شهریار مغانلو، امید نورافکن، فرشاد احمدزاده و حسین‌نژاد رفتند و در عوض بازیکنانی آمدند که فقط یک فصل در لیگ برتر درخشیده بودند و بعضی از آنها ۲سال پیش در لیگ‌یک بازی می‌کردند. اگرچه برای خرید همین چهره‌ها هم سپاهان با پرسپولیس و استقلال رقابت داشت و یک بار دیگر این دو تیم را شکست داد. جواد آقایی‌پور، مهدی لیموچی، محمدمهدی محبی، امین حزباوی و... بازیکنانی هستند که به‌خاطر درخشش فصل گذشته، همه تیم‌های مدعی به دنبال جذب آنها بودند اما سپاهان همه این چهره‌ها را در آخرین لحظه از چنگ رقبا خارج کرد. به این ترتیب امسال هم به نوعی زردپوشان اصفهان در پنجره تابستانی سرخابی‌های تهران را شکست دادند اما با این وجود لیست آنها به‌دلیل رفتن ستاره‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز برای قهرمانی در لیگ برتر کمی لاغر به نظر می‌رسید. حالا سپاهان این مشکل را هم اگرچه کمی دیر اما به بهترین شکل حل کرده و با ورود ۲ستاره خارجی وزن اسکواد خودش را چندبرابر کرده است. ابوبکر کامارا و استیون انزونزی بازیکنانی هستند که فاصله‌ای نجومی با خارجی‌های لیگ ایران در سال‌های گذشته دارند و رزومه آنها با هیچ‌یک از خارجی‌های قبلی قایل مقایسه نیست. یک هافبک دفاعی اهل فرانسه که سابقه بازی در تمام لیگ‌های بزرگ اروپا را دارد و با تیم ملی فرانسه قهرمان جام‌جهانی شده است؛ و همچنین یک مهاجم بزرگ و صاحب‌نام که در فرانسه به دنیا آمده اما پیراهن تیم ملی موریتانی را می‌پوشد. با این دو خرید کاملا لوکس و با حضور یک فرانسوی باکیفیت دیگر به نام برایان دابو که از فصل گذشته در اصفهان مانده، حالا سپاهان صاحب ۳ستاره بزرگ فرانسوی است که به ستون فقرات این تیم شکل و شمایلی کاملا حرفه‌ای بخشیده‌اند.

انزونزی؛ قهرمان جام‌جهانی و لیگ اروپا

زمانی که نام استیون انزونزی برای پیوستن به سپاهان مطرح شد، کسی فکرش را نمی‌کرد که این انتقال بزرگ، شکل واقعی به خودش بگیرد و قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۸ لیگ برتر ایران را انتخاب کند. اما این اتفاق واقعا رخ داد تا سپاهان یکی از بزرگ‌ترین بمب‌های نقل‌وانتقالاتی امسال را منفجر کند. انزونزی سال۱۹۸۸ در لگرن کولمب فرانسه متولد شده و در دوره نوجوانی سابقه حضور در تیم‌های پایه پاریسن‌ژرمن را هم داشته است. او در سال۲۰۰۵ به آمیان پیوست، اولین بازی حرفه‌ای خود را در نوامبر۲۰۰۷ انجام داد و به سرعت خود را به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی تیم تثبیت کرد. فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ نقطه عطف دوران حرفه‌ای او بود که با عملکرد درخشانش تیم‌های مطرح انگلیسی همچون بلکبرن را مجذوب خود کرد. در تابستان۲۰۰۹ انزونزی با قراردادی به ارزش ۶۵۰هزار پوند به بلکبرن پیوست و در اولین فصل حضورش در لیگ برتر انگلیس به سرعت به یکی از مهره‌های اصلی سام آلاردایس تبدیل شد. توانایی‌های دفاعی و پاس‌های دقیق او باعث شد تا در همان فصل اول به عنوان بهترین بازیکن سال باشگاه توسط هواداران انتخاب شود. با سقوط بلکبرن، انزونزی با قراردادی ۳میلیون پوندی به استوک‌سیتی پیوست تا دوباره در سطح بالای لیگ برتر بدرخشد. فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ اوج دوران حضور او در استوک بود که به‌خاطر نمایش‌های درخشانش به عنوان بهترین بازیکن فصل باشگاه انتخاب شد و این عملکرد فوق‌العاده، زمینه‌ساز انتقال او به لیگ اسپانیا و باشگاه سویا شد. انزونزی با سویا به قهرمانی در لیگ اروپا رسید و همچنین به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های دفاعی لالیگا شناخته شد. او همچنین توانست به تیم ملی فرانسه دعوت شود و در تیمی که سال۲۰۱۸ قهرمان جام‌جهانی شد، نقشی حیاتی ایفا کند. پس از درخشش در لالیگا، انزونزی به آ. اس. رم پیوست تا حضور در سری A ایتالیا را هم تجربه کند. او بعدها بازی در لیگ‌های ترکیه و قطر را هم تجربه کرد و حالا در ۳۵سالگی به سپاهان ایران پیوسته است.

کامارا؛ گلزن حاشیه‌ساز

ابوبکر کامارا مهاجم اهل موریتانی که سابقه بازی در تیم‌های فولام و موناکو را دارد، جدیدترین خرید ژوزه مورایس برای سپاهان است. او که در لیگ برتر انگلیس هم بازی کرده، دوشنبه وارد اصفهان شد تا بعد از پشت سر گذاشتن تست‌های پزشکی به عنوان جانشین شهریار مغانلو -آقای گل دو فصل گذشته- معرفی شود. این بازیکن ۲۹ساله و ۱۷۸سانتی‌متری فوتبال خود را در سال۲۰۱۳ از تیم دوم موناکو آغاز کرد و سپس به تیم اول راه پیدا کرد اما در آن تیم چندان موفق نبود تا به بلژیک برود و پس از یک فصل، بار دیگر در فرانسه و این‌بار در تیم آمیان فرصت درخشش پیدا کند. درخشش کامارا در آمیان و کسب عنوان آقای گلی لیگ۲ فرانسه سبب شد باشگاه فولام انگلیس با قراردادی ۴ساله اقدام به جذب این مهاجم موریتانیایی کند. کامارا شروع بسیار خوبی در فولام داشت اما مشکلاتی که با رانیری سرمربی وقت فولام پیدا کرد سبب شد تا رفته‌رفته در انزوا قرار بگیرد و به صورت قرضی راهی فوتبال ترکیه شود. او طی ۸۵مسابقه در لیگ جزیره ۱۴گل زد. در سال‌های اخیر او برای دیژون فرانسه و آریس یونان بازی کرده و همچنین یک بازی هم برای المپیاکوس انجام داده است. کامارا سال گذشته در ۲۸سالگی به لیگ امارات رفت و مدتی را در تیم الجزیره سپری کرد که طی ۱۰بازی برای این تیم ۳گل به ثمر رساند. این مهاجم در طول دوران فعالیت خود حواشی و جنجال‌های زیادی داشته است. از درگیری با هم‌تیمی‌اش میتروویچ بر سر زدن ضربه پنالتی و دست‌به‌یقه شدن با همین بازیکن در جلسه یوگا گرفته تا بازداشت توسط پلیس در ژانویه۲۰۱۹ که در محل تمرین تیم فولام رخ داد!

۳فرانسوی و یک آسیایی زیر یک سقف

انزونزی و کامارا در تیم سپاهان به یک فرانسوی دیگر یعنی برایان دابو ملحق شده‌اند که از جمع خارجی‌های فصل گذشته سپاهان فقط او در اصفهان مانده است. دابو ۳۲ساله هم یک هافبک باکیفیت است که گاهی به دلیل کمبود بازیکن در دفاع میانی هم برای سپاهان بازی کرده است. البته حضور این ۳فرانسوی صاحب‌نام در سپاهان تبعاتی هم برای این تیم داشته و زردپوشان مانند فصل گذشته برای رعایت سقف قرارداد به مشکلات زیادی برخورد کرده‌اند. سپاهان البته به‌خاطر ترانسفر قربانی و حسین‌نژاد درآمد خوبی کسب کرده که به سقف قراردادهای این تیم اضافه می‌شود اما باز هم جا دادن ستاره‌های گران‌قیمت فرانسوی در قوانین خاص حاکم بر لیگ ایران کار ساده‌ای برای اصفهانی‌ها نیست. زردپوشان که وحدت هنانوف را هم به عنوان سهمیه آسیایی از پرسپولیس گرفته‌اند، فعلا به خاطر همین مشکلات موفق به ثبت قرارداد یکی از خریدهای ایرانی خود یعنی مهدی لیموچی نشده‌اند. باید دید آنها در روزهای آتی چه راهکاری برای حل این مشکل پیدا می‌کنند. مشکلی که فصل گذشته هم باعث محرومیت چند بازیکن و افت شدید آنها بعد از درخشش فوق‌العاده در ابتدای فصل شد.

کد خبر 877497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha