چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

بلایی که بر سر یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال آوردند؛ مگر استعدادهای جوان به داد بارسلونا برسند.

بارسلونا

به گزارش همشهری‌آنلاین، وضعیت کنونی باشگاه بارسلونا که یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ورزشی تاریخ به‌ حساب می‌آید، بیانگر این واقعیت است که حکمرانی بد چه بلایی می‌تواند بر سر یک مجموعه بیاورد. بارسلونا که با پول هواداران اداره می‌شود، در سال‌های اخیر قبح تبلیغ تجاری روی پیراهن تیم‌های خود را شکسته و از این طریق صاحب درآمدهای زیادی شده است. حتی نام ورزشگاه تاریخی نوکمپ هم به اسپاتیفای فروخته شده. باشگاهی که فقط از محل فروش یک بازیکن خود -نیمار- به پاری‌سن‌ژرمن ۲۲۲‌میلیون یورو درآمد کسب کرده بود، دو برابر آن را صرف خریدهای بنجل و باورنکردنی کرد.

ببینید در همین چند سال اخیر چه بازیکنانی با چه قیمت‌هایی جذب شده‌اند؛ مالکوم با ۴۱‌میلیون یورو از بوردو، فران تورس با ۵۵‌میلیون از سیتی، رافینیا با ۵۸‌میلیون از لیدز، ژول کنده با ۶۰میلیون از سویا، دنی اولمو با ۶۲‌میلیون از لایپزیش، لواندوفسکی با ۶۳میلیون از بایرن‌مونیخ، زلاتان با ۷۵میلیون از اینتر، پیانیچ با ۷۹میلیون از یوونتوس، نیمار با ۸۸میلیون از سانتوس، فابرگاس با ۱۱۳میلیون از آرسنال، دی‌یونگ با ۱۲۰‌میلیون از آژاکس، عثمان دمبله با ۱۳۵‌میلیون از دورتموند، گریزمان با ۱۵۴میلیون از اتلتیکومادرید و از همه مهم‌تر کوتینیو با ۱۶۰میلیون از لیورپول. قیمت برخی از این بازیکنان پس از افزونه‌های عجیب داخل قراردادشان محاسبه شده است. خب معلوم است با چنین خریدهایی در باشگاهی که معمولا متکی به بازیکنان داخلی یا محصول آکادمی است، حتی با درآمدهای نجومی هم خطر ورشکستگی وجود دارد.

در دوران ریاست بارتومئو و راسل به‌قدری ریخت‌وپاش صورت گرفت که بارسا از یک باشگاه پولساز و درآمدزا به باشگاهی بدهکار تبدیل شد. در همان دوران حقوق‌های نجومی به بازیکنانی مثل بوسکتس، پیکه، آلبا و حلقه یاران لیونل مسی پرداخت شد و البته حقوق خود ستاره آرژانتینی هم در حد هزینه‌های کامل سالانه یک باشگاه بزرگ بود. ستاره آرژانتینی پاداش ۸۰‌میلیون یورویی بابت وفاداری دریافت کرد؛ آن‌هم در پایان سالی که به‌طور رایگان از بارسلونا جدا شد. همین حالا حقوق بازیکنانی مثل دی‌یونگ یا لواندوفسکی دوبرابر حقوق یک ستاره بزرگ در لیگ‌های دیگر است چراکه این دو روی ‌هم نزدیک ۷۰‌میلیون یورو در سال دستمزد می‌گیرند. بارسا در سال‌های اخیر برای رسانه‌ها و داوران نیز خرج کرده است. مبلغ ۷‌میلیون یورو به نایب‌رئیس کمیته داوران پرداخت شده و در دوران بارتومئو پول‌هایی به برخی رسانه‌ها و بلاگرها و سایبری‌ها داده شده تا علیه لاپورتا و مسی توییت و خبر بزنند.

خود لاپورتا هم زیاد سالم نبوده است. او بخشی از مشکل باشگاه است. لاپورتا در دومین دوره ریاست خود بخش قابل‌توجهی از درآمدهای ۲۵‌سال آینده را پیش‌فروش کرده و حالا وضعیت یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال به‌گونه‌ای است که قرارداد بازیکنی مثل دنی اولمو که به‌تازگی با قیمت ۷+۵۵میلیون یورو از لایپزیش خریده شده، به‌دلیل تراز نبودن هزینه‌ها و درآمدها و عدم‌رعایت فیرپلی مالی تا همین ۲روز پیش ثبت نشده بود. روز دوشنبه با استفاده از تبصره قانونی و به‌دلیل طولانی‌بودن مصدومیت و دوری کریستنسن از فوتبال موافقت شد تا به اولمو مجوز بازی داده شود. اگر اعلام شود که مدافع دانمارکی زودتر از یک ‌ماه آینده قادر به تمرین و بازی خواهد بود، جلوی قرارداد اولمو گرفته خواهد شد. فعلا باشگاه به راست یا دروغ به لالیگا اطلاع داده که کریستنسن تا ماه دسامبر مصدوم است. حتی گفته شده که لالیگا هنوز تردیدهایی در این زمینه دارد و بررسی‌های این سازمان نشان داده کریستنسن کمتر ۲‌ماه مصدوم خواهد بود. دیروز قرار بود دادگاهی درباره این موضوع رأی بدهد.

باشگاه کاتالونیایی بیش از ۲‌میلیارد یورو بدهی آورده و آنها به طرز شرم‌آوری از اهرم‌های پولی، ازجمله فروش درصدی از درآمد پخش مسابقات آینده و فروش استودیو بارسا و... استفاده کرده‌اند. خوان لاپورتا برای کاهش فشارهای مالی، ۶۰۰‌میلیون یورو وام از گلدمن ساکس دریافت کرده. لاپورتا حتی به گوندوغان فشار آورد تا تیم را ترک کند و به منچسترسیتی برگردد تا از شر دستمزد او خلاص شود. البته او زورش به دی‌یونگ که ۳۷‌میلیون یورو حقوق می‌گیرد نرسیده و نتوانسته قانعش کند تا به منچستریونایتد برود. با وجود اینکه کلمان لنگله به اتلتیکومادرید و روکه به بتیس قرض داده شده و میکائیل فایه در آستانه پیوستن به رن است، همچنان باید خروجی‌های دیگری وجود داشته باشد.

لاپورتا که با تقلب توانسته نام دنی اولمو را در لیست بازیکنان جای دهد، در خرید کیه‌زا هم آنقدر تعلل کرد تا این بازیکن از انتقال به بارسا ناامید شود. وینگر ایتالیایی یوونتوس حالا پیشنهادهای لیگ برتری خود را بررسی می‌کند و ممکن است به آرسنال یا لیورپول بپیوندد. بارسلونا به فدریکو کیه‌زا علاقه داشت و با اطرافیان این بازیکن صحبت کرد اما هرگز پیشنهاد رسمی به یوونتوس نداد چون پولی در بساط نیست؛ حتی ۱۲‌میلیون ناقابل برای بازیکنی با این کیفیت. جای تعجب نیست که چرا نیکو ویلیامز نپذیرفت از بیلبائو به بارسا برود.
تنها چیزی که بارسا می‌تواند بابت آن به‌خود ببالد، استعدادهای بزرگ در آکادمی این باشگاه موسوم به لاماسیاست. البته اگر لاپورتا همین کارخانه پرورش استعداد را به نابودی نکشاند! رئیس باشگاه اسپانیایی فصل گذشته از سروته هزینه‌های آکادمی کاست و سرویس رفت‌وآمد بازیکنان تیم‌های پایه و همچنین یک وعده غذایی آنها را حذف کرد و از والدین خواست خودشان فرزندان‌شان را به باشگاه برسانند و لابد برای دلبندشان لقمه هم آماده کنند!

لاماسیا به لطف شجاعت ژاوی بازیکنان زیادی را در ۲فصل اخیر به تیم اصلی و فوتبال جهان معرفی کرده است. البته ژاوی چاره‌ای هم نداشت و مجبور بود از بازیکنان جوان در ترکیب استفاده کند. هانسی فلیک، سرمربی جدید آلمانی بارسا در نخستین تجربه حضور روی نیمکت این تیم، دقایقی را به ۷‌بازیکن محصول آکادمی باشگاه اختصاص داد. فلیک همچنین ترکیب ابتدایی را با ۳‌جوان ۱۷‌ساله به نام‌های یامال، پائو کوبارسی و مارک برنال آغاز کرد. پس از ژاوی در می‌۲۰۲۴ این دومین‌بار در قرن بیست‌ویکم بود که بارسلونا بازی را با ۳‌بازیکن زیر ۱۸سال آغاز می‌کرد. در آن بازی ژاوی از هکتور فورت، کوبارسی و یامال در ترکیب اصلی استفاده کرده بود.

لاماسیا در اواخر دهه‌۱۹۷۰ به دفتر مرکزی آکادمی بارسلونا تبدیل شد و چندین استعداد در کلاس جهانی را به‌وجود آورد که ‌بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ در موفق‌ترین تیم تاریخ آنها تحت هدایت پپ گواردیولا نقش اساسی داشتند. پپ در سال‌۲۰۰۹ توانست لیگ قهرمانان اروپا را با ۸‌فارغ‌التحصیل لاماسیا فتح کند. او در نوامبر۲۰۱۲، بارسلونا را با ۱۱‌بازیکن از لاماسیا مقابل لوانته به میدان فرستاد. نکته جالب‌تر اینکه ۳‌فینالیست توپ طلای ۲۰۱۰ همگی در آکادمی بارسلونا پرورش پیدا کرده بودند؛ لیونل مسی، آندرس اینیستا و ژاوی. سرخیو بوسکتس، کارلوس پویول، ویکتور والدس و جرارد پیکه دیگر فارغ‌التحصیلان آکادمی آن دوران بودند.

براساس اطلاعات به‌دست آمده، ۱۱‌بازیکن ابتدایی بارسلونا در بازی هفته نخست، میانگین سنی ۲۴‌سال و ۳۰۲روز را ثبت کردند که جوان‌ترین ترکیب بارسا از زمان نخستین بازی تیم تحت هدایت پپ گواردیولا در دیدار با ویسلا کراکوف در سال ۲۰۰۸ است. اکثر آنها اگر مشکل مالی وجود نداشت، شانس بازی در تیم اصلی را نداشتند، اما این توفیق اجباری بود تا اکنون ۱۲‌فارغ‌التحصیل لاماسیا در تیم اصلی حضور داشته باشند و حتی بتوانند ترکیب ۱۱‌نفره اولیه را با حضور خود تکمیل کنند. تازه، گاوی، اولمو و آرائوخو هم سابقه حضور در تیم‌های پایه باشگاه را دارند. بازیکنی مثل مارک برنال که در بازی با والنسیا فیکس بود و او را با بوسکتس مقایسه می‌کنند، در ۱۰‌فصل حضور در لاماسیا، در ۲۸۶‌بازی ۲۸۰‌گل به ثمر رساند و در فصل ۱۶-۲۰۱۵ در ۲۹‌بازی، ۵۰‌گل زد. فهرست آنقدر فقیر و خلوت است که حتی اتین، پسر ساموئل اتوئو، در لیست رایو برای بازی دیشب مقابل بارسلونا قرار گرفته بود. اریک گارسیا هم دیروز مصدوم شد. هنوز مشخص نیست این مصدومیت واقعی است یا صوری و مصلحتی و برای یک خرید دیگر!

هم‌اکنون هواداران به لاپورتا بی‌اعتماد شده‌اند. جوردی فری، نامزد سابق ریاست بارسا در این‌باره پویشی به راه انداخته. او گفته: «لاپورتا باید فورا استعفا کند. او برای آینده باشگاه مشکل‌ساز است. اکثر اعضا با من هم نظر هستند.»

کد خبر 877616
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha