با شروع به کار دولت چهاردهم، مدیران ارشد کشور از آثار منفی تحریم‌ها بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در سال‌های اخیر سخن می‌گویند و امیدوارند دولت مسعود پزشکیان به قول‌های خود در این بخش عمل کند.

کارگران پتروشیمی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: شروع به کار دولت چهاردهم و قرار گرفتن عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد سابق برجام در راس وزارت امور خارجه، یک بار دیگر امیدها نسبت به رفع تحریم‌ها را افزایش داده است. اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ با خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام، تحریم‌های ثانویه این کشور یک بار دیگر علیه ایران اعمال شدند، فروش نفت ایران به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید و درآمدهای ارزی کشور کاهش زیادی را تجربه کرد.

عباس عراقچی وزیر امور خارجه جدید ایران در نخستین مواضع خود پس از تصدی مسئولیت گفته «مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد و عجله و تاخیر بی‌جهتی مربوط به تحریم‌ها صورت نخواهد گرفت.» در عین حال هنوز چارچوب کاری مشخصی برای این هدف‌گذاری تعیین نشده است.

خبرگزاری الجزیره قطر در گزارشی از داخل ایران به تاثیر این تحریم‌ها بر زندگی کل ایرانیان پرداخت و نوشت با وجود اینکه ایران یکی از ثروتمندترین کشورها از نظر منابع نفت و گاز است، اما کسب‌وکارها و عموم مردم از تحریم‌ها آسیب می‌بینند.

این رسانه در گفت‌وگو با حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران، تحریم پتروشیمی ایران را بررسی کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: سال‌ها قبل حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران تصمیم گرفت از مزیت حوزه نفت و گاز استفاده کند و یک کسب‌وکار در پتروشیمی راه‌اندازی کند. کسب‌وکار او به سرعت در این بازار با فروش محصولات پتروشیمی به‌ویژه قیر رشد کرد و چند کشور در این مسیر درآمدهای سرشاری نصیب تجارت پتروشیمی ایران کردند، اما وضعیت با تحریم‌های ایران به‌شدت تغییر کرد.

او می‌گوید اکنون به‌سختی می‌تواند مشتریانی برای کار کردن با آنها پیدا کند.

حمید حسینی گفت: ما سالانه ۶ میلیون تن قیر صادر می‌کردیم. ما می‌توانستیم با شرکت‌های آمریکایی، ژاپنی، چینی و کره‌ای برای برنده شدن در مناقصات رقابت کنیم. یک سوم صادرات ما به چین بود. حالا تحریم‌ها دربرگیرنده همه معاملات از مبدا ایران و به مقصد ایران شده است.

حسینی گفت: من حتی نمی‌توانم به‌صورت مستقیم با مشتریان ارتباط بگیرم. من مجبورم با دلال‌های اماراتی، عمانی، عراقی و ترکیه‌ای کار کنم که همه چیز را پیچیده و دشوار می‌کند و در نهایت ما را تقریبا دست خالی می‌گذارد.

در ادامه گزارش آمده است: تحریم‌های تحمیلی از سوی غرب، ایران را از سیستم پیام‌رسان مالی بین‌المللی موسوم به سوئیفت جدا کرده است. این سیستم انتقال پول بین کشورها را تسهیل می‌کند. تحریم‌ها به‌صورت خودکار علیه هر کشور یا شخصی اعمال می‌شوند که با موسسات، شرکت‌ها یا اشخاص تحریم شده ایرانی کار می‌کنند. این تنها به بخش کسب‌وکار آسیب نمی‌زند، بلکه همه ایرانی‌هایی را که مجبورند با دنیای خارج کار کنند را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حتی دانشجویانی که می‌خواهند در خارج تحصیل کنند، چون ملیت ایرانی مانع از افتتاح حساب به نام آنها در بانک‌های خارجی می‌شود.

الجزیره در گفت‌وگو با یک ایرانی گزارش می‌دهد که ایرانیان برای تحصیل در خارج باید افراد محلی را پیدا کنند تا در ازای پرداخت پول نقد، آنها از حساب‌شان مخارج تحصیل ایرانیان را واریز کنند.

همچنین تاکید شده است: هدف مقامات خارجی از تحریم ایران محدود کردن برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و مسائل حقوق بشری بوده است، اما هر سال تعدادی از حدود ۱۰۰ هزار ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند به علت این تحریم‌ها مجبورند تحصیل را رها کنند.

کد خبر 877772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha