رسانه‌های اسرائیلی امروز پنجشنبه گزارش دادند که تک‌تیراندازان حماس که شمار آنها به صدها نفر می‌رسد، بزرگترین خطر و تهدید برای نظامیان اسرائیلی در داخل نوار غزه هستند.

تک‌تیراندازان حماس

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه اسرائیل هیوم در گزارشی نوشت که ویدئوهای منتشر شده اخیر توسط حماس و جهاد اسلامی، برخی جزئیات مربوط به نحوه فعالیت آنها را روشن می‌کند.
بر اساس این گزارش، نیروهایی چریکی با کمک سلاح‌های که بخش‌های مختلف آن قابلیت جداشدن از یکدیگر را دارند و نیز با استفاده از مقرها و مکان‌های از پیش آماده شده، به یکی از تهدیدهای اصلی نیروهای ارتش اشغالگر در نوار غزه تبدیل شده‌اند.

جنبش حماس در روز چهارشنبه، ویدئویی را منتشر کرد که در آن، نحوه عملکرد تک تیرانداز این جنبش به خوبی در آن مشاهده می‌شود. در مرحله نخست، یک نیروی حماس یک نیروی ارتش اسرائیل را در ساختمانی در محله زیتون رصد می‌کند. در مرحله دوم، دوربین بر روی نقطه دید تک تیرانداز می‌رود. امری که نشان می‌دهد، عملیات تک‌تیراندازی مستلزم تلاش فراوان حماس و آمادگی بالای آن برای عملیات تک تیراندازی است.

صدها تک‌تیرانداز حماس؛ بزرگترین کابوس ارتش اسرائیل | ببینید


در ویدئوی دیگری که در 11 آگوست منتشر شد، عملیات مشترک حماس و جهاد اسلامی به خانیونس به نمایش گذاشته شد. یک گروه سه نفره از رزمندگان مقاومت با لباس های غیرنظامی به همراه تسلیحات خود در یک ساختمان مستقر می شوند. یکی نقش ناظر و رصدکننده آنها را ایفا کرد، دومی نقش تک تیرانداز را و سومی همه چیز را ضبط و ثبت کرد. این گروه منتظر فرصتی برای حمله به سربازان ارتش اسرائیل در یکی از ساختمان های مجاور ماندند و عملیاتشان را با موفقیت انجام دادند.

یک ویدئوی دیگر منتشر شده، عملیات پیچیده تری را نشان می دهد که در آن، ابتدا ساختمانی انتخاب می‌شود که نیروهای اسرائیلی در آن مستقرند. این ساختمان دقیقا در پشت یکی از دانشکده‌های واقع در محله «تل الهوی» در شهر غزه قرار داشت. یک نیروی دیده‌بان از جنبش جهاد اسلامی با لباس غیرنظامی به محل اعزام می‌شود.در گام بعدی چند نیروی دیگر این جنبش با لباس غیرنظامی با سلاح‌هایی در یک کیف سفید و کوله‌پشتی چرمی وارد می‌شوند. در مرحله بعد، تیم حمله که تنها شامل سه نفر هستند، خود را در ساختمان مجاور تسلیح می‌کنند و به هدف‌گیری نظامیان اسرائیلی اقدام می‌کنند. دو نفر از آنها با تفنگ و نفر سوم با آر پی جی به سوی اسرائیلی‌ها شلیک می‌کنند. اما نفر چهارمی نیز در صحنه وجود دارد که از دور، همه چیز را ضبط و ثبت می‌کند.

به نوشته اسرائیل هیوم، مزیت اصلی عملیات تک تیراندازی این است که برای انجام این نوع حمله به یک چارچوب نظامی در مقیاس بزرگ مانند یک گردان یا یک تیپ نیاز ندارید.
این روزنامه ادعا کرد که یکی از کسانی که «عملیات حرفه‌ای» یگان تک تیراندازی حماس را هدایت می پ‌کرد، عماد عوده، ملقب به «ابو جعفر» بود که در تجاوز اسرائیل به نوار غزه در سال 2014، به عنوان تک تیرانداز خدمت کرد. پس از آن به فرماندهی آموزش مرکزی تک تیراندازان و نظارت بر برنامه‌های آموزش شاخه نظامی حماس منصوب شد و پس از فرماندهی تیپ دفاعی در جریان جنگ جاری در شمال نوار غزه به شهادت رسید.

به گفته منابع آگاه نزدیک به جنبش حماس، عماد عوده از سال 2014 موفق به تربیت صدها تک‌تیرانداز حماس شد. آموزش به دیگر نیروها، یکی از وظایف اصلی هر تک‌تیرانداز است و همزمان می‌تواند هم آموزش دهد و هم در عملیات‌های تک‌تیراندازی شرکت کند.

صدها تک‌تیرانداز حماس؛ بزرگترین کابوس ارتش اسرائیل | ببینید

به اعلام این رسانه اسرائیلی، دیگر تک‌تیرانداز معروف حماس، محمد ابوخطاب است که از فرماندهان تیپ ساحلی حماس بود و در 9 جولای موفق شد گروهبان تل لاهات (21 ساله) را از یگان ماژلان حذف کند و خود نیز در همان ماه در جریان درگیری با ارتش اسرائیل به شهادت رسید.

کد خبر 877937
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha