فارغ‌التحصیلان هنرستان شهدای شهرداری اصفهان در طرحی نو درآمدزایی از کشت گیاهان دارویی و زعفران را از مدرسه آغاز می‌کنند.

زعفران کاری در مدرسه

به گزارش همشهری ‌آنلاین بچه‌های هنرستان شهدای شهرداری در اصفهان منتظرند تا زودتر تابستان گرم تمام شود و راهی هنرستان شوند. این شور و شوق را هم مدیون سال چهارمی‌هایی هستند که امسال حسابی گل کاشتند؛ گل زعفران! دانش‌آموزان سال چهارم رشته مهارتی کشت گیاهان دارویی و زعفران این هنرستان نه تنها توانستند در زمین کشاورزی مدرسه زعفران به عمل بیاورند، بلکه با همراهی معلم خود برای نخستین بار توانستند در دوره‌های جهادکشاورزی حضور پیدا کنند و گواهینامه آموزش مهارتی و بهره‌برداری زعفران دریافت کنند؛ گواهینامه‌ای که به مدد آن می‌توانند از بنیاد برکت، کمیته امداد یا بانک رسالت وام بگیرند و کارآفرینی کنند. این هنرستان به عنوان پایلوت مهارت‌آموزی و کارآفرینی کشت زعفران در استان فعالیت خود را در سال تحصیلی جدید نیز دنبال می‌کند.

این دانش آموزان در مدرسه 20 گرم زعفران برداشت کردند | ماجرای زعفران کاری دانش آموزان اصفهانی در یک مدرسه

کارآفرینی برای بانوان

زمین کشاورزی ۲۹ مترمربعی هنرستان شهدای شهرداری ناحیه ۴ اصفهان امسال پر از گل‌های زعفرانی بود که سال چهارمی‌ها کاشته بودند. مبینا پوط‌انداز که حالا فارغ‌التحصیل این هنرستان است از تجربه خود به همشهری می‌گوید: «برای اولین بار بود که توانستیم خودمان از صفر تا صد کشت زعفران را انجام دهیم. هر یک از ما ۱۶ دانش‌آموز رشته کشت گیاهان دارویی و زعفران در این هنرستان می‌توانیم برای خودمان یک کارآفرین باشیم که از عهده کشت زغفران برمی‌آید.»
مبینا که قصد دارد رشته کشت گیاهان دارویی را در دانشگاه دنبال کند، ادامه می‌دهد: «اصفهان هم به دلیل شرایط آب و هوایی محیط خوبی برای کشت زعفران است. محصولی مقاوم به خشکی که صادرات خوبی هم دارد. امیدوارم بتوانم یک زمین کشاورزی وسیع داشته باشم که فقط بانوان در آن مشغول کشت زعفران باشند.»
مبینا از تجربه خود در برداشت زعفران می‌گوید: «وقتی نوبت برداشت زعفران رسید باورم نمی‌شد که هر چه را یادگرفته بودیم و انجام دادیم، به بار نشت. خیلی لذتبخش است که در جشن روزآخر مدرسه با شربت زعفرانی که خودت عمل آوردی، از مهمانان پذیرایی کنی.»
مبینا می‌گوید که بچه‌های سال اول و دوم که از ماجرا بی‌خبر بودند، به محض گل دادن زعفران آن را می‌چیدند و برای همین آماری از برداشت دقیق زعفران زمین کشاورزی خود ندارند. او می‌گوید: «تقریبا ۲۰ گرم زعفران برداشت کردیم و ۲ میلیون درآمد داشتیم. زعفران در بازار کیلویی ۱۰۰ میلیون تومان است.»

این دانش آموزان در مدرسه 20 گرم زعفران برداشت کردند | ماجرای زعفران کاری دانش آموزان اصفهانی در یک مدرسه

کشت گیاهان دارویی

ماجرای این کشت و کار برای نخستین بار در همکاری با جهاد کشاورزی در هنرستان شهدای شهرداری ناحیه ۴ اصفهان به پیگیری‌های فاطمه فاتحی، معلم هنرستان برمی‌گردد. تلاشی که از دو سال پیش آغاز شده‌است.
فاتحی به همشهری می‌گوید: «تفاوت رشته کشت گیاهان دارویی و زعفران با دیگر رشته‌های هنرستان این است که بچه‌ها باید کار را عملیاتی یاد بگیرند. من همیشه دوست داشتم سال آخر دانش‌آموزان با یک تجربه همراه باشد که بتوانند در آینده از آن استفاده کنند.» جهاد کشاورزی اصفهان در پاسخ به درخواست فاتحی، یکی از کارآفرینان حوزه زعفران را معرفی می‌کند تا دانش‌آموزان به مزرعه زعفران او بروند. بعد هم آموخته‌های خود را در زمین کشاورزی مدرسه اجرا کنند.
فاتحی ادامه می‌دهد: «جهادکشاورزی روستای حبیب‌آباد با ما همکاری کرد و بچه‌ها توانستند دوره کشت زعفران را در۳ روز در جهاد کشاورزی بگذرانند و گواهینامه بگیرند. این گواهینامه موجب شده است تا نگاه کارآفرینی به رشته خود داشته باشند و نه تنها در کشت زعفران بلکه در کشت دیگر گیاهان دارویی مثل بابونه، موسیر و زیره آستین همت بالا بزنند.» فاتحی درباره انتخاب زعفران از بین گیاهان دارویی می‌گوید: «گیاهی مقاوم به تنش آبی است و درآمدزایی خوبی دارد. بچه‌ها علاوه بر تمرین در زمین کشاورزی، کار با دستگاه خشک‌کن و بسته‌بندی زعفران را هم یاد گرفتند.»

این دانش آموزان در مدرسه 20 گرم زعفران برداشت کردند | ماجرای زعفران کاری دانش آموزان اصفهانی در یک مدرسه


اشتغال‌زایی برای مهاجرت معکوس

زهره واصف‌پور، مدیر روابط عمومی ناحیه ۴ آموزش و پرورش به همشهری می‌گوید که تقریبا نیمی از دانش‌آموزان هنرستان شهدای شهرداری ناحیه ۴ اصفهان از روستاهای اطراف اصفهان و چهارمحال و بختیاری هستند و این مدرسه در محله کم برخوردار واقع است.
او ادامه می‌دهد: «ترغیب دانش‌آموزان به کارآفرینی در حوزه کشاورزی سبب می‌شود تا بتوانند در روستای زادگاه خود کسب و کاری راه بیاندازند و مهاجرت معکوس را رقم بزنند.» قرار است این هنرستان پایلوتی برای آمزش‌های مهارتی در همکاری با جهادکشاورزی در سطح استان بشود. واصف‌پور می‌گوید: «قصد داریم زمین کشاورزی بزرگ‌تری برای این هنرستان تدارک ببینیم. همچنین در سال تحصیلی پیش‌رو مهارت‌آموزی عملی در رشته قلمزنی را خواهیم داشت تا دانش‌آموزان بتوانند از این طریق نیز کارافرینی کنند.»

این دانش آموزان در مدرسه 20 گرم زعفران برداشت کردند | ماجرای زعفران کاری دانش آموزان اصفهانی در یک مدرسه


علاقه‌مندان کشت و کار

۹۵ هنرستان کشاورزی در کشور به هنرجویان در رشته‌های امور باغی، امور دامی و ماشین‌های کشاورزی، خدمات آموزشی ارائه می‌کند. نخستین مدرسه کشاورزی ایران به نام «فلاحت مظفری» در دوران قاجار بنیانگذاری شد. هنرستان پسرانه شهید دکتر باهنر پاکدشت ورامین و روستای آلوئک، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین هنرستان‌های کشاورزی است که با ۱۵ کارگاه آموزشی ویژه گرایش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و نیز بیش از ۲۰ زیرشاخه و رشته تحصیلی سالانه پذیرای ۳۰۰ هنرجو است.

کد خبر 878049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha