آموزش برای «مهدی مهرعلیزاده» معلم اهل شهرستان مرزی کلات نادری در استان خراسان رضوی، فقط به کلاس درس و پای گچ و تخته سیاه خلاصه نمی‌شود.

معلم- کلات نادری

به گزارش همشهری آنلاین دانش‌آموزان در طول هفته روزشماری می‌کردند تا نوبت درس علوم شود. مهرعلیزاده دست بچه‌ها را می‌گرفت و آن‌ها را به زنبورداری می‌برد تا راه و رسم این حرفه را یاد بگیرند. روز دیگر راهی باغات می‌شدند و پیوند زدن و پروش نهال را بیاموزند.
مهرعلیزاده علاوه بر تدریس در مقطع متوسطه در شهرستان کلات، در دو روستای «حمام قلعه» و «گرو» نیز درس می‌دهد. روش تدریس خلاقانه و داوطلبانه او برای آموزش، بین دانش‌آموزان زبانزد شده‌است. می‌گوید: «خلاقیت بچه‌ها پشت میز آشکار نمی‌شود و پرورش استعداد بچه‌ها برای من اولویت دارد.»

سربازی که معلم شد

مهدی مهرعلیزاده اهل کلات‌نادری است و برای ادامه تحصیل رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت را انتخاب کرد. زندگی او از دوران سربازی با معلمی گره خورد. می‌گوید: «سرباز معلم بودم و برای تدریس به روستاها می‌رفتم. همان روزها بود که متوجه شدم بهترین لحظات زندگی من آموزش به بچه‌هاست. تصمیم گرفتم این کار به شدت دوست‌داشتنی را بعد از سربازی هم ادامه بدهم.»
آقا معلم حالا ۶ سال است که معلم مقاطع متوسطه اول و دوم شده. «با اینکه در مدارس شهرستان کلات معلمی می‌کنم، اما هنوز نتوانستم از روستا دل بکنم و برای تدریس به روستاها می‌روم. در روستاها هم علوم و هم کار و فناوری تدریس می‌کنم.»

زنگ زنبورداری در مدرسه | دانش آموزان این آقامعلم زنگ علوم را در مزرعه و باغ می گذرانند

کلاس درس کنار کندو

شغل آبا و اجدادی مهرعلیزاده کشاورزی و باغداری است و در اصل برای اینکه در این زمینه تخصص علمی داشته باشد، رشته تحصیلی‌اش را زراعت انتخاب کرده. «تابستان‌ها که درس و مدرسه تعطیل است باغداری می‌کنم. در پاییز و زمان درس و مدرسه هم که کشاورزی تعطیل است. به هر دوی این کارها علاقه دارم و هیچ تداخلی با هم ندارند. زنبورداری هم حرفه دیگری است که از ۷ سال پیش تا کنون دنبال می‌کنم.» اما موضوعی که برای بچه‌های مدرسه بسیار جذاب و خاطره‌انگیز شده، حضور بچه‌ها در کنار کندوهای زنبور عسل و آموزش عملی است.
هرعلیزاده می‌گوید: «بچه‌ها خیلی تعجب کرده‌بودند که خودشان ساعتی را در کنار کندوها گذراندند و با وسایل و تجهیزات زنبورداری آشنا شدند. قشنگ‌ترین خاطرات‌شان همان‌جا بود که لباس مخصوص زنبورداری پوشیدند و دودی زنبورداری به دست گرفتند. دودی زنبورداری وسیله‌ای برای تولید دود در هنگام کار با کندوها برای دور نگه داشتن زنبورهای عسل است.»
مهرعلیزاده معتقد است دانش‌آموزان هر منطقه باید مشاغل بومی آن منطقه را به خوبی یاد بگیرند که اگر در آینده خواستند شغلی انتخاب کنند، به تمام زیر و بم آن آشنا باشند. «شغل بیشتر اهالی کلات نادری و روستاها کشاورزی و باغداری است. برای همین لازم است بچه‌ها تفاوت باغداری سنتی و باغداری مدرن را یاد بگیرند. وقتی درس بچه‌ها به پرورش نهال و پیوند نهال می‌رسد، آنان را با خودم به باغ می‌برم و روش‌های نوین و پر بازده قلمه‌زدن و پیوند زدن را تمرین می‌کنیم.»
مهرعلیزاده آرزو دارد که کلاس‌های خسته‌کننده مدرسه به جایی برای بروز خلاقیت بچه‌ها تبدیل شود.

زنگ زنبورداری در مدرسه | دانش آموزان این آقامعلم زنگ علوم را در مزرعه و باغ می گذرانند

رونق اشتغال در روستا

استقبال دانش‌آموزان از روش تدریس آقا معلم به قدری زیاد است که اسم معلم‌شان و حتی روش‌های پیوند درختان در کلات‌نادری و روستاهای اطرافش دهان به دهان می‌چرخد.
مهرعلیزاده می‌گوید: «کار من فقط تدریس علوم نیست. از این طریق بچه‌ها احساس مسئولیت را تجربه می‌کنند. شگفتی‌های طبیعت را می‌بینند تا در آینده، شهروندان بهتری برای جامعه خود باشند. جالب است که این روش تدریس سبب شده تا دانش‌آموزان به دروس دیگر نیز علاقه‌مند شوند و با اعتما به نفس بیشتری تکالیف‌شان را انجام بدهند.»
مهرعلیزاده می‌گوید که این منطقه کوهستانی است و پرورش درختان گردو و زنبورداری از قدیم به شکل یک کار سنتی رسم بوده و درآمد اندکی داشته و معتقد است دانش‌آموزان با آشنا شدن علمی با کشاورزی و باغداری می‌توانند طرحی نو دراندازند و اشتغالزایی ویژه‌ای برای اهالی روستا رقم بزنند.

بیشتر بخوانید:
این مرد رکورددار اهدای پلاکت است
این «مصر»‌ اهرام ندارد

کد خبر 861673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha