در حال حاضر اکتشافات زیادی در زمینه نجوم صورت می‌گیرد و رکوردها مرتباً شکسته و بازنشانی می‌شوند. تاکنون رکوردهای جدیدی برای دورترین سیاه‌چاله مشاهده شده، درخشان‌ترین ابرنواختر و پرانرژی‌ترین پرتوهای گاما از خورشید نیز به ثبت رسیده است.

هسته‌های درخشان کهکشان

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: بر اساس یک مطالعه جدید، ستاره‌شناسان درخشان‌ترین جرم شناخته شده در کیهان را مشاهده کرده‌اند؛ اختروشی که از سریع‌ترین سیاه‌چاله‌ای که در تاریخ ثبت شده، نیرو می‌گیرد. این اختروش که ابتدا به‌عنوان یک ستاره طبقه‌بندی می‌شد تا همین اواخر توانست پنهان بماند؛ اما دانشمندان را بسیار شگفت‌زده کرده است.

یک اختروش که ۵۰۰  تریلیون بار درخشان‌تر از خورشید است!



هسته‌های درخشان کهکشان

اختروشی که ستاره‌شناسان اخیراً آن را مشاهده کرده‌اند و ۵۰۰ تریلیون بار درخشان‌تر از خورشید است در واقع از سال ۱۹۸۰ قابل‌مشاهده بوده است.

بر اساس بیانیه‌ای، ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) یک اختروش را شناسایی کردند که به‌عنوان «درخشنده‌ترین در نوع خود» و «درخشنده‌ترین جرم مشاهده شده تا کنون» توصیف شده است.

کوازارها هسته‌های بسیار درخشان کهکشان‌ها هستند که توسط سیاه‌چاله‌های بسیار پرجرم در مرکز آنها تغذیه می‌شوند.

بیشتر بخوانیم :


تابش الکترومغناطیسی

نیوزویک گزارش می‌دهد، همان‌طور که گاز و غبار به داخل این سیاه‌چاله‌ها می‌افتند، تابش الکترومغناطیسی آزاد و نور شدیدی تولید می‌کنند.

این اختروش تازه کشف شده نه‌تنها از نظر روشنایی رکوردشکن است، بلکه به‌سرعت درحال‌رشد است که مشخصه درخشان‌ترین اختروش‌های کهکشان است.
این مطالعه که در Nature Astronomy منتشر شده، خاطرنشان می‌کند این اختروش با نام J۰۵۲۹-۴۳۵۱ با سرعتی معادل یک خورشید در روز رشد می‌کند و بیش از ۵۰۰ تریلیون بار درخشان‌تر از خورشید است.

به گزارش سایت Science ستاره‌شناسان درخشان‌ترین جرمی را که تابه‌حال در کیهان مشاهده شده کشف کرده‌اند. بر اساس بیانیه‌ای، آنها با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) یک اختروش را شناسایی کردند.

ورود گاز و غبار به سیاه‌چاله‌ها

کوازارها هسته‌های بسیار درخشان کهکشان‌ها هستند که توسط سیاه‌چاله‌های بسیار پرجرم در مرکز آنها تغذیه می‌شوند. نیوزویک گزارش داده همان‌گونه که گاز و غبار به داخل این سیاه‌چاله‌ها می‌افتند، تابش الکترومغناطیسی آزاد و نور شدیدی تولید می‌کنند.
در واقع این اختروش تازه کشف شده نه‌تنها از نظر روشنایی رکوردشکنی است، بلکه به‌سرعت درحال‌رشد است؛ چیزی که مشخصه درخشان‌ترین اختروش‌های کهکشان است.
این مطالعه که در Nature Astronomy منتشر شده، خاطرنشان می‌کند که این اختروش با نام J۰۵۲۹-۴۳۵۱ با سرعتی معادل یک خورشید در روزرشد می‌کند و بیش از ۵۰۰ تریلیون بار درخشان‌تر از خورشید است.

یک اختروش که ۵۰۰  تریلیون بار درخشان‌تر از خورشید است!

رعدوبرق‌های عظیم کیهانی

محقق اصلی این اختروش با اشاره به ابرهای سریع، دمای شدید و رعدوبرق‌های عظیم کیهانی، آن را به‌عنوان «جهنمی‌ترین مکان در کیهان» توصیف کرد. با وجود این شرایط سخت، نور ساطع شده از این کوازار خارق‌العاده است.

کریستین وولف، ستاره‌شناس در دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: ما سریع‌ترین سیاه‌چاله‌ای را که تا به امروز شناخته شده است، کشف کرده‌ایم. جرم این سیاه‌چاله ۱۷ میلیارد خورشید است و کمی بیش از یک خورشید در روز مصرف می کند. این باعث می شود که آن درخشان ترین جرم جهان شناخته شده باشد.

فاصله اختروش تا زمین

ستاره‌شناسان گزارش می‌دهند که این اختروش آن قدر از زمین دور است که نور آن بیش از ۱۲ میلیارد سال طول کشیده تا به ما برسد. برای رصدگران روی زمین، اختروش ها شبیه به ستاره ها به نظر می رسند.

ساموئل لای، دانشجوی دکترای ANU و یکی از نویسندگان هم می‌گوید: همه این نور از یک دیسک بر افزایش داغ می‌آید که قطر آن هفت سال نوری است. این باید بزرگ‌ترین دیسک بر افزایشی در کیهان باشد.

مطابقت با مشخصات معمول

ابتدا بحث در مورد اینکه آیا این جسم اصلاً یک اختروش است یا خیر، وجود داشت، زیرا آن قدر روشن بود که با مشخصات معمول مطابقت نداشت.

ستاره‌شناسان با استفاده از یک تلسکوپ ۲.۳ متری در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ استرالیا تایید کردند که این در واقع یک اختروش است. سپس با کمک VLT ESO متوجه شدند که این اختروش درخشان ترین اختروش است که تا به حال پیدا شده است. این تلسکوپ به طور خاص برای اندازه گیری اندازه سیاهچاله ها حتی در فواصل دور طراحی شده است.

درک جهان اولیه با شناخت اختروش‌ها و سیاه‌چاله‌ها

کریستوفر اونکن، اخترشناس دانشگاه ANU، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: جای تعجب است وقتی ما در مورد یک میلیون اختروش با تأثیرگذاری کمتر می‌دانیم، چطور چنین اختروشی ناشناخته باقی‌مانده است. درصورتی‌که می‌توان گفت به معنای واقعی کلمه به‌صورت ما خیره شده است.

مطالعه اختروش‌ها و سیاه‌چاله‌ها برای درک جهان اولیه بسیار مهم است، زیرا آنها بینش‌های ارزشمندی را در مورد چگونگی شکل‌گیری و چگونگی تکامل کهکشان‌ها ارائه می‌دهند.

کد خبر 878268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha