به نظر می‌رسد جبهه جنگ فلسطین از غزه به کرانه باختری گسترش پیدا کرده و صهیونیست‌ها وارد فاز جدیدی از درگیری‌ها شدند. آنطور که از اخبار و تحرکات برمی‌آید احتمالا حملات گسترده‌ای طی چند عملیات در برخی مناطق کرانه باختری آغاز شود.

کرانه باختری

به گزارش همشهری آنلاین، حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه: از سال 1993 و پس از توافق‌نامه اوسلو، نظارت و رصد امنیتی در منطقه کرانه باختری به عهده تشکیلات خودگردان قرار داده شد. پس از عملیات مهم طوفان‌الاقصی در غزه و گذشت 10 ماه از آن واقعه که منجر به کشتار عظیمی از مردم غزه بدست نیروهای صهیونیستی شد، مردم فلسطینی در کرانه باختری به این نتیجه رسیدند که نه جامعه جهانی و نه تشکیلات خودگردان توان دفاع و حمایت از آنها در غزه را ندارند. از این رو خودِ اهالی کرانه باختری دست به حمایت و کمک زدند تا از این رو همراهی‌شان با حماس و گروه‌های مقاومت غزه را اظهار نمایند.

اخیرا نظامیان صهیونیستی طی یک عملیات، به بهانه پناه دادنِ اهالی کرانه باختری به نیروهای حماس در مناطق شمالی این بخش از اراضی اشغالی، دست به کشتار فلسطینیان زدند و در پاسخ به این اقدام جنایتکارانه، مردم کرانه باختری بیش از پیش حمایت خود را از حماس و مردم غزه اعلام کرده و علیه نیروهای نظامی اسرائیلی به پا خاستند که نتیجه آن درگیری شدیدی است که طی چند روز اخیر در مناطق فلسطینی‌نشین کرانه باختری رخ داده است. در این درگیری‌ها ده‌ها نفر شهید و صدها تن زخمی شدند. این اقدام مردم کرانه که برای حمایت از اهالی غزه محقق شد، یک کار مهم و اتفاقی بغایت اساسی است که در این چند ماه شاهد بودیم.

به نظر می‌رسد جبهه جنگ فلسطین از غزه به کرانه باختری گسترش پیدا کرده و صهیونیست‌ها وارد فاز جدیدی از درگیری‌ها شدند. آنطور که از اخبار و تحرکات برمی‌آید احتمالا حملات گسترده‌ای طی چند عملیات در برخی مناطق کرانه باختری آغاز شود. اسرائیل می‌خواهد بار دیگر اراضی اشغالی خود را افزایش دهد و طی یک اقدام نظامی غیرمجاز برخی از مناطق کرانه باختری را به تصرف کامل خود درآورد. گفته می‌شود لشکر زرهی 28 اسرائیل وارد کرانه باختری شده و این امر مغایر با قرارداد اوسلو است. در آن قرارداد به صراحت منعقد شده است که طی هیچ شرایط امنیتی و حساسی اسرائیل و نظامیان صهیونیستی حق لشکرکشی به کرانه باختری را ندارند.

این اقدام اسرائیلی‌ها احتمالا باعث گسترش شدید جنگ در کرانه باختری می‌شود و با توجه به اینکه در این مناطق غربی، تعداد قابل توجهی از فلسطینیان اسکان دارند، دور از انتظار نیست که با یک خیزش بزرگ از سوی آنان به جهت تقابل با اسرائیلی‌ها مواجه شویم. رژیم صهیونیستی می‌خواهد ارتباط کرانه باختری با غزه را به شکل کامل قطع نماید؛ از این هدف اصلی آنان تخریب مناطقی مهم در کرانه باختری است. گفتنی است گسترش جبهه جنگ به سمت کرانه باختری این فرصت را برای اهالی غزه ایجاد می‌کند تا تجربه جدیدی را لمس کرده و یک فرصتی برای نجات و یا مقاومت بیابند، چون همانطور که مشخص است؛ هدف اسرائیل بمباران هوایی کرانه است، دقیقا همانکاری که در غزه انجام داده.

کد خبر 878306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha