آورد آبی سدهای مستقر در حوضه آبریز کارون تا تاریخ ۷ شهریور ۴.۷ میلیارد مترمکعب افت کرد، اما کاهش رهاسازی سبب شد تا ۷۰ درصد ظرفیت سدها پر از آب باشد.

سد کارون

به گزارش همشهری آنلاین،‌ سدهای خوزستان تضمین حیات در حاصل‌خیزترین منطقه ایران را عهده‌دارند. این جمله از ابراهیم شاقاسمی استاد پیش‌کسوت دانشگاه تهران نقل شده است.

امسال بارندگی پشت سدهای کارون کاهشی بود که باعث افت ۴.۷ میلیارد مترمکعبی ورودی سدها شد اما از هر ۷۰ درصد ظرفیت ذخیره آب در سدهای مستقر روی رودخانه کارون به اضافه سد دز پر از آب است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان علی شهبازی از تغییر مدل بهره‌برداری سدها خبر داده و می‌گوید که «رهاسازی آب از سدها دیگر با اولویت تأمین برق نیست و ورودی سد و نیاز پایین‌دست تعیین‌کننده خروجی سدهاست».

شهریور ۱۴۰۰ و در فضای سیاسی تغییر دولت، سدهای حوضه کارون با ۶۴۵ میلیون مترمکعب آب فراتر از تراز نیروگاهی مواجه بود اما امسال این رقم ۴ برابر شده است.

رهاسازی آب از همه سدهای مستقر بر رودخانه کارون به اضافه سد دز هم از مهر پارسال تا ۷ شهریور ۴.۶ میلیارد مترمکعب کم شد. این عدد نصف همه آب شربی از است که به مدت یک سال در سراسر ایران مصرف می‌شود.

سه‌چهارم نیروگاه‌های برقابی ایران روی سدها کارون نصب است و ناترازی برق سبب شده تا نیروگاه‌های برقابی کارون اهمیت ویژه پیدا کنند؛ مدیریت نیاز آبی و نیاز برق کشور به یک چالش اساسی در پایین‌دست تبدیل شود.

کارشناس انرژی عظیم معتمدی به استفاده حداکثری از ذخایر برقابی اشاره کرده و معتقد است که وقتی نیروگاه برقابی وجود دارد و امکان استفاده دارد باید از همه توان ان برای تولید انرژی استفاده کرد تا کشور دچار مسئله نشود.

اما یک کارشناس انرژی دیگر بهروز صادقی می‌گوید که فرضاً اگر رهاسازی بر اساس نیاز کوتاه‌مدت یعنی تأمین برق انجام شود، کشور در بلندمدت با مسئله جدی آب و امنیت غذایی مواجه خواهد شد و به‌صرفه نیست، برای حل یک مسئله کوتاه‌مدت مسئله بلندمدت را نادیده گرفت.

سدها به داد کارون رسیدند | مقایسه ورودی و خروجی این سدها نسبت به سال گذشته + عکس |‌ رهاسازی آب از سدها دیگر با اولویت تأمین برق نیست

کد خبر 878308
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha