یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۲
۱ نفر

فیلترینگ شبکه اجتماعی ایکس (که قبلا با نام توییتر شناخته می‌شد) به معنی محدود کردن یا مسدود کردن دسترسی به این پلتفرم توسط دولت‌ها در کشورهایی است که محتواهای منتشرشده در این شبکه را تهدیدی برای امنیت، فرهنگ یا سیاست داخلی تلقی می‌کنند.

ایکس

به گزارش همشهری آنلاین: در جدیدترین اتفاق، دادگاه عالی برزیل پس از چند ماه درگیری حقوقی بین ایلان ماسک، مالک این غول رسانه‌های اجتماعی و مقامات برزیلی، دستور تعلیق این پلتفرم را صادر کرد.

ماجرای فیلترینگ در برزیل

به‌ گفته دادگاه برزیل، این پلتفرم نتوانست به ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط الکساندر دی موراس، قاضی دادگاه عالی برای معرفی نماینده قانونی جدید در این کشور عمل کند و در پی این سرپیچی، دستور تعلیق فوری و کامل پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در برزیل صادر شد. علاوه بر این، قاضی تهدید کرده است هر کسی از تداخلات فناوری مانند فیلترشکن برای عبور از این فیلترینگ استفاده کند ۸۰۴۵یورو جریمه خواهد شد.

توییتر در چه کشورهایی فیلتر است؟

چین: دسترسی کاربران به توییتر از سال۲۰۰۹ در چین محدود شده است. در همان سال یک اپلیکیشن به‌ نام Weibo در این کشور روی کار آمد و ۲سال بعد هم اپلیکیشنی با نام ویچت تبدیل به برنامه همه‌کاره چینی‌ها شد. در چین هرکس مایل به دسترسی به پلتفرم‌های بدون فیلتر است باید از یک شبکه خصوصی مجازی مورد تأیید دولت استفاده کند.

ایران: استفاده از توییتر از سال۱۳۸۸ در ایران ممنوع شد. دولت وقت ایران آن زمان در پی اغتشاشات خیابانی تصمیم به مسدود کردن این پلتفرم گرفت. البته در سال۱۳۹۱ توییتر و فیسبوک به شکل موقت از مسدودی خارج شدند، اما دوباره به حالت قبل بازگشتند. این فیلترینگ همچنان پس از گذشت بیش از ۱۵سال ادامه دارد.

کره‌شمالی: با مسدود کردن رسمی توییتر در سال۲۰۱۶، کره‌شمالی دسترسی به اکثر رسانه‌های اجتماعی خارجی را محدود کرد. به این ترتیب، علاوه بر توییتر به‌صورت رسمی فیسبوک، یوتیوب و وب‌سایت‌های کره‌جنوبی به‌منظور کنترل بیشتر بر اطلاعات خارجی در این کشور مسدود شده است.

ترکمنستان: این کشور آسیای مرکزی حداقل از سال۲۰۱۸ توییتر را همراه با دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غربی ممنوع کرده است و کنترل‌های شدیدی بر دسترسی به اینترنت و انتشار اطلاعات اعمال می‌کند. با راه‌اندازی نخستین شبکه اجتماعی بومی ترکمنستان به نام «بیز بیارد»، گزارش‌هایی مبنی بر فیلترینگ تمام نسخه‌های مشابه خارجی نظیر فیسبوک، توییتر و اینستاگرام در رسانه‌ها منتشر شده است.

میانمار: پس از کودتای نظامی در سال۲۰۲۱، دولت نظامی میانمار دسترسی به توییتر را به‌عنوان بخشی از سرکوب مخالفان و ارتباط میان گروه‌های مخالف محدود کرد.

روسیه: در سال۲۰۲۲، روسیه در پاسخ به امتناع این پلتفرم از پیروی از خواسته‌های دولت در مورد تعدیل محتوا و نظارت بر محتوای منتشرشده، محدودیت دسترسی به توییتر را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

علت فیلترینگ چیست؟

ایکس به‌عنوان یک پلتفرم گسترده در بسیاری از موارد برای انتشار سریع اطلاعات و سازماندهی اعتراضات سیاسی استفاده می‌شود. در برخی کشورها، دولت‌ها دسترسی به این شبکه را به‌دلیل انتشار اطلاعات نادرست مسدود می‌کنند. از سوی دیگر، ممکن است برخی دولت‌ها محتواهایی را که برخلاف قوانین فرهنگی، مذهبی یا اجتماعی آنهاست نامناسب تلقی و این شبکه را فیلتر کنند. در مورد دیگر، برخی کشورها به‌دلیل نگرانی از انتشار اطلاعات نادرست، اخبار جعلی و کمپین‌های سایبری این پلتفرم را مسدود می‌کنند.

کد خبر 878370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس نرم افزار IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 1
    سپاس از اونایی که پیش دستی کردند و ده سال پیش برا ما مسدود کردند. آینده نگر بودن
  • خودم IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    لیست کشورها خودش بازگو کننده همه چیزه!