یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

روند سندزدن معابر تهران که از ۴سال پیش آغاز شده بود، در مدیریت شهری فعلی با جدیت پیگیری می‌شود.

معابر

همشهری‌آنلاین-سیدمحمد فخار: سنددار کردن معابر راه را بر سودجویانی می‌بندد که برای منفعت بیشتر از دست‌اندازی به بزرگراه‌های معروف تهران هم دست برنمی‌دارند. در این زمینه ابوذر مختاری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اخیرا اعلام کرده: «شناسایی همه املاک خصوصی شهرداری تهران انجام شده و روند سنددارکردن معابر شهر برای جلوگیری از زمین‌خواری انجام می‌شود.»

تلاش علیه زمین‌خواران
نخستین‌بار ۷بهمن‌ماه سال۱۳۹۹ بود که خبر صدور سند مالکیت بخشی از بزرگراه شهید همت به‌عنوان نخستین سند به‌نام شهرداری تهران رسانه‌ای شد. سند برای حدود ۷۰هزار مترمربع از این بزرگراه شریانی شرقی-غربی پایتخت در شرایطی صادر شد که تا پیش از آن هیچ سندی برای بزرگراه‌ها صادر نشده بود. حالا در دوره فعالیت مدیریت شهری ششم برای ۷پلاک ثبتی بزرگ شهر سند صادر شده و برنامه صدور سند برای معابر شهری با دقت ادامه دارد و قرار است معابر شهر تهران همگی سنددار شوند تا متجاوزان خیال تصرفات غیرمجاز این اماکن را از سر بیرون کنند.

صدور سند معابر براساس چه قانونی است؟
مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل۱۲۳ قانون اساسی، زمستان سال۱۳۹۳ قانون جامع محدوده‌بندی، حدنگار یا کاداستر را در ۲۰ماده به تصویب رساند. در این قانون آمده: «اجرای قانون کاداستر برای تهیه دقیق مشخصات زمین، ملک و ثبت کامل مشخصات مالکان در سندهای مشخص موسوم به سند تک‌برگ است که می‌تواند در کاهش جرائم مربوط به امور ملکی مانند سندسازی، تصرفات غیرمجاز، فروش مال غیر و... مؤثر باشد.» در پی این قانون شهرداری تهران به‌عنوان یکی از ذی‌نفعان بزرگ سنددارکردن معابر معرفی و روند صدور سند برای معابر شهر آغاز شد. یکی از برنامه‌های این قانون، مستندسازی همه دارایی‌های شهرداری در کل شهر تهران اعلام شد. درواقع قرار است آن بخش از دارایی‌های عمومی شهرداری که بدون سند هستند، مانند خیابان‌ها، معابر و بوستان‌ها به روش‎های مختلف سنددار شوند.

جلوگیری از افزایش پرونده‌های کلاهبرداری
برخی از املاک همجوار بزرگراه‌ها چندبار خریداری شده‌اند و البته گذرها و بوستان‌ها هم با این موضوع درگیر بوده‌اند. وقتی برای یک گذر که بیشتر شامل بزرگراه و خیابان است، سند صادر می‌شود، امکان جعل کاهش می‌یابد. طبق اعلام پایگاه خبری قوه قضاییه(میزان)، گاهی در پرونده‌های قضایی فردی که ملک او در طرح تعریض بوده و در زمان اجرای طرح با او توافق نشده است یا به هر علتی دسترسی به او وجود نداشته است، سند می‌آورد و در دادگاه علیه شهرداری شکایت می‌کند؛ اما وقتی سند صادر می‌شود، این اجازه از افراد سلب می‌شود که بار دیگر تخلف صورت گیرد، و از این طریق از اموال شهر صیانت می‌شود.

سنددارکردن معابر برای جلوگیری از زمین‌خواری
ابوذر مختاری، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران: شهرداری تهران معابر عمومی را سنددار می‌کند تا این ظرفیت‌ها برای شهر باقی بماند. ما مکلفیم برای همه املاک عمومی سند دریافت کنیم تا زمین‌خواری رخ ندهد. برنامه سنددارکردن معابر شهر تهران ادامه دارد و همه املاک کوچک و بزرگ و معبری شهرداری تهران شناسایی شده و فقط کمتر از یک‌درصد ملک وجود دارد که شهرداری از اطلاعات آنها مطلع نیست و ممکن است در سوابق شهرداری، سندی نداشته باشیم؛ البته این امکان هم هست که با اطلاع شهرداری یک ملک در اختیار مجموعه فرهنگی یا سازمان مردم‌نهاد باشد و در جریان فعالیت آن باشیم و براساس مجوز شورای شهر، حق بهره‌برداری را واگذار کرده باشیم.

ماجرای سنددار کردن معابر تهران چیست؟

کد خبر 878457
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha