ستاد کل نیروهای مسلح، گزارش نهایی هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور را منتشر کرد.

سقوط بالگرد رئیس جمهور

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از صداوسیما،پیرو دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان بدینوسیله گزارش نهایی هیئت عالی ستادکل نیروهای مسلح برای استحضار ملت شریف ایران اعلام می گردد:

با تلاش شبانه روزی هیئتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱ - همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد ـ از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه ، شامل تعمیرات اساسی ، تعویض قطعات اصلی و مهم ـ ، بررسی شد که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.

۲ - اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیرِ بالگرد ، نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.

۳ - گزارش اسناد و مکاتباتِ انجام مأموریت ـ از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری ، واگذاری بالگرد ، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزامِ بالگرد از تهران به تبریز ، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگردها ، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده دریافت شد ، که با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.

۴ - نقشه‌های پروازی از تبریز به پُلِ آغبند ، سد "قیز قَلعه‌سی" و از آنجا ، به سمت پالایشگاه تبریز هم ، مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص شد ، که بالگرد ، در مسیر پیش‌بینی‌شده حرکت کرده و از این مسیر خارج نشده است.

۵ - رایانه دستیِ همراهِ خلبانِ بالگرد (از نوع آی ـ پد) به دست کارشناسان متخصص و خبره احیاء شد ، و که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازیِ بالگرد ، از شروع پرواز از تبریز به مقصد سد
قیزقلعه‌سی و از آن نقطه ، به هنگام برگشت ، تا زمانِ وقوعِ سانحه ، منطبق با "مسیرِ از قبل تعیین شده" بوده است.

۶ - قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد ( یعنی موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترو اَو یونیکی) ، به دست کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ، آزمایش شد ، و هیچ عیوبِ موثر در سقوطِ بالگرد ، وجود نداشته است.

۷ - گزارش های سازمان هواشناسی ( یعنی هوای حاضر ، پیش‌بینی و اخطارهای وضعیت های جوی ناپایدار) از روز قبل ، و همچنین روزِ حادثه ، بررسی کارشناسی شد ، که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.

۸ - اطلاعات سامانهِ ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگردِ همراهِ دستهِ پروازی (میل۱۷۱) پس از پیاده‌سازی ، بررسی شد ، که در این سامانه هم ، هیچ‌ پیام و اعلامِ وضعیت اضطراری ، از سوی خلبان بالگرد ، اعلام نشده است.

۹ - بنابر گزارشِ بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی ؛ در نتایجِ آزمایشاتِ سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکرِ مطهر شهدا ، هیچ مورد مشکوکی ، اعلام نشده است.

۱۰ - قطعات و سامانه های بالگرد ، بررسیِ کارشناسی شد ، و علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها ، وجود نداشته است.

۱۱ - احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی ، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر ، بررسیِ کارشناسی و تخصصی شد ، که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌شود.

نتیجه نهایی:

با عنایت به موارد ۱۱ گانه پیش‌گفته و بررسی‌های دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایش های متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیئت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان می گردد:

علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در به وجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.

کد خبر 878639
منبع: صدا و سیما

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    3 1
    خب شرایط جوی بد بوده چرا پرواز کردند؟! اونم با این سطح از مسئولان کشوری! مگر میشه توجیه نبوده باشند؟ نه برادر با عقل جور نمیاد؟
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 0
    اتفاق دردناک و جانسوزی بود. اما به این سوال هم پاسخ بدید که به وجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم چرا دو بالگرد دیگر رو تحت تاثیر قرار نداده؟
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 1
    خدارحمتش کنه شهید وخادم امام رضاو رئیس جمهور کشورمون که این همه بزرگ بودونام ومقام داشت وهمین دنیاوهم آخرت💝💐🌸🏵🌹🌺🌷🥀
  • احمد IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 1
    چه گزارش شیک و تر و تمیزی
  • علیرضا IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    حالا چه فایده کار از کار گذشت
  • مهرداد IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    انا لله و انا الیه راجعون #شهید_جمهور #شهدای_خدمت #امیر_کبیر
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 1
    پس چطور اون دوتا بالگرد دیگه که کنارش بودن و تو همین توده پرواز می کردن چیزی نشدن
  • KR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    چه خوب ولی امام جمعه چطور زنده بودند و توانستند با موبایل صحبت کنند؟ اگر برخورد با کوه بود، « فرود سخت » دیگر چه محلی از اعراب دارد ؟
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 1
    کار نیروی امریکا بودخ
  • نصر IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام،،باتوجه به بررسی انجام شده مشخص می شود که یک اشتباه استراتژیک بوده است و با توجه به شرایط اقلیمی و آب وهوا اصلا هیچ ضرورتی برای پرواز نبوده است
  • محمد IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    هر چه بوده خیلی ناگوار و درد ناک بوده ....آينده معلوم میشه.....
  • من IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    آیا به غیر از این هم میشه چیزی گفت؟! به فرض مثال هم اگر یک اشکال و کوتاهی وجود داشته، میشه اصولاً اونو مطرحش کرد؟!
  • عباسعلی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    1 0
    خسته نباشید.آخرین کلمات خلبان هنگام سقوط هیچ سرنخی نداشت؟؟یعنی هلیکوپتر داشته در مسیر میرفته یک هو خورده به کوه ؟دادی و یا فریادی و یا ....هیچی به هیچی؟؟
  • ناشناس IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    این اتفاق دل مردم قدر شناس ودلسوز نظام را داغدار کرد و دشمنان خارجی و داخلی ایران را خوشحال نمود
  • امیر IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    هیچ مشکلی نبود هیچ کس مقصر نبود سقوط کرد!
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    فقط بدی هوا مال این بالگرد بوده
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    نتیجه..ابر و باد ومه وخورشید وفلک در کارن....خدا بیامرزه
  • محمدی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    دستگاه ناوبری الکترونیکی به صورت مانیتورینگ لحظه ای، عوارض پیش رو را به صورت راداری و حتی در مه غلیظ به خلبان نشان میدهد و این یک تکنولوژی نه چندان جدید برای نمایش سطوح توپوگرافیک جهت پیشگیری از برخورد به کوه و ساختمان و...، حتی در شب میباشد.
  • حسن نارویی مقدم IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    چرا در این زمان مه آلود پرواز کنه، شرایط بهتر میشد حرکت می‌کرد.
  • نعمت IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    چرا بالگرد دومی سقوط نکرد؟
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    ممنون از پیگیریتون
  • حسن‌یونسی IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    مگه‌هلی‌کوپترارتفاع‌سنجش‌کارنمیکرده‌پس چطوری‌به‌کوه‌خورده‌با‌توجه‌به‌اینکه‌درچنین مواقعی‌خلبانهای‌حرفه‌ای‌ارتفاع‌خیلی‌بیشتری را‌درپروازبرچنین‌مکانهایی‌لحاظ‌میکنن
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    توضیحات اینچنینی ابهامات را چندبرابرمیکند
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    🤔🤔🤔🤔🤔🤔 برید دوباره از اول با دقت بیشتری بررسی کنید تماس ها و شبکه های اجتماعی افراد مرتبط را هم چک کنید