هرساله با گرم شدن هوا بر تعداد جمعیت کوهرو در مناطق کوهستانی افزوده می شود جمعیتی که شامل کوهروهای معمولی و کوهنوردان حرفه ای است.

امداد کوهستان

همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا:در کنار تمام لذت هایی که ورزش کوهنوردی دارد نمی توان چشم روی حوادث احتمالی و خطراتی که افراد را تعقیب می کند باشیم حوادث و اتفاقاتی که حتی کوهنوردان حرفه ای هم در برابر آنها ایمن نیستند و کوچکترین غفلت و بی توجهی به اصول ایمنی می تواند انها را با حوادث بزرگی روبرو کند. به خاطر همین است که امدادگران کوهستان همواره در حالت آماده باش برای خدماترسانی به حادثه دیدگان کوهستان هستند. امدادگرانی که نه سرمای زمستان و نه گرمای تابستان نمی تواند انها را در مسیر اهداف ارزشمند انساندوستانه ای که برای خود تعریف کرده اند متوقف کند. مصداقش همین حادثه اخیری که برای کوهنورد تبریزی در ارتفاعات دماوند رخ داده و حالا بیش از ده روز است که امدادگران کوهستان از مناطق مختلف کشور برای اطلاع از وضعیت این کوهنورد راهی دماوند شده و به صورت شبانه روزی مشغول جستجوی او هستند.

شیرین ترین لحظه نجات یک انسان

یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین امدادگران کوهستان در دماوند داود لشکری است او اهل روستای شنگولده از توابع لاریجان است. یکی از روستاهای زیبای کوهپایه ای در دماوند. او عاشق کوهستان است و همین عشق علاقه او به کوهپیمایی و صعود از صخره های بلند باعث شد تا به محض ورود به ۱۸ سالگی رخت امدادگر داوطلب کوهستان هلال احمر را به تن کند: «بزرگترین آرزوی دوران کودکی من نه بازی در زمین سبز فوتبال بود نه سوار شدن به هواپیما و تن کردن لباس خلبانی تمام آرزوهای من ختم می شد به فتح قله دماوند و صعود صخره نماز کوه. مردم روستا به این نام و نشان از آن یاد می کردند چون روبروی روستا بود درست برابر قبله ای که مردم برای نماز می استادند.»

بیشتر بخوانید: فرزندشان نیست اما برایش مادری می کنند | روایتی از مادرانه های مادریار

آرزوی کودکی داود در اوایل دهه ۸۰ بعد از این که در دوره های آموزشی دیوار صخره نوردی ساری شرکت کرد برآورده شد: «به محض شرکت در این دوره ها و آموزش صخره نوردی همراه برادرم برای صعود این صخره راهی شدیم و موفق شدیم ظرف ۴ روز آن را بپیماییم.»

حالا سالهای زیادی از آن روز می گذرد و داود لشکری به عنوان یکی از اعضای فعال تیم امداد و نجات کوهستان در دماوند مشغول فعالیت های داوطلبانه است و معتقد است شیرین ترین لحظه زندگی او و دوستانش زمانی است که می تواند جان حادثه دیدگان کوهستان را نجات دهد: «در یکی از روزهای پیک صعود کوهنوردان به قله دماوند در حالی ‌که مشغول تحویل پست به شیفت بعدی و پایین‌آمدن از قله بودیم کوهنوردانی اعلام کردند که در ارتفاع ۵۲۰۰ متری فردی دچار شکستگی لگن شده و نیاز به کمک دارد، چاره‌ای نبود باید مسیر را به سمت نقطه اعلام این حادثه برای کوهنورد مذکور به سمت بالا برمی‌گشتیم.

ناجیان کوهستان

مصدوم مردی حدودا شصت ساله بود که وقتی به علت خستگی قصد نشستن روی برآمدگی یخ‌زده‌ای را داشته لیز می‌خورد و بعد از برخورد به سنگ‌های تحتانی یخچال دچار شکستگی لگن می‌شود. با سختی تمام چون هلی‌کوپتر در ارتفاع ۵۲۰۰ نمی‌نشیند این مصدوم را به ارتفاع ۴۸۰۰ متر منتقل کردیم امکان پایین‌بردن بیشتر با برانکارد نبود از طرف دیگر هلی‌کوپترهای امدادی ما در ارتفاع بالاتر از ۴۲۰۰ تا به حال امدادرسانی نکرده نبود. چاره‌ای نبود، تمامی منطقه را از حضور کوهنوردان خالی کردیم و با رعایت تمام جوانب احتیاطی موفق شدیم با کمک هلی‌کوپتر مصدوم را به پایین قله منتقل کنیم»

حوادث کوهستان تابستان و زمستان ندارد

خسرو باقری هم یکی دیگر از امدادگران کوهستان در هلال احمر است در طول ۲۲ سال خدمت در لباس امدادگران کوهستان هلال احمر حسابی به چم و خم کار در این رشته آشناست : «حوادث کوهستان تابستان و زمستان ندارد در همه فصل های سال ما شاهد جمعیت زیادی از علاقمندان به کوهنوردی به ارتفاعات بلند کشور هستم اما عمدتا کسانی دچار حادثه می شوند که به کوهنوردی به چشم یک تفریح ساده نگاه می کنند و بدون هیچ امکاناتی راهی ارتفاعات می شوند این در حالی است که یا به خاطر شرایط جوی و کم آوردن در مسیر دچار حادثه می شوند یا به دلیل آشنا نبودند به رعایت اصول ایمنی در مسیر کوهپیمایی.»

بیشتر بخوانید: باربرِ بارهای میلیاردی در بازار

به گفته او امدادونجات کوهستان و ارتفاعات یکی از سخت‌ترین مقوله‌های امدادونجات در هلال‌احمر است: «گاهی باید ماموریت‌های امدادی را در منفی ۴۰ تا ۵۰ درجه انجام دهیم در این شرایط هم خطر ریزش بهمن جان‌مان را به خطر می‌اندازد، هم یخچال‌های ذوب‌شده تهدید بزرگی است.»

نجات کوهنورد اصفهانی در چهارمحال

از انجا که کشور ایران یک کشور کوهستانی با مناطق بکر طبیعی است حوادث کوهستان در اقصی نقاط این کشور اتفاق می افتد. اوایل شهریور ماه امسال بود که خبر حادثه برای یک کوهنورد ۳۷ ساله اصفهانی به تیم های امداد و نجات استان چهارمحال و بختیاری مخابره شد به گفته مدیر جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری برای نجات این کوهنورد که در مسیر قله ۳ هزار و ۲۰۰ متری کلونچین زردکوه از صخره سقوط کرده بود تیم های امداد کوهستان استان اعزام شدند و موفق شدند بعد از ۷ ساعت این کوهنورد حادثه دیده را زنده به پایین قله منتقل کنند: «امدادگران هلال احمر در این عملیات کوهنورد را که از ناحیه مچ پا دچار آسیب شده بودند به دامنه کوه منتقل و به مراکز درمانی انتقال دهند.»

کد خبر 878859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha