چند روز پیش، چند تن از سرکرده‌های اصلی داعش از زندانهای قسد در سوریه گریختند و زنگ هشدار مجدد درباره ناتوانی این شبه‌نظامیان در اداره زندانهای مملو از تروریست‌ها در سوریه را به صدا درآوردند.

فرار داعشي ها

به گزارش همشهری آنلاین، در پی فرار شماری از عناصر داعش از زندان‌های شبه‌نظامیان دموکراتیک سوریه (قسد) وابسته به آمریکا در الرقه سوریه، نیروهای ائتلاف آمریکایی مدعی آماده‌باش برای دستگیری این عناصر شدند.

به نوشته المیادین، ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش تحت هدایت آمریکا، برای نخستین بار پس از خروج نیروهای آمریکایی از حومه رقه و حلب در سال ۲۰۱۹، بار دیگر به این منطقه بازگشته‌اند و برای چهارمین روز متوالی در حال گشت‌زنی در محله‌های شهر رقه سوریه و اطراف آن برای دستگیری مجدد داعشی‌های فراری هستند. ۵ تروریست داعشی که دارای تابعیت‌های مختلف روسی، لیبیایی و افغانی هستند، در حین انتقال از زندان المطاحن به زندان مرکزی شهر رقه، موفق به فرار شده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای آمریکایی و قسد تاکنون موفق شده‌اند دو داعشی فراری به نامهای «عبدالواحد اخوان» روسی و «محمد نوح محمد» لیبیایی را دستگیر کنند اما همچنان تیمور عیداش روسی و دو افغانی به نامهای شعب محمد العبدلی و عطال خالد زار آزادند. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز سه‌شنبه شب اعلام کرد که موفق شده است خالد احمد الدندل از رهبران سوری داعش را به اتهام کمک به فرار زندانیان داعشی قسد دستگیر کند.

سنتکام اعلام کرد که هنوز بیش از ۹۰۰۰ زندانی داعش در بیش از ۲۰ بازداشتگاه‌های قسد در سوریه زندانی هستند»، با توجه به اینکه این عناصر در حکم «ارتش در بازداشت تلقی می شوند، اگر تعداد زیادی از آنها فرار کنند، این امر، خطری جدی در منطقه و فراتر از آن خواهد بود».

این دومین فرار بزرگ عناصر داعش از زندان‌های قسد است. نخستین فرار به دو سال و نیم پیش باز می‌گردد که طی آن شمار زیادی از عناصر داعش از زندان غویران در جنوب الحسکه گریختند.از آن زمان به بعد، انگلیس عملیات استحکام بخشی بیش از ۲۰ زندان در الحسکه، الرقه، عین‌العرب و منبج در حلب را برعهده گرفت.

اما واقعیت آن است که در نخستین فرار تروریست‌های داعش از زندان الثانویه الصناعیه، تحلیلگران زیادی اعلام کردند که فرار از این زندان بدون هماهنگی قسد و آمریکا امکان پذیر نبوده است. ضمن این‌که قسد در آن زمان اظهارات ضد و نقیضی درباره نحوه فرار این تروریست‌ها مطرح کرد.

از سوی دیگر، عراق طی نشست‌های متعدد با ائتلاف بین‌الملل بارها اعلام کرده است که قسد صلاحیت حفاظت از زندان‌ها و اردوگاه‌های اعضا و خانواده‌های داعش را ندارند و حضور آنها در این منطقه تهدیدی امنیتی برای کشورهای منطقه است. از سوی دیگر، شماری از کشورهای اروپایی بر ضرورت هماهنگی برای انتقال داعشی‌های عراقی به زندان‌های این کشور و خارج کردن آنها از کنترل قسد در خاک سوریه تاکید دارند. عراق تنها کشوری است که تاکنون شماری از شهروندان خود را که جذب داعش شده بودند را بازگردانده است .

تاکنون آمار دقیقی از شمار داعشی‌های منتقل شده به عراق منتشر نشده است اما گفته می‌شود که بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ داعشی تاکنون به مقامات رسمی عراق تحویل شده‌اند. سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، سرتیپ یحیی رسول می‌گوید که حدود ۲۰۰۰ داعشی عراقی در حال حاضر در زندان‌های قسد به سر می‌برند که از عملیات‌های آزادسازی عراق گریخته‌اند.گفته می‌شود عراق به دنبال تحویل گرفتن شماری از سرکرده‌های داعش است تا از این طریق گورهای جمعی سری که هزاران قربانی عراقی در آن دفن شده‌اند، بیابد.

کد خبر 879010
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha