توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد با بیان اینکه قصد دارد از دنیای سیاست خداحافظی کند، به طور ناگهانی از سمت خود استعفا کرد.

توبیاس بیلستروم وزیر خارجه سوئد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راشا تودی، بیلستروم در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با تشکر از اعتماد اولف کریسترسون نوشت که با ترکیبی از غم و غرور، نخست‌وزیر سوئد را از رفتن خود مطلع کرده است.

در ادامه پیام بیلستروم آمده است: اکنون کاملاً سیاست را ترک خواهم کرد و این به معنای آن است که کرسی خود در پارلمان سوئد را نیز ترک می‌کنم.

بیلستروم که پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در دوران مسئولیت او انجام شد، از کنار گذاشته شدن بی‌طرفی ۲۰۰ ساله استکهلم به عنوان بزرگترین دستاورد خود در ۲ سال گذشته یاد کرد و پیوستن به این اتحاد نظامی را فرایندی طولانی و گاهی هم چالش‌برانگیز برشمرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استکهلم اکنون بخشی از هسته اصلی کشورهای حامی اوکراین و مخالف سیاست توسعه‌طلبانه روسیه است.

به نوشته راشا تودی، بیلستروم ۵۰ ساله که اولین بار در سال ۲۰۰۲ به عضویت پارلمان سوئد انتخاب شد، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ معاون اول رئیس این پارلمان بود و در سال ۲۰۲۲ به عنوان وزیر خارجه سوئد منصوب شد.

به گفته رسانه‌های سوئدی استعفای بیلستروم از مقام خود به اختلاف ایجاد شده بین او و نخست‌وزیر سوئد بر سر موضع این کشور در مورد درگیری در غزه باز می‌گردد چرا که نخست‌وزیر سوئد نسبت به وزیر خارجه این کشور، روابط دوستانه‌تری با رژیم صهیونیستی دارد.

از سوی دیگر آنا ارهارت سخنگوی وزارت خارجه سوئد در واکنش به گزارش‌های مطرح شده درباره علت پشت پرده استعفای وزیر خارجه این کشور، تاکید کرد: بیلستروم همکاری بسیار نزدیک و خوبی با نخست‌وزیر داشت و استعفای او هیچ ماجرای پشت پرده‌ای ندارد.

در همین ارتباط سیری اشتایر دبیر مطبوعاتی نخست‌وزیر سوئد نیز گزارش‌ها درباره استعفای بیلستروم به دلیل اختلاف وی با کریسترسون را رد و خاطرنشان کرد: وجود هیچ تعارضی میان نخست‌وزیر و وزیر خارجه باعث ارائه درخواست استعفا از سوی بیلستروم نشده است.

کد خبر 879046
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
    1 0
    کاش دولت نمیتونیم و نمیشه ماهم همین الان استعفا میداد