یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰
۰ نفر

​​​​​​​داشتن روتین پوستی در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین ترندهای مراقبت از پوست تبدیل شده است.

image-20240906114305-1.jpeg

رعایت ترتیب استفاده از محصولات پوستی در روتین، از مهم‌ترین نکاتی است که فارغ از نوع روتین، باید به آن توجه کرد. با این کار پوست مواد و ترکیبات فعال بیشتری را به خود جذب می‌کند و اثرگذاری محصولات پوستی هم افزایش خواهد یافت.

از آنجایی که در حال حاضر محصولات مراقبتی متعددی برای پوست موجود هستند، روش و ترتیب استفاده از آن‌ها برای بسیاری از افراد به یک معضل جدی تبدیل شده‌ است؛ اگر شما هم در این دسته قرار دارید پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این مطلب از همشهری آنلاین را در مورد بهترین روش استفاده از محصولات مراقبت پوستی از دست ندهید.

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

چرا باید محصولات پوستی را به ترتیب استفاده کنیم؟

حتی با وجود خرید بهترین محصولات پوستی اگر ترتیب استفاده از آن‌ها را به درستی رعایت نکنید، نتیجه‌ی درخشانی از آن عاید شما نخواهد شد. برای مثال اگر محصولاتی با بافت غنی‌تر و ضخیم‌تر را پیش از ترکیبات سبک با وزن پایین به پوست بزنید یک سد بر روی آن تشکیل می‌شود که از جذب ترکیبات موثر به پوست جلوگیری می‌کند. با این کار پوست شما همچنان هیدراته باقی می‌ماند، اما ترکیبات موثر و فعال وارد آن نمی‌شوند؛ به همین جهت باید با رعایت ترتیب استفاده از محصولات پوستی، صورت خود را تمیز، هیدراته و شاداب نگه دارید.

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

ترتیب استفاده از محصولات پوستی

در حال حاضر روتین‌های پوستی محبوبیت زیادی دارند؛ اما همان‌طور که اشاره کردیم عدم رعایت ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوستی، در بهترین حالت بی‌نتیجه خواهد بود و حتی ممکن است باعث بدترشدن شرایط و وضعیت پوست شما شود. با توجه به این مسئله لازم است که ترتیب روتین پوستی خود را به صورت زیر رعایت کنید:

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

پاک‌کننده (شوینده)

شستن صورت اولین قدم در روتین‌های مراقبتی پوست است. با شستشو و پاکسازی، صورت خود را برای جذب محصولات دیگر آماده می‌کنید و در عین حال تمامی چربی‌ها و آلودگی‌ها انباشته‌شده در داخل و اطراف منافذ آن را از بین می‌برید.

برای استفاده از شوینده باید صورت خود را با آب ولرم مرطوب کنید و بعد از آن با استفاده از نوک انگشتان مقادیر کافی از این محصول را بر روی پوست بمالید و در نهایت به آرامی صورتتان را با حوله خشک کنید. شستشو را باید دوبار در روز صبح و شب انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ رازی که برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید بدانید

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

تونر

با وجود اینکه تونر را می‌توان از روتین و ترتیب استفاده از محصولات پوستی حذف کرد، اما استعمال آن با حذف چربی‌ها و آلودگی‌های بعد از پاکسازی به آماده‌سازی پوست برای استفاده از ترکیبات دیگر کمک می‌کند. علاوه بر این تونر منجر به آبرسانی پوست‌های خشک می‌شود و با تنظیم PH مانع از بروز آکنه و جوش خواهد شد.

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

سرم

بعد از پاک‌کننده و تونر نوبت به استفاده از سرم‌های مختلف می‌رسد. واژه‌ی سرم در اصل به محصولاتی اشاره دارد که حاوی غلظت بالایی از یک ماده‌ی فعال هستند، ترکیباتی مبتنی بر آب به شمار می‌روند تا به سرعت به پوست نفوذ کنند و مشکلات گوناگون آن را از قبیل خشکی، تیرگی و مواردی از این دست برطرف کنند.

برای استفاده از این محصولات باید به اندازه‌ی یک نخود یا مقادیر توصیه‌شده از سرم را با انگشتان تمیز به آرامی و با ضربات ملایم بر روی پوست صورت و گردن خود بمالید.

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

کرم دور چشم

کرم دور چشم از بهترین محصولات مراقبت پوستی با بافتی غلیظ است که با افزایش رطوبت و آبرسانی پوست زیر چشم شما از آن در برابر عوامل مخرب نظیر آفتاب محافظت می‌کند و احتمال بروز چین و چروک را به حداقل می‌رساند. بعد از استفاده از سرم‌ها می‌توانید با انگشت حلقه‌ی خود کرم دور چشم را به آرامی زیر چشم خود بزنید.

نکته: از کشیدن یا مالیدن خشن و محکم کرم دور چشم بر روی پوست اطراف چشم‌ها خودداری کنید.

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

کرم ضد جوش

اگر پوست شما دارای جوش یا مستعد بروز انواع آکنه است باید پیش از هر چیز برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. به منظور از بین‌بردن جای جوش و لکه، همچنین ممانعت از بروز مجدد جوش در پنجمین مرحله ترتیب استفاده از محصولات پوستی سراغ کرم ضد جوش بروید.

ترکیبات موجود در کرم ضد جوش التهاب و قرمزی ناشی از آکنه را کاهش می‌دهند و به نابودی لکه و درد حاصل از انواع جوش هم کمک می‌کند.

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

مرطوب‌کننده یا آبرسان

مرطوب‌کننده‌های معمولاً ساختاری غلیظ دارند به همین جهت باید پس از سرم‌ها و سایر محصولات مراقبت پوستی سبک مورد استفاده قرار بگیرند. اگر روتین شما محدود است؛ باید بعد از شستشوی صورت به سراغ مرطوب‌کننده بروید. با وجود اینکه مرطوب‌کننده‌ها برای هیدارته‌کردن پوست و ترمیم سد آن طراحی شده‌اند در صورتی که به درستی استفاده نشوند منافذ پوست را مسدود می‌کنند و مانع جذب محصولات توسط آن سبک‌تر می‌شوند.

برای استعمال آبرسان این محصول را به آرامی بر روی تمامی بخش‌های صورت و گردن خود از جمله زیر چشم (در صورت عدم استفاده از کرم زیر چشم) ماساژ دهید.

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

رتینول

رتینول ترکیبی حاوی ویتامین A است که با تحریک ساخت سلول‌های پوستی جدید و افزایش میزان کلاژن تولیدی از بروز علائم پیری و جوش در پوست جلوگیری می‌کند. از آنجایی که رتینول از دسته محصولات مراقبت پوستی غلیظ است به منظور ممانعت از انسداد منافذ پوست باید ترتیب استفاده از آن را در روتین مراقبتی خود به دقت رعایت کنید. علاوه بر این رتینول میزان حساسیت پوست را نسبت به نور خورشید افزایش می‌دهد، به همین جهت باید استفاده از آن را به شب‌ها محدود کنید.

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب فقط مخصوص زمان‌هایی نیست که برای وقت‌گذرانی به ساحل یا فضای باز می‌رویم و همیشه باید در آخرین مراحل روتین‌های پوستی خود از آن استفاده کنیم. ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه ماورابنفش که منجر به سرطان و ظهور علائم پیری زودرس در پوست مثل چین و چروک می‌شود، محافظت می‌کند و بهترین نوع آن محصولی است که SPF (فاکتور محافظت در برابر خورشید) ۳۰ یا بالاتر داشته باشد.

بعد از استفاده از ضد آفتاب اگر در فضای باز قرار دارید به منظور حفظ اثربخشی باید هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

ترتیب اصولی استفاده از محصولات پوستی

محصولات آرایشی

ترتیب استفاده از محصولات پوستی با لوازم و ترکیبات آرایشی مختلف به آخر می‌رسد. در حقیقت برای آرایش‌کردن و رسیدن به ظاهری بی‌نقص لازم است که تمامی مراحل قبل را به دقت دنبال کنید.

با این کار ظاهری یکدست و یکنواخت در صورت شما ایجاد می‌شود، با این حال افرادی که پوست حساس دارند ممکن است با آرایش‌کردن جوش بزنند.

بیشتر بخوانید: ۸ ماده ضروری برای مراقبت از پوست بالای ۵۰ سال

سخن پایانی

رعایت ترتیب استفاده از محصولات پوستی تضمین می‌کند که تمامی ترکیبات مورد استفاده در روتین مراقبتی بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند و رطوبت و PH پوست در سطح مناسب باقی می‌ماند.

استعمال صحیح محصولات مراقبت پوستی به درمان آکنه، خطوط ریز و سایر مشکلات پوستی شما هم کمک می‌کند و ظاهری درخشان‌تر و جذاب‌تر را برای آن به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 879120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha