شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
۰ نفر

مزونیدلینگ یک روش انقلابی است که فواید میکرونیدلینگ را با خواص جوانسازی مزوتراپی ترکیب می‌کند تا نتایج استثنایی را به ارمغان بیاورد.

image-20240906113804-1.jpeg

درمان مزونیدلینگ برای رفع طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی مانند خطوط ریز، چین و چروک، بی‌نظمی رنگدانه‌ها، جا زخم ناشی از آکنه و موارد دیگر کاربرد دارد.

این روش پیشرفته زیبایی می‌تواند چهره شما را زیباتر و جوان‌تر کند. اگر برای شما هم سوال است که مزونیدلینگ چیست و چه مزایایی دارد، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

مزونیدلینگ چیست؟

مزونیدلینگ (Mesoneedling) به‌عنوان یکی از روش‌های مدرن در بین فرآیندهای سوزن‌زنی شناخته می‌شود که در افزایش تولید کلاژن و شادابی پوست موثر است. مزونیدلینگ از دو کلمه «مزو» که ابتدای کلمه مزودرم گرفته است و «نیدلینگ» به معنای سوزن زدن تشکیل شده است.

درحقیقت، مزونیدلینگ ترکیبی نوآورانه از میکرونیدلینگ و مواد فعال با گرید تزریق است. این درمان پیشرفته با ایجاد میکروکانال‌ها در پوست، نفوذ عمیق‌تر را به لایه مزودرم امکان‌پذیر می‌کند.

درمان مزونیدلینگ برای رفع مشکلات مختلف پوستی توسط پزشک پوست و مو انجام می‌شود. پزشک چندین مرحله از جمله لایه‌برداری شیمیایی، میکرونیدلینگ با مواد فعال، یک ماسک خنک‌کننده آرام بخش و محصولات تسکین‌دهنده را اجرا می‌کند. سه مزیت اصلی مزونیدلینگ چیست؟ موارد زیر از مهم‌ترین مزایای این روش درمانی هستند:

  • راحت و کم‌تهاجمی: مزونیدلینگ یک راه‌حل غیر جراحی راحت و سریع است که به شما امکان می‌دهد خیلی زود به نتیجه دلخواه‌تان برسید.
  • متناسب با نیازهای زیباجو: مزوتراپی مزونیدلینگ کاملاً مطابق با نیازهای هر زیباجو شخصی سازی شده‌اند تا به اهداف خاص پوست آنها رسیدگی شود.
  • جوانسازی پوست و تقویت کلاژن: مزونیدلینگ با ایجاد میکروکانال‌هایی در پوست، تولید کلاژن را تحریک می‌کند و باعث جوانسازی پوست می‌شود.

تفاوت مزونیدلینگ با میکرونیدلینگ

مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ هر دو روش‌های محبوبی برای جوانسازی پوست هستند. در هر دو روش با ایجاد سوراخ‌های کوچک در پوست به تحریک تولید کلاژن کمک می‌شود؛ اما از نظر عمق و هدف متفاوت هستند؛ اما تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ از سوزن‌های ظریفی برای نفوذ به لایه‌های فوقانی پوست، معمولاً تا عمق دو میلی‌متری استفاده می‌کند که آن را برای بهبود بافت پوست، کاهش خطوط ریز و درمان جای زخم آکنه مؤثر می‌سازد. ایجاد زخم از طریق سوزن‌ها و بهبود آن هدف اصل روش میکرونیدلینگ است.

باید بگوییم که مزونیدلینگ شامل نفوذ عمیق‌تر است که اغلب با تزریق مواد فعال مانند ویتامین‌ها، پپتیدها یا اسید هیالورونیک همراه است. تزریق مواد در لایه مزودرم و اثرات جذبی محصولات پوستی آبرسان و مغذی را باید هدف مزونیدلینگ دانست.

به همین دلیل، مزونیدلینگ درمان هدفمندتری است که مطابق با نیازهای شما انجام می‌شود. هر دو روش درمانی می‌توانند ظاهر پوست را بهبود بخشند؛ اما مزونیدلینگ به‌طور کلی پیشرفته‌تر است و اغلب برای رفع مشکلات پوستی مهم‌تر استفاده می‌شود.

مزونیدلینگ چطور باعث جوانسازی پوست می‌شود؟

پس از آنکه دانستید مزونیدلینگ چیست، بد نیست با نحوه عملکرد آن برای جوانسازی آشنا شوید. مزونیدلینگ با ارسال هدفمند مواد فعال به‌طور مستقیم به لایه‌های عمیق‌تر پوست باعث جوانسازی می‌شود.

در طی این روش، پزشک سوزن‌های ریز میکروکانال‌هایی را در پوست ایجاد می‌کند تا پاسخ درمانی طبیعی بدن را تحریک کند که شامل تولید کلاژن و الاستین است. کلاژن و الاستین پروتئین‌هایی هستند که برای حفظ پوست جوان و سفت کاربرد دارند.

چیزی که مزونیدلینگ را متمایز می‌کند، تزریق سرم‌های قوی مانند ویتامین‌ها، پپتیدها، هورمون‌هاف آنزیم‌ها و اسید هیالورونیک از طریق این میکروکانال‌هاست. این تحویل مستقیم مواد مغذی می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد، رنگ چهره را روشن کند و ظاهر چین و چروک و خطوط ریز را کم کند.

در حقیقت، مزونیدلینگ دو کار را انجام می‌دهد، اول اینکه پوست را برای تولید کلاژن و الاستین تحریک می‌کند، مواد مغذی مستقیما وارد لایه مزودرم می‌کند.

مزونیدلینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

اقدامات پیش از مزونیدلینگ

اما اقدامات قبل از مزونیدلینگ چیست؟ قبل از انجام مزونیدلینگ، چندین مرحله خاص برای آماده‌سازی وجود دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • مشاوره کامل با متخصص پوست و مو ضروری است. پزشک با بررسی نوع پوست، سابقه پزشکی و مشکلات پوستی شما تعیین می‌کنند که آیا مزونیدلینگ درمان مناسبی برای شماست یا خیر.
  • در روزهای منتهی به عمل توصیه می‌شود از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا ایبوپروفن و همچنین مکمل‌هایی مانند روغن ماهی یا ویتامین E خودداری کنید؛ زیرا می‌توانند خطر کبودی را افزایش دهند.
  • برخی از متخصصان توصیه می‌کنند از محصولات موضعی حاوی ویتامین A (رتینوئیدها) یا ویتامین C در هفته‌های قبل از عمل استفاده کنید تا توانایی پوست برای بهبودی و پاسخ به درمان افزایش یابد.
  • برای به حداقل رساندن خطر تحریک و هیپرپیگمانتاسیون، مهم است که حداقل یک هفته قبل از عمل از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید و برنزه شدن خودداری کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب توصیه می‌شود.
  • حداقل یک هفته قبل از مزونیدلینگ از سایر درمان‌های صورت مانند لایه برداری شیمیایی، لیزر درمانی یا اپیلاسیون خودداری کنید؛ زیرا پوست باید در حالت آرام و بدون تحریک باشد.
  • برای کاهش خطر عفونت، پوست باید کاملاً تمیز شود. پس در روز عمل با پوست تمیز و بدون آرایش، لوسیون یا هر محصول پوستی دیگری وارد کلینیک شوید.

کاربردهای مزونیدلینگ

مزونیدلینگ برای از بین بردن فرورفتگی‌ها، برجستگی‌ها و چین و چروک‌ها کاربر دارد. همچنین منجر به جوانسازی پوست، تولید کلاژن، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، از بین بردن ریزش مو، خون رسانی به پوست، رفع سوختگی‌های قبلی و سایر موارد می‌شود. با این حال، سه کاربرد اصلی مزونیدلینگ چیست؟ مهم‌ترین مزایای این روش عبارتند از:

پاکسازی لکه‌های صورت

مزونیدلینگ می‌تواند یک درمان موثر برای پاکسازی و کاهش لکه‌های صورت مانند هیپرپیگمانتاسیون، لکه‌های ناشی از افزایش سن و آسیب‌های ناشی از نور خورشید باشد. این روش با ایجاد آسیب‌های ریز در پوست عمل می‌کند که باعث ایجاد یک پاسخ درمانی می‌شود که تولید کلاژن و بازسازی پوست را تحریک می‌کند.

هنگامی که مزونیدلینگ با سرم‌های هدفمند تزریق شده در طول درمان - مانند آنهایی که حاوی عوامل روشن کننده مانند ویتامین C یا سایر مواد روشن کننده پوست هستند - همراه شود، این فرآیند به تجزیه ملانین اضافی کمک می‌کند و منجر به یکنواختی رنگ پوست می‌شود.

با گذشت زمان، مزونیدلینگ می‌تواند ظاهر لکه‌های تیره را کاهش دهد و ظاهری شفاف‌تر و درخشان‌تر به پوست بدهد.

مزونیدلینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

از بین بردن جای جوش

در حالی که مزونیدلینگ به دلیل خطر انتشار عفونت به‌طور کلی برای درمان کورک‌های فعال توصیه نمی‌شود؛ اما می‌تواند در بهبود جای جوش‌ مفید باشد. پس از بهبود کامل جای جوش، مزونیدلینگ می‌تواند تولید کلاژن در ناحیه آسیب دیده را تحریک کند و به صاف شدن بافت پوست و کاهش دید جای زخم کمک کند.

فرآیند بازسازی پوست که توسط مزونیدلینگ انجام می‌شود، منجر به یکنواخت‌تر شدن سطح پوست می‌شود و ممکن است قرمزی یا رنگدانه‌های باقیمانده ناشی از جای آکنه را در طول زمان محو کند.

جلوگیری از ریزش مو

کاهش ریزش مو با مزونیدلینگ چیست؟ باید بگوییم که این روش به‌عنوان درمانی موثر برای جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد مجدد موها استفاده می‌شود. میکروکانال‌های ایجاد شده توسط سوزن‌ها در پوست سر می‌توانند جذب سرم‌های محرک رشد مو مانند سرم‌های حاوی ماینوکسیدیل، پپتیدها یا عصاره سلول‌های بنیادی را افزایش دهند.

تحویل مستقیم مواد مغذی به فولیکول‌های مو می‌تواند به تقویت ریشه‌های مو، افزایش گردش خون در پوست سر و رشد موهای ضخیم‌تر و سالم‌تر کمک کند. علاوه بر این، آسیب‌های ریز فرآیند بهبود طبیعی را تحریک می‌کنند که فولیکول‌های موی خفته را فعال می‌کند و به‌طور بالقوه ریزش مو را کند یا معکوس خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ۸ ماده ضروری برای مراقبت از پوست بالای ۵۰ سال

مزونیدلینگ به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

استفاده از مزونیدلینگ برای همه افراد با انواع پوست که از مشکلاتی مانند جای زخم، آکنه و لکه‌های پوستی رنج می‌برند بی‌خطر است؛ اما اگر یکی از مشکلات زیر را دارید، حتما قبل از انجام این روش به پزشک خود اطلاع دهید:

  • یکی از انواع عفونت‌های فعال پوستی مانند تبخال را دارید.
  • شما به داروهای مورد استفاده در مزوتراپی حساسیت دارید.
  • به دلیل ابتلا به یکی از بیماری‌هایی مانند دیابت، سیستم ایمنی قوی ندارید.
  • زخم‌های شما به دلیل بیماری زمینه‌ای دیرتر از حد معمول خوب می‌شوند.
  • شما از داروهایی استفاده می‌کنید که خون را رقیق می‌کنند.

اگر در دسته افراد فوق قرار نمی‌گیرید، مزونیدلینگ برای شما مناسب خواهد بود. با این حال، بهتر است توصیه نهایی را پزشک به شما ارائه دهد.

مزونیدلینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

مزونیدلینگ چه عوارضی دارد؟

بد نیست بررسی کنیم عوارض مزونیدلینگ چیست؟ پس از درمان ممکن است کمی قرمزی در ناحیه درمان مشاهده شود. این موضوع کاملا طبیعی است و در عرض چند ساعت برطرف می‌شود. یک تا پنج روز پس از درمان موارد زیر را رعایت کنید:

  • پس از درمان از آرایش خودداری کنید.
  • حدود 24 ساعت ورزش نکنید.
  • از رنگ کردن و سشوار کشیدن مو خودداری کنید (مزونیدلینگ برای ریزش مو).
  • از برنزه کردن پوست خودداری کنید.
  • از تزریق فیلرهای پوستی خودداری کنید.
  • در آب‌های کلردار شنا نکنید.
  • از سونا، دوش آب گرم و سولاریوم استفاده نکنید.
  • از محصولات فعال مانند گلیکولیک اسید و رتینول استفاده نکنید.
  • از مالش یا تحریک ناحیه درمان خودداری کنید.

از عوارض جدی مزونیدلینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگرچه عفونت نادر است؛ اما اگر مراقب‌های بعدی مناسب رعایت نشود، خطر بالقوه عفونت وجود دارد.
  • در برخی موارد به خصوص برای افراد با رنگ پوست تیره‌تر ممکن است خطر ایجاد پرپیگمانتاسیون موقت یا لکه‌های تیره وجود داشته باشد.
  • اگر از پوست به درستی مراقبت نشود یا این روش توسط پزشک به صورت اصولی انجام نشود، ممکن است خطر ایجاد جای زخم وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ۵ ترفند آسان که پوست را سالم و جوان نگه می‌دارد

کلام آخر

اکنون به خوبی می‌دانید که مزونیدلینگ چیست؟ این روش زیبایی یک درمان غیر تهاجمی پیشرفته است که از طریق تزریق میکرو ویتامین‌ها، هورمون‌ها و آنزیم‌ها پوست را جوان و سفت می‌کند. در طول درمان، پزشک از یک دستگاه میکرونیدلینگ برای باز کردن میکروکانال‌ها در پوست استفاده می‌کند.

این کار به تحریک تولید کلاژن کمک می‌کند و اجازه نفوذ عمیق‌تر سوزن‌های مزونیدلینگ درجه تزریقی را می‌دهد تا مشکلات خاص پوست را هدف قرار دهد. فقط توصیه می‌کنیم در انتخاب پزشک دقت کنید تا به نتایج مورد نظر خود برسید.

کد خبر 879119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha