مجموع نظرات: ۶
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷
۳ نفر

مردمان شهر کوچکی در قلب اروپا خودشان را ایرانی تبار می‌دانند و در موزه کوچک شهر، اسناد خطی فارسی نگه داری کنند. مردمان شهر یاس برین در کشور مجارستان اصالتا یزدی هستند.

یاس برین در مجارستان

به گزارش همشهری ‌آنلاین مردمان شهر کوچکی در قلب اروپا خودشان را ایرانی‌تبار می‌دانند و در موزه کوچک شهر، اسناد خطی فارسی نگهداری کنند؛ اهالی شهر یاس‌برینی (Jászberény) در کشور مجارستان که اصالتا یزدی هستند.
به گزارش همشهری، یاس‌برینی شهری با جمعیت ۲۷ هزار نفر در مجارستان است که مردمانش از اقوام عشایر ایرانی بودند که به مجارستان مهاجرت کردند. چهره، زبان و آیین های امروز مردم شهر یاس‌برینی شباهت چندانی با نیاکان‌شان در فلات باستانی ایران ندارد اما شهر یاس برین، ۸ قرن میزبان این قوم بوده و مردم منطقه همچنان معتقدند که ایرانی‌تبار هستند. یاس‌برینی به زبان آسی که یکی از زبان‌های ایرانی است، صحبت می‌کنند.

اجداد این شهر در قلب اروپا یزدی هستند + فیلم
شیپور لهل، نماد آزادی و استقلال مردم مجارستان

تاریخ چه می‌گوید؟

حدود ۸۰۰ سال پیش آلانان، قومی ایرانی‌تبار که در بخش‌هایی از قفقاز زندگی می‌کردند به دلیل حمله مغول‌ها از آن سرزمین به شرق مجارستان کنونی مهاجرت کردند. گروهی از آلانان به زبان آسی یکی از زبان‌های ایرانی از شاخه زبان‌های هند و ایرانی سخن می‌گفتند. فردوسی در شاهنامه اشاره به این موضوع می‌کند که قوم آلانان پس از یکجانشینی قومی جنگ‌وجو بودند: «ز دریا به راه الانان کشید/ یکی مرز ویران و بیکار دید»
از زمان انوشیروان این قوم یکجانشین شدند و اقدام به ساخت شارستان کردند و از آن پس زیر نظر پادشاهی ایران‌زمین زندگی کردند تا زمان حمله‌ مغول که سرزمین‌شان با خاک یکسان شد و بازماندگان ایشان گروهی به قفقاز و اروپا (مجارستان) رفتند و گروهی به شرق آسیا مهاجرت کردند. در تاریخ‌نامه‌های روسی و مجار از این قوم با عنوان آس یا یاس نام برده شده. قوم یاس بعد از مهاجرت به مجارستان، جایی کنار رودخانه زاجوا مستقر شدند. گفته می‌شود که یاس‌ها تا قرن ۱۵ میلادی زبان و فرهنگ اجدادشان را حفظ کردند و به مرور زمان تحت تأثیر زبان مجاری قرار گرفتند. یاس‌برینی در صد کیلومتری شرق بوداپست، پایتخت مجارستان واقع است.

اجداد این شهر در قلب اروپا یزدی هستند + فیلم
نماد یزد در یاس برین

خواهر خواندگی یزد و یاس برین

برخی از اهالی یاس‌برینی می‌گویند که اجدادشان از یزد راهی این شهر در مجارستان شدند. به همین دلیل هم زمانی که شهردار یاس‌برینی (گدئی) به یزد سفر کرده‌بود، این شهر را به عنوان خواهرخوانده یزد معرفی کرد. خواهرخواندگی دو شهر یزد و یاس‌برینی که رابطه تاریخی مستقیمی با هم ندارند، اما ریشه‌های باستانی، مردمانش را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و از طرفی تلفظ آنها نیز شبیه است در 8 آذر ۱۳۸۶ انجام شد. از بنای یادبودی شامل تصاویری از یاسی‌ها و نماد شهر یاس‌برینی، شیپور لهل که نماد آزادی و استقلال مردم مجار است، در ۱۳۹۱ در میدان آزادی یزد رونمایی شد. نماد یزد یعنی بادگیر باغ دولت‌آباد نیز طی سفر هیئت شهرداری یزد در یاس‌برینی قرار گرفت. جالب اینکه این شهر در مجارستان، نماد تیزهوشی و انجام امور اقتصادی در این کشور است و یاس برین‌ها معتقد هستند که هوش خود را از اجدادشان به ارث برده‌اند.

فیلم را اینجا ببینید:

بیشتر بخوانید:
از بقعه مخفی در ریگ ‌های روان کویر چه می دانید؟ | بقعه ای که تا همین چند سال پیش مخفی بود

کد خبر 879161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    3 2
    چقدر خدا دوستشون داشته بدون ویزا بدون مشکل بدون جنگ بدون ... خب ناراضی بودند یا نه نمی دونم ولی بی سروصدا جمع کردند از ایران رفتنننند!!!!!!
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
      2 0
      اینا بعد از قرنها هنوز اصالت خود را خفظ کردند و وطن دوست هستند ،اونوقت یه عده داخل ایران برای پوشیدن شلوارک فرنگی و ظرف شستن در رستوران های انور اونم با طعم تحقیر تشنج می کنند 😂😂😂
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    1 2
    خوش به سعادتشون
  • محمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
    1 2
    خوش به سعادتشون