رسانه آمریکایی گزارش داد آمریکا در برابر ارتش یمن در نبرد دریای سرخ در حال شکست است و این موفقیت ارتش یمن بار دیگر نشان داد که آمریکا از صحنه جهانی کنار گذاشته می‌شود.

آمریکا در دریای سرخ

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «عملیات نگهبان رفاه» به رهبری ایالات متحده آمریکا توسط یک ائتلاف چند ملیتی در دسامبر ۲۰۲۳ در پاسخ به حملات ارتش یمن به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی که از دریای سرخ جنوبی عبور می‌کردند، اعلام شد.

هدف این بود که یک جبهه یکپارچه بین‌المللی ایجاد شود که هم یمنی‌ها را از حملات بیشتر باز دارد و هم به شرکت‌های کشتیرانی که به دلایل ریسک و هزینه‌ بیمه، دماغه امید نیک را دور می‌زدند، اطمینان خاطر دهد.

رسانه خبری بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: «سال گذشته مملو از اتفاقات غیرمنتظره و شگفتی‌ساز بود و می‌توان به حملات حماس تا بزرگترین حملات موشکی ایران به اسرائیل در تاریخ اشاره کرد. اما یکی از آن‌ها تحت عنوان بحران دریای سرخ نشان داد که چگونه بازیگران کوچک می‌توانند توانمندی‌هایی را از خود نشان دهند.»

عملیات‌های ارتش یمن در راستای همبستگی با فلسطین در تعداد و تنوع شکل تصاعدی به خود گرفته است؛ از ماه ژانویه، نه تنها تعداد حملات به‌طور پیوسته افزایش یافته، بلکه متنوع هم شده است. پهپادها و موشک‌های کروز با موشک‌های بالستیک همراه شده‌اند. ماه آوریل اولین استفاده از پهپاد سطحی را انجام داده و از آن زمان به بعد این روش افزایش مداومی داشته است. اخیرا هم شلیک سلاح‌های سبک از قایق‌های تندرو به آن‌ها اضافه شده و در چند هفته گذشته میزان حملات به بالاتر از میانگین ۲.۵ مورد در هفته افزایش یافته است.

در این میان هیچ نشانی از کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی و انگلیسی که ادعای حمایت و حفاظت از دیگر کشتی‌ها در دریای سرخ را داشتند، نیست.

وزیر امور خارجه دولت «تغییر و سازندگی» یمن چندی پیش گفت: «آمریکا به همراه ناوگان نیروی دریایی خود از دریای سرخ فرار کرد و در جستجوی جایگزین است و سرخوردگی آن از همان روز نخست درگیری مشخص بود.»

بلومبرگ در ادامه با اشاره به اینکه بحران دریای سرخ، آمریکا را در وضعیت متزلزلی قرار داده است، می‌نویسد: «بحران دریای سرخ، ارتش آمریکا را با خستگی اساسی مواجه ساخته و هم‌چنین این کشور مقادیر کافی موشک‌های هدایت‌شونده، بمب‌های لیزری، جنگنده و ناو جنگی را ندارد. هم‌چنین موفقیت ارتش من یک‌بار دیگر ثابت کرد که ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یک ابر قدرت از صحنه جهانی کنار گذاشته می‌شود و بازیگران کوچک می‌توانند توانمندی‌هایی را از خود نشان دهند.»

کد خبر 879434
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha