یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

۳ستاره بزرگ فوتبال از بازی‌های ملی خداحافظی کردند؛ جای سوارس، پپه و دی‌ماریا خالی می‌ماند.

فوتبال

به گزارش همشهری‌آنلاین، در فیفادی جاری، ۳ستاره بزرگ فوتبال از بازی‌های ملی خداحافظی کردند و مورد قدردانی قرار گرفتند؛ دی‌ماریا در بازی آرژانتین- شیلی، پپه در دیدار پرتغال با کرواسی و لوئیس سوارس در تساوی بدون گل اروگوئه با پاراگوئه.

واقعا مهاجم بزرگی بود و البته ناجوانمرد! در جام‌جهانی ۲۰۱۰ و در بازی با غنا توپی که او با دست مانع ورودش به دروازه شد، اروگوئه را به نیمه‌نهایی برد. سوارس چندبار هم بازیکنان حریف را گاز گرفت؛ ازجمله پاتریس اورا و کیه‌لینی. بارها برای گرفتن پنالتی تمارض کرد و... اما همه اینها باعث نمی‌شود استعداد شگرف او را نادیده بگیریم. در مراسم خداحافظی وقتی در ورزشگاه پیام مسی خوانده شد که خطاب به سوارس گفته بود: «خیلی خوش‌شانس بودم که در کنارت بازی کردم»، او که در کنار خانواده‌اش حضور داشت، نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد. سوارس در بازی با شیلی هم دست از حاشیه‌سازی برنداشت و دقیقه۸۴ با والاسکس، بازیکن حریف درگیر شد. البته او دقیقه۱۹ این بازی یک قیچی به دیرک دروازه کوبید و دقیقه۱۵ پاس پشت‌پا داد. هواداران اروگوئه و فوتبال دلشان برای سوارس تنگ خواهد شد.

او که در نزدیکی‌های ۳۸سالگی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد، در پیام آخرش گفت: «بزرگ‌ترین ترسم این است که فرزندانم و دیگران بیشتر تصویر جام‌جهانی۲۰۱۴ را از من به‌خاطر بسپارند (ماجرای گازگرفتن جورجیو کیه‌لینی در بازی اروگوئه-ایتالیا). آن اتفاق بزرگ‌ترین اشتباه من بود. من آن را فراموش کرده‌ام و دوست دارم مردم هم مثل من فراموش کنند و دوست دارم کارهای زیبایی را که انجام داده‌ام، به‌خاطر بسپارند.»

سوارس با ۱۴۳بازی و ۶۹گل بهترین گلزن تاریخ ملی لاسلسته شد.

از ۲۷حریفی که سوارس در لالیگا با آنها روبه‌رو شد، به ۲۶تیم گل زد و فقط مقابل وایادولید نتوانست به گل برسد.

سوارس در بارسلونا و در کنار نیمار و مسی، مثلث تاریخی MSN را ساختند و سال‌ها با مثلث رویایی BBC در رئال متشکل از بیل، بنزما و کریستیانو رونالدو رقابت کردند.

تعداد مشارکت‌های سوارس روی گل‌های بارسلونا در لالیگا از تعداد بازی‌هایش بیشتر بود؛ ۱۷۶گل و ۸۴پاس‌گل در ۲۵۸بازی. البته او تقریبا به ازای هر ۵بازی یک کارت زرد (۴۸‌کارت) هم دارد.

کل دقایقی که او به‌طور رسمی به میدان رفته، حدود ۶۵هزار دقیقه است، در ۷۹۶بازی رسمی، با ۴۹۱گل، ۲۵۹پاس‌گل، ۱۷۴کارت زرد، یک کارت قرمز مستقیم و یک کارت قرمز دیگر.

افتخارات سوارس: یک کوپا آمریکا (۲۰۱۱)، یک لیگ قهرمانان (۲۰۱۵با بارسلونا)، جام‌جهانی باشگاه‌ها، ۴حضور در جام‌جهانی و ۵گل، ۲کفش طلای فوتبال اروپا (۲۰۱۶و ۲۰۱۴)، ۵قهرمانی لالیگا (یکی با اتلتیکو و ۴تا با بارسلونا)، جام اتحادیه انگلیس، ۳بار انتخاب به‌عنوان بهترین بازیکن سال در هلند، انگلیس و برزیل.

مهاجم اروگوئه‌ای قرار است یک فصل دیگر در کنار مسی در اینترمایامی بماند و سپس فوتبال را کنار بگذارد. او در ۲۷دیدار و ۲هزارو۵۴دقیقه بازی با پیراهن این تیم آمریکایی ۲۰گل، ۸پاس‌گل و ۷کارت زرد(!) ثبت کرده است.

سوارس القاب زیادی دارد که ازجمله کوسه، دزد دریایی، قاتل، جانور و... ولی شاید مشهورترین لقبش ال‌پیستولرو است؛ به‌معنای هفت‌تیرکش.

سوارس در آژاکس در ۱۵۹بازی ۱۷۹گل زد. در لیورپول بدون ستاره آن دوران، به‌قدری عالی کار کرد که بارسلونا وسوسه‌اش کرد و او را ربود. البته آن زمان به‌خاطر گازهایی که می‌گرفت، وضعیت خوبی در انگلیس نداشت و محروم بود. ۶۹گل در ۱۱۰بازی لیگ برتری حاصل این دوران در تیم بی‌ستاره لیورپول در حضور خودش و جرارد بود.

پپه مثل سوارس بازیکن آرامی نبود، با این تفاوت که پپه بیرون زمین انسانی دوست‌داشتنی و آرام بود و هر کس او را می‌دید، باورش نمی‌شد که چطور روی زمین چمن قطب دیگر او نمایان می‌شود. فلورنتینو پرس در راستای سیاست همیشگی‌اش مبنی بر بی‌اعتنایی به بازیکنان پابه‌سن‌گذاشته، در مورد پپه عجله کرد و سال۲۰۱۷ او را کنار گذاشت، درحالی‌که می‌توانست ۷فصل دیگر از وجود این مدافع مطمئن در ترکیب اصلی رئال‌مادرید استفاده کند.

پپه در ۱۴۱بازی ملی ۸گل برای پرتغال زد. او محصول آکادمی ماریتیمو بود اما در پورتو رشد کرد و در نهایت پس از حضور در رئال و بشیکتاش به همین تیم برگشت.

افتخارات پپه: ۴قهرمانی در لیگ برتر پرتغال به‌علاوه چندین جام داخلی دیگر، ۳قهرمانی لالیگا، ۲قهرمانی کوپادل‌ری، ۲سوپرجام اسپانیا، یک سوپرجام اروپا، ۲‌جام‌جهانی باشگاه‌ها، قهرمانی یورو، لیگ ملت‌های اروپا و...

پپه با ۴۱سال و ۱۲۶روز سن، در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو۲۰۲۴ و در بازی پرتغال با اسلوونی، مسن‌ترین بازیکنی شد که در مرحله حذفی یک تورنمنت ملی بزرگ بازی کرده است.

او در مجموع ۷۳۷بازی انجام داد؛ ۶۲هزارو۹۳۷دقیقه، با ۴۲گل و ۳۶پاس‌گل که به‌عنوان یک مدافع میانی آمار خوبی بود.

پپه ۱۸۵کارت زرد گرفت. ۶بار با خطای دوم اخراج شد و ۹بار هم با کارت قرمز مستقیم. شاید داوران برای خطاهای پپه بیشتر سخت می‌گرفتند و اگر همان خطاها را ‌مسی یا بنزما انجام می‌دادند، آنها را مستحق کارت نمی‌دانستند.

آنخل (فرشته) فابیان دی‌ماریا واقعا فرشته نجات بود. او و امیلیانو مارتینس ۲کوپاآمریکا و یک جام‌جهانی برای لیونل مسی به ارمغان آوردند تا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال بدون جام ملی نماند. دی‌ماریا تقریبا در همه فینال‌ها مؤثر بود یا گل زد. وقتی او از رئال‌مادرید به منچستریونایتد رفت، فوتبالش تا آستانه نابودی پیش رفت اما انتقال بعدی این بازیکن را نجات داد. دی‌ماریا از لوئیس فان‌خال، سرمربی وقت منچستریونایتد به‌عنوان بدترین مربی دوران فوتبالش یاد می‌کند. او هم مثل پپه و لوئیس سوارس خیلی جوانمرد نبود. به‌خاطر خرید گرت بیل، مجبور به جدایی از رئال شد. تیم آنچلوتی بازیکنان بزرگی را در پست‌های میانی و هجومی در اختیار داشت و دی‌ماریا ترجیح داد رقابت نکند و با ۷۵میلیون یورو به منچستر برود.

در منچستر اوضاع خوب پیش نرفت، هر چند فرشته در هر ۱۶۴دقیقه یک پاس‌گل در لیگ برتر داد؛ رکوردی که تنها فابرگاس موفق به شکستن آن شد. او همچنین در هر بازی ۲/۸۵موقعیت گل را برای منچستریونایتد خلق کرد.

او در ۳فینال متوالی برای آرژانتین موفق به گلزنی شد (کوپاآمریکا۲۰۲۱، فینالیسیما۲۰۲۲ و جام‌جهانی۲۰۲۲).

از زمان جمع‌آوری داده‌ها (از جام‌جهانی ۱۹۶۶)، دی‌ماریا نخستین بازیکنی است که توانسته در فینال جام‌جهانی، یک گل بزند و یک پنالتی بگیرد.

از جام جهانی ۱۹۳۰ تا ۲۰۱۸، فقط ۲بازیکن بالای ۳۴سال در فینال موفق به گلزنی شده‌اند. در فینال ۲۰۲۲، دی‌ماریا و مسی با بیش از ۳۴سال توانستند گل بزنند.

از افتخارات دی‌ماریا: قهرمانی جام‌جهانی با آرژانتین‌(۲۰۲۲)، قهرمانی کوپاآمریکا با آرژانتین (۲۰۲۱ و ۲۰۲۴)، قهرمانی چمپیونزلیگ با رئال‌مادرید (۲۰۱۴)، قهرمانی لالیگا با رئال‌مادرید (۲۰۱۲)، جایزه مرد سال فوتبال آرژانتین (۲۰۱۴) و...

او با رئال‌مادرید ۶جام ازجمله یک لالیگای ۱۰۰امتیازی و یک لیگ قهرمانان برد اما بیشترین افتخارات را در پاری‌سن‌ژرمن به‌دست آورد. دی‌ماریا ۱۹جام با این تیم کسب کرد و بهترین پاسور تاریخ باشگاه فرانسوی شد.

آنخل در مجموع و در ۷۷۱دیدار رسمی و بعد از ۵۲هزارو۲۶دقیقه بازی، ۱۷۹گل و ۲۶۷پاس‌گل ثبت کرد.

ال‌ فیدئو (به معنای نودل یا همان رشته‌فرنگی) لقب او بود؛ به‌خاطر جثه لاغر دی‌ماریا این لقب را به او داده بودند.

دی‌ماریا در رئال‌مادرید ۱۹۰بازی کرد و ۳۶گل زد ولی او در رئال به پاس‌گل‌هایش معروف شده بود. آنخل دی‌ماریا در ۱۹۰بازی که برای رئالی‌ها انجام داد، ۸۷پاس‌گل به ثبت رساند.

کد خبر 879582
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha