خودکشی، روان جامعه را آزرده می‌سازد و غم و اندوه عمومی را افزایش می‌دهد. باید پیشگیری در آن را به یک «وظیفه ملی» تبدیل کرد. بنابراین، ضروری است روز جهانی پیشگیری از خودکشی را به سرآغازی برای پیشگیری از این عمل اندوه‌بار و فاجعه‌آمیز تبدیل کنیم.

خودکشی

به گزارش همشهری آنلاین، ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) «روز جهانی پیشگیری از خودکشی» است و همین دیروز بود که سردار سعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی و اجتماعی و سخنگوی فراجا در یادداشتی به مناسبت همین روز عنوان کرد:‌ خودکشی رفتار مهلک و یکی از فاجعه‌بارترین رفتارهای خاص بشر است که در آن، آدمی از سر تعمد درپی ستاندن جان خویش و پایان بخشیدن به زندگی بر می‌آید. حاصل این اقدام تباه کننده در کشور ما جانباختن سالانه بیش از ۴۰۰۰ نفر و آسیب دیدن شدید ۱۰ تا ۲۰ برابر این تعداد است.

او در پایان یادداشتش تاکیده کرده، خودکشی، روان جامعه را آزرده می‌سازد و غم و اندوه عمومی را افزایش می‌دهد. از همین‌رو، باید پیشگیری در آن را به یک «وظیفه ملی» تبدیل نمود. بنابراین، ضروری است روز جهانی پیشگیری از خودکشی را به سرآغازی برای پیشگیری از این عمل اندوه‌بار و فاجعه‌آمیز تبدیل کنیم.

همکاری بین‌بخشی یک اصل در تدوین استراتژی‌های پیشگیری

نکته‌ای که دکتر سید کاظم ملکوتی، دبیر علمی سومین سمینار پیشگیری از خودکشی ایران هم آن را تایید کرد و گفت: طی مدت بیش از ۲۰سال فعالیت در حوزه پیشگیری از خودکشی در عمل ثابت شد که همکاری بین‌بخشی یک اصل در تدوین استراتژی‌های پیشگیری است.

او ادامه داد: امسال سومین سمینار پیشگیری از خودکشی ایران به‌مناسبت روز جهانی که به همین نام تعیین شده همزمان با سازمان جهانی بهداشت، انجمن جهانی و بسیاری از کشورها دیگر برگزار خواهد شد. در این سمینار دو روزه دیدگاه‌های مختلف کنار یکدیگر مطرح خواهند شد که در کنار بهترین راهکارهای شناخته شده جهانی و قراین علمی مشخص و بدور از تعصبات فردی و سازمانی برای نجات جان هموطنان خود چاره‌اندیشی کنیم.

به گفته ملکوتی این سمینار پیشتر در سال‌های ۸۸ و ۹۷ برگزار شده بود و سومین رویداد هم با حضور سازمان‌های علمی و اجرایی در ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

خودکشی قابل پیشگیری است

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این‌که تجربیات جهانی و ملی نشان داده خودکشی مسری است اما قابل پیشگیری هم هست، عنوان کرد: برخلاف میانگین جهانی که نرخ خودکشی رو به کاهش دارد، در کشور ما طی سال‌های اخیر روند افزایشی را شاهد بودیم و این مساله نیاز به چاره‌اندیشی و پیشگیری دارد.

او با تأکید بر این‌که استراتژی‌هایی که اثربخشی خود در تحقیقات ملی و بین‌المللی به اثبات رسانده‌اند تحقق چنین هدفی را امکانپذیر می‌کند، ادامه داد: زیرساخت‌های بهداشتی و دانش علمی موجود، سازمان‌های تحقیقاتی متعدد دولتی و غیر دولتی، حساسیتی که برای پیشگیری از خودکشی در کشور برای پیشگیری از خودکشی به‌عنوان یک آسیب اجتماعی ایجاد شده همچنین شبکه ایجاد شده در سطح جهانی و منطقه از جمله IASP/EMRO که گردهمایی‌هایی منظم دوره‌ای برگزار می‌کند، شرایط مناسبی را برای توسعه برنامه‌های پیشگیری از خودکشی را فراهم کرده‌اند.

دبیر علمی سومین سمینار علمی پیشگیری از خودکشی ایران با تأکید بر این‌که در این سمینار موضوع پیشگیری از خودکشی از زوایای روانشناختی، اجتماعی، حقوقی، فرهنگی، فقی و تکنولوژیک به بحث و گفت‌وگو گذاشته خواهد شد، تاکید کرد: انتظار برگزارکنندگان از این سمینار ایجاد دیدگاه‌های مشترک از مفهوم خودکشی، رسیدن به راهکارهای مشترک برای پیشگیری از آن و همکاری‌های بین بخشی عملی بین دستگاه‌های مؤثر است.

بیاییم روایتی دیگر از خودکشی داشته باشیم

به گفته ملکوتی شعار سال روز جهانی «بیاییم روایتی دیگر از خودکشی داشته باشیم» و «بیاییم سکوت خود را بشکنیم، هر چند کوتاه، در مورد خودکشی آزادانه صحیت کنیم، بدون احساس ننگ، شرم و خجالت» است. این مساله نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد حتی گفت‌وگوهای کوتاه ما بدون تحمیل قضاوت، نصیحت و تنها با ابراز حس همدردی و شنیدن حس و درک رنج روانی فرد، می‌تواند کمک بزرگی باشد و او را برای دریافت کمک‌های بیشتری ترغیب کند.

او ادامه داد: در این شرایط از او بپرسیم آیا فکر خودکشی داری؟، نهراسیم! بیم نداشته باشیم! این پرسش فکر خودکشی را سرایت نمی‌دهد، شنیدن اخبار نادرست در افراد مستعد، خطر خودکشی را افزایش می‌دهد.

گفتنی است سومین سمینار علمی پیشگیری از خودکشی ایران، ۲۵ و ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور روانپزشکان، روانشناسان، پزشکان و پیراپزشکان برگزار خواهد شد.

کد خبر 880024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha