اخیراً فیلم کوتاهی از میزان استحکام بدنه خودروی "تارا" به‌صورت گسترده میان کاربران فضای مجازی منتشر شده که بسیار قابل تأمل است و لزوم ورود نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی و پاسخگویی سازمان ملی استاندارد را می‌طلبد.

به گزارش همشهری آنلاین، مسئله "ایمنی خودروهای تولید داخل" سالیان درازی است که به‌شدت مورد توجه افکار عمومی کشورمان قرار گرفته است چرا که هرساله شاهد "مرگ" بیش از ۲۰ هزار ایرانی در تصادفات جاده‌ای کشور هستیم و در این میان بنابر اعلام پلیس و مراجع رسمی، نیمی از مرگ‌ومیرهای سالیانه در این تصادفات به‌صورت مستقیم به‌دلیل "ناایمنی خودروهای تولید داخل" است.

پیش از این سردار سید تیمور حسینی؛ رئیس پلیس راهنمایی رانندگی فراجا با تأکید بر لزوم ورود ویژه پلیس به مسئله "ایمنی خودرو به‌ویژه استحکام بدنه خودرو" به‌صراحت اعلام کرده بود: "متأسفانه هنوز استحکام بدنه خودرو جزو استانداردهای اجباری خودروهای تولید داخل کشورمان نیست! هرچند کمربند ایمنی، کیسه هوا و نوع ترمز هم از استانداردهای ۸۵گانه خودرو به حساب می‌آید اما موارد مهمتری مانند استحکام بدنه خودرو در این استانداردها دیده نشده است!"

همچنین رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در مرداد ماه سال گذشته به خودروسازان هشدار داده بود: "اگر بدنه خودروهای تولیدی با استانداردها سازگار نباشد، با سازندگانش براساس قانون برخورد می‌کنیم."

تا امروز فیلم‌های مختلفی از وضعیت وخیم ضخامت و استحکام بدنه خودروهای تولید داخل از سوی اقشار مختلف مردم و دارندگان این خودروها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ اما اخیراً فیلم کوتاهی از میزان استحکام بدنه خودروی "تارا" به‌صورت گسترده میان کاربران فضای مجازی منتشر شده که بسیار قابل تأمل است و لزوم ورود نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کشور و پاسخگویی سازمان ملی استاندارد را می‌طلبد.

فوت روزانه ۵۷ نفر در تصادفات جاده‌ای کشورمان!

پیش از این نیز، محسن پیرهادی؛ رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی یازدهم با بیان اینکه روزانه ۵۷ نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند، گفته بود: حق مردم در صنعت خودروسازی رعایت نشده است.

در ساخت ۹۰درصد قطعات خودرو استانداردی رعایت نمی‌شود

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم با بیان اینکه از صدها قطعه مورد استفاده در خودرو، تنها ۴۶ قطعه دارای استاندارد اجباری و ۹۶ قطعه دارای اســتاندارد تشویقی‌اند، هشدار داده بود: بسیاری از قطعات خودرو بیش از ۹۰ درصد قطعات مطابق با استاندارد، دستورالعمل یا مقررات کیفی خاصی ساخته نمی‌شوند و وقتی هیچ دستورالعملی برای تولید بخش اعظم قطعات وجود ندارد، بنابراین اعمال نظارتی هم بر تولید و توزیع این قطعات وجود ندارد.

هزینه ۴۹هزار میلیارد تومان تصادفات جاده‌ای فقط در یک سال!

پیرهادی با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، هزینه تصادفات جاده‌ای در قاطبه کشورها برابر با ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آنهاست، تصریح کرده بود: این هزینه در ایران دو برابر میانگین جهانی یعنی حدود ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است و سال ۱۴۰۱ رقمی حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.

کد خبر 880060
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    7 0
    خیلی ببخشید سازمان استاندارد سازمان وزیر صمت دستشون تو ی کاسه هست اگر به انسان و انسانیت ارزش قائل بودید وضعیت مردم این نبود
  • علی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    6 0
    شورای رقابت وزارت صمت سازمان حمایت از مصرف کننده بازرسی در مرگ و نقص عضو هموطنان و گران فروشی خودرو سازان مقصر هستند و حق الناس بر گردنشان هست .
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      5 0
      همین حق الناس ها و بی عدالتی هاست که گردن نمیگیرند بعد میگن چرا اعتقادات داره ضعیف میشه .
  • یاردانقلی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    6 0
    عوضش امنیت داریم البته نه تو خودرو های داخلی تو پرادو
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    4 0
    آبروی مملکت بردین با این ساخته ها ، لطفاً کسی نیاد بگه این دلیلش اینه یا اونه ، هیچ خودرو خارجی ما نداریم این مدلی .
  • رضا IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    4 0
    قابل توجه سید مصطفی میرسلیم و حسین شریعتمداری که سنگ تولیدات بی کیفیت و آشغال داخلی را به سینه میزنند!!...
  • خودم IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    دقیقا سازمان استاندارد و حمایت از مصرف کننده تو این مملکت چکار میکنن؟ اگر قراره وضعیت این باشه خوب تعطیلشون کنید و حقوق الکی ندین به کارمنداش
  • ناشناس IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    الان ایرانخودرو میاد بیانیه میده این ماشین قبلا تو سال 97 تصادف کرده بوده و کاپوتش را با ایرانیت سقف حیاط خلوت جایگزین کرده بودن. خوب هم جوش نداده بودن، واسه همین اینطوری میشه. وگرنه ما از بدنه تانک برای ساخت لگنامون استفاده میکنیم