تقریبا دو سالی می‌شود که دلایل مرگ ایرانی‌ها برای بیماری‌هایی که جانشان را به دلیل ابتلا به آنها از دست داده‌اند از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است.

پرجمعیت‌ها در 2100

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: پاندمی کرونا طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰آمار مرگ‌ها را افزایش داد اما پس از آن آمار دقیقی اعلام نشد که نشان دهد، با فروکش کردن بحران مرگ‌های کرونایی، آیا تغییری در روند مرگ و میر ایرانی‌ها به دلیل بیماری‌های مختلف رخ داده یا آمارها به همان روال سال‌های پیش از شیوع پاندمی برگشته‌اند که ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان، بیماری‌های تنفسی، آلزایمر و دیابت بودند. البته آماری هم در ۱۴۰۲ منتشر و اعلام کرد که بیماری‌های قلبی - عروقی، سوانح و تصادفات و دیابت همچنان مهم‌ترین دلایل مرگ ایرانی‌ها هستند.

دکتر عباس علیپور، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره تاخیر در اعلام این آمارها به همشهری‌آنلاین می‌گوید: گزارش علل مرگ در سال ۱۴۰۱ در حال نهایی شدن است و تا یک ماه آینده اعلام خواهد شد. این قبیل آمارها نیازمند تحلیل و بررسی‌های نهایی با داده‌های پزشکی قانونی، بیمارستان‌ها و... است و به طور معمول در تمام دنیا هم با تاخیر یک تا دو ساله تکمیل و اعلام می‌شود.

علیپور در پاسخ به این سؤال که آیا به طور کلی می‌توان اعلام کرد روند مرگ و میر ایرانی‌ها نسبت به آخرین آمار اعلام شده در ۱۴۰۰ دچار تغییر شده است، توضیح می‌دهد: قطعا دچار تغییر شده‌ایم چون در آن سال، پاندمی کرونا را داشتیم و مرگ‌ومیرها بیشتر بود. اکنون آمار این مرگ‌ها کاهش پیدا کرده و میزان مرگ تناسبی افراد به دلیل بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهد.

او در توضیح بیشتر بیان می‌کند: به عنوان مثال اگر در آن زمان ۱۰۰ مرگ داشتیم، بخشی از آنها به دلیل بیماری کووید و بخشی دیگر هم بیماری‌های غیرواگیر بودند. اکنون مرگ‌های ناشی از کرونا کاهش پیدا کرده و اگر در گذشته از ۱۰۰ مرگ، ۳۰ مرگ برای بیماری‌های قلبی – عروقی داشتیم و این عدد به ۹۰ یا ۸۰ کاهش پیدا کرده باشد، با در نظر گرفتن همان عدد ثابت ۳۰ مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی، میزان مرگ تناسبی این حوزه، بخش بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد که البته به معنای افزایش مرگ‌های غیرواگیر هم نیست.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با تاکید بر این که به نظر نمی‌رسد تغییرات شگرفی نسبت به آمارهای گذشته رخ داده باشد، ادامه می‌دهد: تغییر در آمار مرگ‌ومیرهای غیرواگیر طی بازهای زمانی کوتاه مدت مثل یک تا دو سال رخ نمی‌دهد و عمدتا یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله داریم. این اعداد به دلیل شیوع بیماری‌های عفونی دچار تغییرات چشمگیر می‌شوند.

کد خبر 880116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha