در حال حاضر ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور فعالند که از این تعداد ۳ هزار دستگاه فرسوده و از رده خارج هستند و باید از رده خارج یا نوسازی شوند.

آمبولانس

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: اورژانس، یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌ها را دربرابر خدمات‌رسانی به مردم بر عهده دارد اما از جمله سازمان‌هایی است که کمبودهای فراوانی را تحمل می‌کند و آن طور که رئیس این سازمان می‌گوید، با چالش‌های مختلفی مواجه است. از کمبود نیرو گرفته تا فرسودگی ۳ هزار دستگاه آمبولانس که بالای ۱۷ سال کار کرده‌اند و لازم است که از رده خارج شوند.

کمبود آمبولانس به تنهایی، مشکلات متعددی را برای سازمان اورژانس و نیروهایش به دنبال دارد. چراکه این کمبودها در برخی موارد موجب تاخیر در خدمت‌رسانی به مردم می‌شود و بارها پیش آمده که نیروهای اورژانس به همین دلیل از دست مردم کتک خورده‌اند و آسیب‌های شدیدی دیده‌اند.

۳ هزار آمبولانس ۱۷ ساله داریم

دکتر جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور در گفتگو با همشهری‌آنلاین می‌گوید: ما چندین سال است که چند چالش در سازمان اورژانس کشور داریم که این مشکلات هنوز حل نشده و امیدواریم زودتر رفع شود. یکی از این چالش‌ها فرسودگی ناوگان آمبولانس است. ما حدود ۳ هزار دستگاه آمبولانس در کشور داریم که بالای ۱۷ سال عمر کرده‌اند و از رده خارج هستند و باید حتما فکری برای جایگزین آنها بکنیم. ۳ هزار آمبولانس در کشور عمر بالای ۱۷ سال دارند | آمبولانس‌ها در دنیا چند سال کار می‌کنند؟

میعادفر ادامه می‌دهد: البته در همین شرایط ما ۵۰۰ دستگاه فراهم و آماده کرده‌ایم که از این تعداد ۱۳۰ دستگاه توزیع شده‌اند و تلاش داریم که تا پایان شهریور یا مهر کل ۵۰۰ دستگاه وارد ناوگان ما شوند. البته با وجود این ۵۰۰ دستگاه هم باز با شرایط آرمانی فاصله داریم و در شرایط نامطلوبی به سر می‌بریم. در چند ماه اخیر هم ۱۰۰ آمبولانس را وارد مجموعه کردیم. درضمن برای ۸۷۵ دستگاه آمبولانس هم قرار است مناقصه بگذاریم برای خرید. اما کمبودها بیشتر از این حرف‌ها است.

طبق گفته رئیس اورژانس کشور، در حال حاضر مجموعا ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور داریم که از این تعداد ۳ هزار دستگاه فرسوده و از رده خارج هستند و باید از رده خارج یا نوسازی شوند.

دکتر میعادفر می‌گوید: در دنیا معمولا آمبولانس‌ها را فقط ۵ سال استفاده می کنند. حالا ما می‌گوییم در کشورمان ۱۰ سال استفاده شود. ولی ۱۷ سال دیگر خیلی عدد بالایی است و همان طور که گفتم، مشکلات زیادی را در کار ایجاد می‌کند.

هزینه نگهداری آمبولانس‌های فرسوده بالا است

کمبود آمبولانس منجر به ایجاد اختلال در ماموریت‌ها می‌شود. رئیس اورژانس کشور با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: همان طور که گفتم ۳ هزار دستگاه بالای ۱۷ سال کار کرده‌اند و طبیعتا به علت فرسودگی تند تند خراب می‌شوند و باید به تعمیرگاه برده شوند. همچنین به خاطر فرسودگی زیاد ممکن است زمان زیادی در تعمیرگاه بمانند. درضمن هزینه‌های تعمیرات هم افزایش پیدا می‌کند. اینها باعث بیشتر شدن کمبودها می‌شود و کمبود هم می‌تواند باعث شود آمبولانس دیر به ماموریت‌ها برسد که این هم مردم را ناراضی نگه می‌دارد و هم باعث فرسایش روانی خود نیروهای اورژانس می‌شود.

بیشتر بخوانید؛

تلاش برای حل کمبودها؛ خیرین هم آمدند

در بودجه امسال (سال ۱۴۰۳) اعتبار مناسبی برای خرید آمبولانس مصوب شد و براساس برنامه هفتم توسعه هم به صورت مستمر در بودجه سالانه قرار خواهد گرفت تا دیگر نگرانی برای خرید آمبولانس وجود نداشته باشد. این حرف را دکتر میعادفر می‌گوید و ادامه می‌دهد: مجلس مصوب کرده که یک درصد از فروش خودروها برای خرید آمبولانس‌ها تخصیص داده شود. اگر دولت، اعتبارات را تخصیص دهد، می‌توانیم در بازه زمانی ۳ – ۴ ساله کمبودها را جبران کنیم و مشکل کمبود آمبولانس در کشور حل شود. اابته تحریم‌ها هم در این موضوع اثرگذار است. چون ما باید پلتفرم آمبولانس را از خارج کشور بیاوریم اما خرید و انتقال پول و ... مشکلات زیادی را برای ما درست کرده است. اینها هم دلایلی هستند که باعث شده‌اند تامین آمبولانس در کشور به تعویق بیفتد.

دکتر میعادفر می‌گوید: به هر حال باید تلاش کنیم که در همین یکی دو سال آینده کمبودها را به هر شکلی شده جبران کنیم. الان خیرین هم ورود کرده‌اند و ما مجوز خرید ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس توسط خیرین را از دولت گرفته‌ایم و خیرین تا الان ۱۰ دستگاه آمبولانس به ما داده‌اند و برای خرید و تامین ۱۰۰ دستگاه دیگر هم با شرکت‌های فروشنده قرارداد بسته‌اند. خوشبختانه پای خیرین دارد به این فضا باز شود و این هم یک ظرفیتی است که می‌تواند بخشی از کمبودهای ما را جبران کند.

کد خبر 880066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha