سازمان حفاظت محیط‌زیست در ایده تازه ای، بسته‌های پیشنهادی خود برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض ایران را به شرکت‌های بیمه‌ای ارسال می‌کند.

حيات وحش - بيمه حيات وحش - خرس

همشهری آنلاین - مجید جباری: چتر حفاظتی حیوانات در خطر انقراض با بیمه حیات‌وحش گسترده‌تر می‌شود. طی سال‌ها و دهه‌های گذشته بسیاری از گونه‌های جانوری ایران به‌دلیل شکار، تعارض با کشاورزان و دامداران، تخریب زیستگاه، بیماری ژنتیک، صید بی‌رویه و... منقرض شده‌اند و بسیاری از گونه‌ها هم در خطر انقراض قرار دارند. اکنون برای حفاظت از این گونه‌ها، سازمان حفاظت محیط‌زیست از اجرای ایده جدید حفاظت از حیات‌وحش خبر می‌دهد؛ ایده‌ای که علاوه بر «صندوق ملی محیط‌زیست» و «صندوق بیمه محصولات کشاورزی» شرکت‌های بیمه علاقه‌مند به حیات‌وحش را هم پای کار می‌آورد.

جزئیات بیمه حیوانات در خطر انقراض

مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست در این باره گفت:در یک فراخوان بیمه‌گرها و شرکت‌های تحت مجوز بیمه مرکزی را دعوت کردیم که پیشنهادهای خود را برای بیمه حیات‌وحش به ما ارائه کنند.

علی عبدی‌زاده در گفت و گو با همشهری آنلاین افزود: ایده «بیمه حیات‌وحش» برآمده از حساسیت‌هایی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره گونه‌های در خطر انقراض دارد. خطر ازبین‌رفتن جانوران به‌دست باغداران یا کشاورزان برای حفاظت از محصولات کشاورزی از دیگر عوامل آسیب‌زننده به‌گونه‌های در حال انقراض است. شرایطی وجود دارد که باغدار، کشاورز یا دامدار برای جلوگیری از آسیب‌دیدن محصولات توسط جانوران، چاره‌ای جز مقابله با حیوان پیدا نمی‌کند.»

پاسخ به انتقادها از نامگذاری یک «لاشخور» به عنوان همای سعادت | «هما» چند بار در ایران دیده شده است؟ | معده هما استخوان گاو را هم هضم می‌کند !

«مارخور» را به جای بز ایرانی جا زدند | انتشار گسترده تصاویر «دیدن گونه نادر حیات وحش بعد از ۲۰۰ سال » | «پیرمرد کوهستان» کجا زندگی می کند؟

دیده شدن حیوان در حال انقراض در ایران مردم منطقه را ذوق زده کرد | درخواست فوری مسئولان محیط زیست از مردم منطقه + فیلم

او ادامه داد: سال‌هاست به دلیل نبود نفع اقتصادی از حفاظت از گونه‌های در حال انقراض حیات‌وحش غفلت شده؛ اما چند سالی است که این دغدغه احساس و گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شده است. چالش‌های بیمه حیات‌وحش را در ۳‌ماه گذشته احصا کردیم. باید ریسک و مدیریت ریسک حوزه را هم پیدا کنیم و به‌عنوان یک بسته به شرکت‌هایی که در این فراخوان شرکت کرده‌اند، ارائه کنیم تا بهترین پیشنهاد به اجرا گذاشته شود.

پرداخت ۱۲میلیارد تومان به آسیب‌دیدگان

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست هم به بیمه حیات وحش اشاره کرد و گفت: طبق اساسنامه صندوق ملی محیط‌زیست، درصورتی‌که گونه‌های جانوری در خطر انقراض به مزارع و دام‌ها یا محصولات باغی خسارت وارد کنند، مشمول بیمه حیات‌وحش هستند. این اقدام ۲سال است که با هدف حفاظت از این گونه‌ها اجرا می‌شود. غلامرضا ابدالی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: براساس آخرین بررسی‌ها ۸۷گونه حیات‌وحش ایران در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند؛ اما همه این حیوانات خسارت‌زا نیستند و در دسته حیوانات آسیب‌رسان به مزرعه و دام قرار نمی‌گیرند.

او بیان کرد: ۲سال است بیمه حیات‌وحش به اجرا درآمده و سال گذشته هم ۱۲میلیارد تومان از سوی صندوق ملی محیط‌زیست و صندوق بیمه محصولات کشاورزی به خسارت‌دیدگان از حیوانات پرداخت شده است. اما در بیمه جدید حیات‌وحش قرار است به‌زودی علاوه بر این ۲صندوق، شرکت‌های بیمه طی فرایندی به‌منظور حمایت بیشتر از حیوانات با جمعیت ویژه پای کار بیایند.

ایده جدید برای حفاظت از حیوانات در خطر انقراض | خسارت کشاورزان و دامداران جبران می‌شود | ایران چند حیوان در معرض انقراض دارد؟ + اینفوگرافیک

کد خبر 880127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha