رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف از مشاهده کفتار راه‌راه برای نخستین بار در حوزه حیات وحش این شهرستان خبر داد.

خارتوران شاهرود کجاست - سفر - حیات وحش

به گزارش همشهری آنلاین، محمد دادی رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی با اعلام مشاهده کفتار راه‌راه در حوزه این شهرستان اظهار داشت‌: تعدادی از عکاسان حیات وحش استان (بهزاد نخعی، امیرحسین توحیدی، سجاد نخعی و اسحاق شرفی) پس از هفته‌ها تلاش توانستند از این گونه زیبا و منحصر به فرد برای اولین بار در حوزه شهرستان خوسف تصویربرداری کنند.

وی گفت: تا به حال گزارش مستندی مبنی بر حضور این نوع حیوان در این شهرستان منتشر نشده و این مشاهده و مستندسازی برای اولین بار صورت می‌پذیرد. کفتار راه‌راه در لیست سرخ جهانی (IUCN) و در طبقه در شرف تهدید واقع شده است.

مشاهده یک گونه نادر و زیبای کفتار برای اولین بار در خراسان + عکس | این حیوان در لیست قرمز انقراض جهانی است

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف ضمن قدردانی از زحمات شبانه‌روزی علاقه‌مندان طبیعت در ثبت و ضبط تصاویر و حفاظت از تمامی گونه‌های جانوری و گیاهی شهرستان‌ افزود: تصاویر و فیلم‌های تهیه‌شده از کفتار به همراه مختصات و موقعیت جغرافیایی، زمان و تاریخ دقیق ثبت تصاویر در بررسی‌ها و پژوهش‌های آتی این گونه جانوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دادی افزود: سیستم گوارش این جانوران دارای مایعات اسیدی مختلفی است که به آنها این امکان را می‌دهد که تمام شکار خود از جمله پوست، دندان، شاخ، استخوان‌ها و حتی سُم‌ها را بخورند و گوارش کنند.

وی با اشاره به اینکه کفتار بیشتر شبگرد است اما گاهی اوقات اول صبح و دم‌ غروب هم دیده می‌شود و این حیوان اغلب به صورت تنها و گاهی هم با خانواده زندگی می‌کند یادآور شد: کفتارها به عنوان لاشه‌خواران طبیعی، نقش بسزایی در پاکسازی طبیعت از انواع آلودگی‌ها و پیشگیری از شیوع انواع بیماری‌های خطرناک حیات‌وحش و بیماری‌های مشترک بین حیوانات وحشی با دام و انسان دارند.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف اظهار داشت: در ۲ سال گذشته پس از گونه های منحصر به فرد گربه وحشی، گربه شنی، شاه روباه، سمور سنگی، لاک‌پشت آلبینو و میگوی کله وزغی، کفتار راه‌راه ایرانی هفتمین گونه ارزشمندی است که در حوزه شهرستان خوسف ثبت و تصویربرداری شده است.

کد خبر 874758
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    7 0
    سلام . یا رسانه ای نکنید یا با جون ودل از این حیوانات حفاظت نمایید.
  • marandi IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    3 0
    ....خیلی زیبا و باشکوه ...لطفا کاملا حفاظت شوند ..
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    2 0
    فردا قاچاقچیها میرن شکارشون میکنن میبرن اروپا میفروشن...چطوری حفاظت میکنین از این مظاهر طبیعت؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    3 0
    بسیار زیبا!!!