بسیاری از کاربران این روزها می‌پرسند که آیا اپلیکیشن‌های شرکت متا آنها را از طریق گوشی‌های همراه‌شان شنود می‌کنند؟ برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند که فیسبوک و اینستاگرام از میکروفون گوشی‌ها برای شنود مکالمات کاربران استفاده می‌کنند تا تبلیغات هدفمندتری را نمایش دهند.

َشنود

به گزارش همشهری آنلاین، با این حال، شرکت متا این ادعاها را رد کرده و گفته که چنین کاری غیرقانونی و غیرمنطقی است. اما آیا اساسا چنین چیزی از نظر فنی تا چه اندازه امکان‌پذیر است؟

شنود شدن توسط اپلیکیشن‌های موبایل

در دنیای امروز، گوشی‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده‌اند. اما آیا می‌دانستید که این دستگاه‌ها می‌توانند به‌راحتی شنود شوند؟ اما خیلی نگران نباشید؛ با رعایت نکات امنیتی می‌توانید از حریم خصوصی خود محافظت کنید و از شنود غیرمجاز جلوگیری کنید. در اینجا به بررسی چگونگی امکان شنود شدن توسط اپلیکیشن‌های موبایل و راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم. ضمن اینکه بسیاری از این شنودها، عملا خطرناک نیستند و صرفا به منظور ارسال تبلیغات مناسب و مرتبط برای شما صورت می‌گیرند.

روش‌های شنود گوشی موبایل

نرم‌افزارهای جاسوسی

یکی از رایج‌ترین روش‌های شنود، استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی است که بدون اطلاع کاربر بر روی گوشی نصب می‌شوند. این نرم‌افزارها می‌توانند مکالمات، پیام‌ها و حتی فعالیت‌های روزانه شما را ضبط کنند. این جاسوس‌افزارها گاهی بدون آنکه در جریان باشید، سوار بر یک اپلیکیشن دیگر وارد گوشی شما شده و به‌صورت خودکار نصب می‌شود و کار خود را آغاز می‌کند.

هک کردن گوشی

هکرها می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی مانند ارسال لینک‌های مخرب یا فایل‌های ضمیمه ایمیل، به گوشی شما دسترسی پیدا کنند و مکالمات شما را شنود کنند.

استفاده از بلوتوث

در اماکن شلوغ، مانند مترو، اتوبوس و ... روش بودن بلوتوث دستگاه می‌تواند راه مناسبی برای نفوذ به گوشی شما باشد. هکرها می‌توانند از طریق بلوتوث به گوشی شما دسترسی پیدا کنند و شما را شنود کنند.

بدافزارها

بدافزارها می‌توانند از طریق دانلود فایل‌های ناامن یا باز کردن لینک‌های مشکوک بر روی گوشی شما نصب شوند و مکالمات شما را ضبط کنند.

نشانه‌های شنود شدن گوشی

شنیدن صداهای غیرعادی

اگر هنگام مکالمه صداهای غیرعادی مانند خِش‌خِش یا اکو می‌شنوید، ممکن است گوشی شما شنود شده باشد.

داغ شدن غیرعادی باتری

داغ شدن بیش از حد باتری و زود خالی شدن آن می‌تواند نشانه‌ای از شنود شدن باشد.

فعالیت‌های مشکوک

روشن و خاموش شدن خودبه‌خود گوشی یا باز شدن برنامه‌ها بدون دخالت شما می‌تواند نشانه‌ای از شنود باشد.

راه‌های جلوگیری از شنود

نصب آنتی‌ویروس

یک آنتی‌ویروس قوی می‌تواند از نصب بدافزارها و جاسوس‌افزارها جاسوسی جلوگیری کند.

قفل کردن گوشی

همیشه گوشی خود را قفل کنید و از رمزهای قوی استفاده کنید تا دسترسی غیرمجاز به آن را محدود کنید.

غیرفعال کردن بلوتوث

در اماکن عمومی، بلوتوث گوشی خود را غیرفعال نگه دارید تا از دسترسی هکرها جلوگیری کنید.

چک کردن ایمیل‌ها و لینک‌ها

همیشه قبل از باز کردن لینک‌ها و فایل‌های ضمیمه ایمیل، از معتبر بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

کد خبر 880155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha