سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

در مورد مهدی طارمی که با وجود توانایی‌های بالای فنی‌اش هنوز گل حماسی و سرنوشت‌ساز برای تیم ملی نزده است.

طارمی

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

بدون تردید مهدی طارمی یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین ستاره‌های سالیان اخیر فوتبال ایران بوده است. هر مشکلی که با برخی رفتارهای او داشته باشید، این مسئله قابل چشم‌پوشی نیست که طارمی توانایی‌های فنی بسیار بالایی دارد. او بعد از یک دوره ۴ساله درخشان در پورتو، به اینترمیلان پیوسته که این یکی از بزرگ‌ترین انتقال‌های تاریخ فوتبال کشور به شمار می‌آید. در پیراهن ملی هم طارمی با به ثمر رساندن ۵۱گل، سومین گلزن برتر تاریخ این تیم است. او این تعداد گل را در ۸۶بازی به ثمر رسانده و مقابل قرقیزستان نیز مسابقه را با بازوبند کاپیتانی شروع کرد. با وجود تمام اینها، یک کاستی در کارنامه مهاجم بوشهری جلب توجه می‌کند؛ اینکه او هنوز موفق به خلق هیچ قاب حماسی و خاطره‌سازی در تیم ملی نشده؛ یعنی شما با شنیدن اسم طارمی نمی‌توانی در کسری از ثانیه یک خاطره مهم و فراموش‌نشدنی را به یاد بیاوری. این اتفاق مثلا در مورد حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا با گل‌های‌شان به آمریکا، در مورد خداداد با گلش به استرالیا و در مورد علی دایی با ده‌ها مصداق، ازجمله پوکر تاریخی‌اش در بازی با کره‌جنوبی رخ می‌دهد اما برای طارمی مابازای آنچنانی ندارد.

مهم بله، به‌یادماندنی نه

گل‌های طارمی در تیم ملی با گشودن دروازه رقبا در مسابقات کمتر مهم و در خلال پیروزی‌های پرگل تیم ملی شروع شد؛ ازجمله در بازی با تیم‌هایی مثل هند، قرقیزستان و پابوآ گینه نو. شاید جالب باشد بدانید ۵گل ملی اول طارمی در ۵بازی با گوام و هند به ثمر رسیده؛ ۴ تا به اولی و یکی به دومی. او البته گل‌های مهمی هم داشته، ازجمله تنها گل بازی با قطر و چین در انتخابی جام‌جهانی۲۰۱۸ که توسط این بازیکن به ثمر رسید. بعدها او در جریان برتری ۲ بر صفر منجر به صعود مقابل ازبکستان هم گل زد، اما آن صعود آنقدر آسان اتفاق افتاد که گل‌های طارمی هم تاریخی نشدند و بعید است خیلی‌ها اصلا کیفیت به ثمر رسیدن آنها را به یاد بیاورند. شاید عجیب باشد اما سرنوشت‌سازترین گل‌های طارمی برای تیم ملی در مرحله «پیش‌مقدماتی» جام‌جهانی‌۲۰۲۲ به ثمر رسید؛ همان زمانی که تیم بعد از شکست مقابل بحرین و عراق بدجوری گرفتار شده بود و در آستانه حذف قرار داشت. طارمی در دور برگشت، هم به بحرین گل زد و هم به عراق. ایران بحرین را ۳بر صفر برد اما گل طارمی به عراق تنها گل مسابقه بود و اهمیت حیاتی داشت.

کمی هم بدشانس است

طارمی البته در مسیر به جا گذاشتن یک قاب ماندگار، کمی هم بدشانس بوده است. در جام‌جهانی ۲۰۱۸ در بازی با مراکش، مدافع حریف پیش از او دروازه خودشان را باز کرد و اجازه نداد طارمی گل بزند. در آخرین لحظات دیدار با پرتغال هم شوت طارمی با فاصله کمی بیرون رفت و «گل صعود» لقب نگرفت. ۴سال بعد، این بازیکن به تنها فوتبالیست تاریخ ایران تبدیل شد که در جام‌جهانی دبل کرده اما ۲گلش مقابل انگلستان هم خیلی به چشم نیامد، چون تیم ملی آن روز ۶گل خورده بود! همه اینها یعنی طارمی هنوز خلق یک خاطره بزرگ در تیم ملی را به فوتبال ایران بدهکار است؛ بازیکنی که با وجود ۲دوره حضور در جام‌ملت‌های آسیا هم موفق به گشودن دروازه رقبا در مسابقات حذفی مهم نشده است. چنین اتفاقی، بالاخره کی برای فوتبال ایران رخ خواهد داد؟

رقیب محبوب

تیم ملی در حالی امشب در دومین بازی مرحله انتخابی جام‌جهانی۲۰۲۶ به مصاف امارات خواهد رفت که این تیم، رقیب محبوب مهدی طارمی به شمار می‌رود. مهدی با ۴گل، برترین گلزن تاریخ تقابل‌های ۲تیم است. از سال۱۴۰۰ به بعد ایران در ۳مسابقه ۴گل به امارات زده که هر ۴گل را طارمی به ثمر رسانده است.

کد خبر 880257
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha