ماهواره یا ماهواره مصنوعی معمولاً یک فضاپیماست که در مدار یک جرم آسمانی قرار می‌گیرد. ماهواره‌ها کاربردهای مختلفی دارند، از جمله رله ارتباطی، پیش‌بینی آب‌وهوا، ناوبری (GPS)، پخش، تحقیقات علمی و رصد زمین.

بررسی چگونگی برقراری ارتباطات ماهواره‌ای LEO در مقیاس جهانی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: ماهواره‌های LEO PNT فقط چند صد کیلومتر بالاتر از زمین می‌چرخند و اکنون نوید طیف گسترده‌ای از مزایای اجتماعی و تجاری مانند اتصال مطمئن‌تر، اتصال خدمات در مکان‌های روستایی برای ارتباطات حیاتی و خدمات موقعیت‌یابی اضطراری، و نفوذ سیگنال در داخل خانه را هم می‌دهند.

این شرکت چینی رقیب استارلینک است | پرتاب ۱۰ ماهواره برای ارائه اینترنت

ارتباطات ماهواره‌ای LEO در مقیاس جهانی

شرکت Geespace می‌گوید این اولین‌بار است که یک شرکت چینی ارتباطات ماهواره‌ای LEO را در مقیاس جهانی ارائه می‌دهد.
این شرکت با حمایت خودروساز جیلی اعلام کرده که سومین دسته از ماهواره‌ها را به‌عنوان بخشی از طرح خود برای تشکیل یک صورت فلکی بزرگ که معادل چینی استارلینک متعلق به Space X متعلق به ایلان ماسک است، پرتاب کرده است.

تحت پوشش قرارگرفتن ۹۰ درصد از کره زمین

Geespace در بیانیه‌ای گفت: ماهوار ه های مدار پایین زمین (LEO) از مرکز پرتاب ماهواره تایوان واقع در استان شمالی شانشی به فضا پرتاب شدند.
به گزارش سایت geo.tv ماهواره‌های LEO معمولاً در ارتفاعات ۳۰۰-۲۰۰۰ کیلومتری (۱۸۶-۱۲۴۳ مایلی) از سطح زمین‌کار می‌کنند و از مزیت ارزان‌تر بودن و ارسال کارآمدتر نسبت به ماهواره‌های موجود در مدارهای بالاتر برخوردارند.

با پرتاب اخیر، این صورت فلکی اکنون شامل ۳۰ ماهواره است که ۹۰ درصد از کره زمین را با خدمات ارتباطی ۲۴ ساعته پوشش می دهد.

بیشتر بخوانید :

راست و دروغ اینترنت ماهواره‌ای در ایران

تصاویر جدید تلسکوپ فضایی از کهکشان مسیه 66

پرتاب ۲۰ ماهواره

Geespace می‌گوید: در واقع اولین‌بار است که یک شرکت هوافضای تجاری چینی ارتباطات ماهواره‌ای LEO را در مقیاس جهانی ارائه می‌دهد.

گروه فناوری Geely این خودروساز Geespace را برای تحقیق، پرتاب و بهره‌برداری از ماهواره‌های مدار پایین در سال ۲۰۱۸ ایجاد کرد.

Geespace اولین‌بار ۲۰ ماهواره خود را در دو پرتاب جداگانه در سال ۲۰۲۲ و اوایل امسال در مدار قرار داد.

ساخت ۶۰۰۰ ماهواره LEO

این شرکت گفت قصد دارد یک صورت فلکی متشکل از نزدیک به ۶۰۰۰ ماهواره LEO بسازد که پهنای باند جهانی را فراهم کند و این صورت فلکی را معادل خصوصی چین با «استارلینک» توصیف کرد.

البته استارلینک اسپیس ایکس یک صورت فلکی پهن باند تجاری درحال‌رشد است که حدود ۵۵۰۰ ماهواره در فضا دارد و توسط مصرف‌کنندگان، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود.
Starlink ده‌ها هزار کاربر در ایالات متحده دارد و همچنین قصد دارد ده‌ها هزار ماهواره دیگر را به سیستم خود اضافه کند که بزرگ‌ترین در نوع خود است.

این شرکت چینی رقیب استارلینک است | پرتاب ۱۰ ماهواره برای ارائه اینترنت

قراردادن ۷۲ ماهواره در مدار

پرتاب ماهواره Geespace بخشی از اولین مرحله ساخت آن برای صورت فلکی است که هدف آن قرار دادن ۷۲ ماهواره در مدار است تا پایان سال ۲۰۲۵ به بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان خدمات رسانی کند.

فاز دوم ۲۶۴ ماهواره برای ارتباطات تلفن همراه اضافه می کند، در حالی که فاز سوم ۵۶۷۶ ماهواره برای پهنای باند پرسرعت پرتاب می کند.

Geespace یکی از چندین شرکت چینی است که امیدوار است رقیب Starlink باشد.

صورت فلکی هزار بادبان

ماه گذشته، شرکت دولتی Shanghai Spacecom Satellite Technology (SSST) دسته‌ای از ماهواره‌های LEO را از تایوان برای «صورت فلکی هزار بادبان» پرتاب کرد که به نام طرح G۶۰ Starlink نیز شناخته می‌شود. البته برنامه SSST پرتاب ۱۰۸ ماهواره است.

کد خبر 880318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha