مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که هیچ گزارشی از خسارت های احتمالی از زلزله گچساران ارائه نشده است.

زلزله

به گزارش همشهری آنلاین، روز دوشنبه 19 شهریور ماه زلزله‌ای با شدت ۳.۹ ریشتر دوگنبدان در شهرستان گچساران کهگیلویه‌وبویراحمد را لرزاند؛ زلزله‌ای که به گفته مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان باشت هم احساس شد. به گفته علیرضا نیک‌روز، این زمین لرزه در ساعت یک و ۱۵ دقیقه و ۱۸ ثانیه بامداد روز دوشنبه، ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در عمق ۱۱ کیلومتری زمین و در ۸ کیلومتری دوگنبدان، ۴۲ کیلومتری باشت و ۴۶ کیلومتری چرام رخ داد.

نیک‌روز با بیان اینکه تا کنون گزارشی از خسارت‌های احتمالی به دست نرسیده است، تاکید می‌کند ممکن است به دلیل شرایط خاص منطقه در روزهای آینده خسارت‌هایی درباره تبعات زلزله گزارش شود.

سال 1400 مقاله‌ای با عنوان «تحلیل ناپایداری سکونتگاه‌های انسانی در پهنه سرزمین با تاکید بر مدیریت ریسک خطر زلزله (مورد پژوهشی: شهرستان گچساران)» به نویسندگی حسین حسینی‌خواه، حسن نوروزی، سلیمان محمدی‌دوست و علی صادقی منتشر شد. در این مقاله گفته شده بود که شهرستان گچساران به علت قرارگیری بر روی کمربند گسل فعال و غیرفعال و همچنین برخورداری از نقاط لرزه‌خیز، یکی از مناطق مهم خطر وقوع زمین لرزه استان به حساب می‌آید.

شهرستان گچساران دارای نقاط لرزه خیزی بسیاری است که بیشتر در بخش شمال غربی متمرکز و دارای 69 کیلومتر گسل فعال هستند که از نوع گسل فعال تراستی و رورانده هستند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد از مساحت 3036 کیلومترمربع شهرستان گچساران، 07/812 کیلومترمربع، دارای خطر لرزه خیزی بسیار بالا، 15/815 کیلومترمربع از شهرستان گچساران دارای خطر لرزه خیزی بالا، 97/780 کیلومترمربع دارای خطر لرزه خیزی متوسط، 78/441 کیلومترمربع معادل 55/14 درصد از کل شهرستان دارای خطر لرزه خیزی کم و همچنین 11/186 کیلومتر از کل شهرستان بدون خطر زلزله است.

همچنین شهر دوگنبدان ازنظر وقوع زلزله در پهنه خطر بسیار بالا قرار دارد. همچنین تحلیل فضایی خطر زلزله در سکونتگاه های روستایی نیز نشان می دهد که 29/42 درصد از روستاهای شهرستان در نواحی با خطر بسیار بالای زلزله، 17/28 درصد در پهنه با خطر متوسط زیاد، 36/2 درصد در پهنه بدون خطر و 45/9 درصد در پهنه با خطر پایین زلزله قرار دارند.

کد خبر 880356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کهگیلویه و بویراحمد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha