مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که آنچه هم‌اکنون در غزه رخ می‌دهد، دفاع(از خود) نیست بلکه نقض گسترده حقوق بشر است.

جوزب بورل

به گزارش همشهری آنلاین، یورونیوز نوشت: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه بحران انسانی کنونی در غزه، یک «تراژدی ساخته دست بشر» است، آنچه در این باریکه اتفاق می‌افتد را نقض گسترده حقوق بشر خواند.

بورل گفت که بروکسل بار دیگر اسرائیل را به دلیل جنگ غزه به شدت مورد انتقاد قرار داده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سفر به گذرگاه مرزی رفح در مصر گفت: آنچه امروز در غزه رخ می‌دهد، دفاع (از هیچ‌کس) نیست و به نظرم، نقض گسترده حقوق بشر است.

وی افزود: باید (برای حل و فصل جنگ) به‌دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک باشیم چون فراهم کردن غذای امروز برای یک نفر و کشته شدنش فردای آن روز، قطعاً راه‌حل نیست!

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد: از تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنیم و خواستار بهبود شرایط انسانی هستیم. باید جهت دستیابی به راه‌حلی برای شرایط نوار غزه، مسیری یکپارچه را آغاز کنیم. هدف قرار دادن غیرنظامیان و آوارگان در غزه باید متوقف شود.

بورل همچنین یادآور شد که بروکسل در نظر دارد تا علیه دو وزیر اسرائیلی و «برخی سازمان‌های مسئول شهرک‌سازی غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی» تحریم‌هایی اعمال کند. سفر وی به رفح بخشی از اقداماتی است که از آن تحت عنوان تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه یاد می‌شود. او قرار است در ادامه این سفر راهی لبنان شود.

براساس تازه‌ترین آمار و ارقام که دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا ارائه کرده است، تعداد طرح‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی نسبت به سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

بورل با اشاره به آنچه تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه از جمله طرح اخیر آمریکا مبنی بر تعامل با قطر و مصر به منظور دستیابی به توافق صلح و تبادل اسرا در غزه، مدعی شد: تقریباً نزدیک توافق هستیم اما هنوز نرسیده‌ایم چرا؟ پاسخ ساده است، چون آنها که جنگ را به‌راه انداخته‌اند، هیچ تمایلی برای پایان دادن به آن ندارند و دلیل آن هم این است که سازش‌ناپذیری آنها با مصونیت کامل (از مجازات) تلفیق شده و اقدامات‌شان هیچ عواقبی برای آنها ندارد!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که در داخل این بلوک، درباره آتش‌بس در غزه اجماع وجود ندارد و اعضا موضعی مشترک در قبال توافق ندارند.

کد خبر 880414
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha