حملات بیشتر و بیشتر از سال قبل مرگبار شده‌اند. به‌طور مشخص این حملات مرگبار از حمله آوریل اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه شدیدتر شده‌اند و تکرار می‌شوند.

حمله سوریه اسرائیل

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: شبکه خبری دولتی فرانس ۲۴ در گزارشی با اشاره به اینکه حمله اخیر اسرائیل به سوریه بزرگترین تلفات از زمان شروع جنگ در غزه را به همراه داشته است، به کشته‌شدگان ۱۸ نفری و مجروحیت ده‌ها نفری در این حمله و نتایج آن پرداخت.

این شبکه خبری دولتی فرانسه با تکرار ادعای خبرگزاری انگلیسی رویترز مبنی بر انهدام یک مرکز تحقیقاتی مهم نظامی برای تولید سلاح‌های شیمیایی با دخالت کارشناسان نظامی ایران در حمله اسرائیل به روسیه، مدعی شد: اسرائیل از سال ۲۰۱۱ به‌طور عمده مواضعی از ارتش سوریه و نیروهای مبارز مورد حمایت ایران را هدف قرار داده است. با اینکه تل‌آویو به‌ندرت در مورد حملات اظهارنظر می‌کند، بارها گفته است که اجازه نمی‌دهد حضور تهران در سوریه گسترش پیدا کند.

فرانس ۲۴ بار دیگر با استناد به گزارش گروه غیررسمی مستقر در انگلیس به نام دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: حملات روز یکشنبه سایت‌هایی را هدف قرار دادند که ادعا می‌شود گروه‌های طرفدار ایران و سازندگان تسلیحات در آن مستقر بودند از جمله یک مرکز تحقیقاتی در مصیاف؛ ادعایی که مقامات ایرانی آن را انکار می‌کنند.

در این گزارش همچنین آمده است: حمله موشکی اسرائیل به خاک سوریه مرگبارترین حمله از ابتدای آوریل (فروردین) است که ارتش اسرائیل ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد. این حمله منجر به از بین رفتن چندین فرمانده ارشد ایرانی از جمله یکی از ژنرال‌های ارشد ایران شد. سوریه به دنبال دور ماندن از درگیری حماس و اسرائیل است که نگرانی‌ها نسبت به تشدید جنگ منطقه‌ای را افزایش داده است.

جاشوا لاندز مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهما در پاسخ به سوال فرانس ۲۴ درباره هدف جنگی اسرائیل از حمله مرگبار اخیر به سوریه، گفت: حملات بیشتر و بیشتر از سال قبل مرگبار شده‌اند. به‌طور مشخص این حملات مرگبار از حمله آوریل اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه شدیدتر شدند و تکرر پیدا کردند، بنابراین اگرچه حمله اخیر شگفتی وحشتناکی نبود ولی بزرگترین تلفات را به دنبال داشته است و سوری‌ها هم دارند به شدت زیر ضربه دائمی حملات اسرائیل ضربه می‌بینند.

لاندز در پاسخ به این سوال که «اسرائیل چطور مبادرت به این حملات می‌کند؟ می‌گوید که خواهان تشدید خصومت‌های منطقه‌ای نیست، اما این‌طور به نظر می‌رسد که فعالانه به دنبال تشدید تنش است»، گفت: اسرائیل توانسته است سوریه را به میل خود بمباران کند، رژیم سوریه فوق‌العاده ضعیف است. و همان‌طور که دیدیم ایران از تشدید تنش خودداری کرده است و نمی‌خواهد وارد یک جنگ بزرگ شود، به‌ویژه جنگی که اسرائیل در آن بهانه بمباران ایران را داشته باشد، چون همان‌طور که دیدیم نیروی هوایی اسرائیل که از سوی ایالات متحده آمریکا تامین می‌شود، از هر نیروی هوایی منطقه قوی‌تر است. به نظر می‌رسد ایران به جنگ چریکی سطوح پایین‌تر و استفاده از شبه‌نظامیان غیرسنتی و غیردولتی مثل حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن متقاعد شده است. این همان زمینه‌ای است که اسرائیل در آن ضعیف‌ترین است و من شک دارم ایران در آن گیر بیفتد.

شبکه خبری فرانس ۲۴ با تاکید بر اینکه برتری هوایی اسرائیل مدیون جنگنده‌های آمریکایی است و تکیه اسرائیلی‌ها به همین جنگنده‌ها و کمک‌های آمریکایی است، به نقل از این کارشناس دانشگاه افزود: با این حال اسرائیل تمایل دارد تنش را تشدید کند، چون در این صورت به سمت قلمرویی می‌رود که اسرائیل تا حد زیادی بر آن مسلط است و می‌تواند صدمات بزرگی به ایران وارد کند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که «با توجه به قرار داشتن آمریکا در میانه سال انتخاباتی و اینکه اسرائیل تلاش کرده است تا با نفوذ ایران در منطقه بزرگتری مقابل کند، آیا این شرایط آمریکا فرصتی برای جاه‌طلبی نتانیاهو است؟» گفت: این اتفاق نمی‌تواند به نفوذ ایران در منطقه آسیب بزند، اما اسرائیل می‌تواند شبه‌نظامیان متحد ایران را در منطقه ضعیف‌تر کند. همان‌طور که دیدیم ایالات متحده حوثی‌های یمن را زیر ضربه گرفته است و اگرچه نمی‌تواند حوثی‌ها را متوقف کند، ولی مقادیر زیادی از سخت‌افزارهای نظامی آنان را از بین می‌برد.

کد خبر 880484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامهرمز خوزستان IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    3 2
    اقا حمله کردن ما به اسرائیل یه اشتباه بزرگه چون یه قدرت هسته ایی بشرطی حمله کنیم ک ما هم بسازیم ... بسازید ک دیگه جرأت نکنه نفسش بالا بیاد