دبیر شورای امنیت روسیه در دیدار همتای ایرانی خود گفت مسکو از تمامیت ارضی ایران حمایت و به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور پایبند است.

احمدیان وشویگو

به گزارش همشهری آنلاین،سرگئی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه در دیدار با علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ، بر سیاست قطعی و ثابت کشورش در مورد زنگزور تاکید کرد.

شایگو سه‌شنبه در این دیدار که در حاشیه اجلاس مقامات بلندپایه امنیتی گروه بریکس در سن پترزبورگ برگزار شد، افزود: روسیه بر توافقات پیشین با تهران درخصوص زنگزور پایبند است و سیاست مسکو در زمینه هیچگونه تغییری نکرده است.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه افزود : مسکو در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی ، از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.

احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این دیدار بر آمادگی کشورمان در زمینه افزایش همکاری‌ها در همه عرصه‌ها بویژه در زمینه اقتصادی تاکید کرد.

علی اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز سه‌شنبه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست مقام‌های عالی امنیتی کشورهای عضو بریکس وارد سن‌پترزبورگ شد.

نشست مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، ایران، امارات متحده عربی، اتیوپی و عربستان ۲۰ تا ۲۲ شهریور در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود.

در این اجلاس علاوه بر نشست اعضای بریکس، نشست مشترکی نیز با حضور نمایندگان عالی رتبه امنیتی برخی از کشورهای جنوب از جمله اندونزی ،ترکیه قزاقستان، صربستان تایلند، بلاروس، ویتنام ونزوئلا ،ازبکستان، نیکاراگوئه، کوبا، جمهوری آذربایجان، بحرین، بنگلادش، سریلانکا، موریتانی و لائوس برگزار خواهد شد.

در حاشیه این دو نشست، دکتر احمدیان با برخی از همتایان خود ملاقات‌های جداگانه ای خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ملاقات با مقامات عالی روسیه در مورد مهمترین تحولات منطقه، بین المللی و روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی امنیتی و اقتصادی مذاکره و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در مورد کریدورها، انرژی و ... را مطرح خواهد کرد.

خبرسازی‌ها درمورد بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران صحت ندارد

به جز بیانیه وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض بیانیه‌ دیگری تاکنون صادر نشده و خبر انتشار بیانیه مشترک این شورا با روسیه و طرح ادعاها در خصوص جزایر ایرانی صحت ندارد.

به گزارش ایرنا، برخی رسانه‌های غیررسمی مدعی انتشار بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس و طرح برخی مباحث در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی شدند که صحت ندارد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، تاکنون صرفا یک بیانیه بعد از نشست صد و شصت و یکم وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض صادر و منتشر شده که شامل بندهای ادعایی در مورد ایران بوده که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز به آن واکنش نشان داده است.

همچنین صرفا سه خبر از نشست های مشترک و البته جداگانه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با وزرای امور خارجه روسیه، برزیل و هند منتشر شده و تاکنون هیچ بیانیه مشترکی بعد از این نشست‌ها منتشر نشده است.

بر همین اساس خبر منتشر شده در برخی کانال‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی در مورد بیانیه مشترک وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس و روسیه که حاوی ادعاهایی علیه جزایر کشورمان است صحت ندارد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ برخی مفاد مرتبط با کشورمان در بیانیه پایانی یکصد و شصت و یکمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض را محکوم و آنها را تکراری، غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد.

ناصر کنعانی بند مربوط به جزایر ایرانی در خلیج فارس را مطلقا مردود دانست و تاکید کرد: جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر در خصوص مسکونی سازی، سفر مقامات کشوری و لشکری به جزایر متعلق به ایران و همچنین برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای سرزمینی خود را دخالت در امور حاکمیتی خود تلقی کرده و آن را محکوم می‌کند.

کد خبر 880513
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha