دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

جلیل مقدم: آقای رئیس‌جمهور روز یکشنبه (25 مرداد) از طریق بخش خبری شبکه اول سیما، که سپس در سایر شبکه‌ها به‌صورت مشروح یا خلاصه پخش شد، مردم را در جریان گزینش وزرای خود برای دولت دهم گذاشت

و البته طبق قولی که داد تا پایان هفته از طریق همین رسانه مجدداً اقدامات تکمیلی خود را به اطلاع مردم می‌رساند.

اینکه منظور آقای احمدی‌نژاد در رسانه‌ای کردن موضوع اعضای کابینه چه بوده، مشخص نیست. از توضیحات ایشان برمی‌آید که قصد بیان زحماتی را داشته که در این‌باره متحمل شده‌اند، به ‌خصوص آنجا که می‌گوید: انتخاب یک گروه هماهنگ کار مشکلی است که برای آن یک ماه کار سنگین و تقریباً شبانه‌روزی انجام شده و همچنان ادامه دارد.

تا جایی که گزارش ایشان به زحمات کشیده‌شده و بیان ویژگی‌های کابینه دهم مربوط می‌شود قابل تقدیر است. اما بیان نام وزرای انتخابی به مردم براساس چه تکلیفی صورت می‌گیرد؟

اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی می‌گوید: وزرا توسط رئیس‌جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند... وارد مباحث حقوقی نمی‌شویم که چرا قانونگذار، رئیس‌جمهور را مکلف به معرفی اعضای کابینه به مجلس نموده است. نکته قابل تأمل اقدام رئیس‌جمهور در معرفی اعضای کابینه خود به مردم قبل از معرفی به مجلس است.

در سخنان پیشین رئیس‌جمهور اشاره‌ای به حکمت این موضوع نشد که امیدواریم دلیل یا دلایل آن در گزارش بعدی ایشان ذکر شود. آنچه مسلم است اقدام موجه و قانونی دولت، معرفی اعضای کابینه به مجلس است و دلیل و یا وجوبی برای کشاندن موضوع به افکار عمومی وجود ندارد.

بهتر بوده و هست که دولت بگذارد قبل از آنکه افکار عمومی به ارزیابی‌های شخصی و غیرکارشناسی نسبت به افراد که قطعاً نسبت به آنها حساسیت‌های مثبت و منفی هم وجود دارد  بپردازد، نمایندگان ملت با اطلاعات کاملی که دراختیار دارند وظیفه قانونی خود را در تعیین صلاحیت اعضای کابینه دهم انجام دهند و افکار عمومی از طریق نمایندگان ملت به اقناع برسد.

کد خبر 88084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز