سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۴
۲ نفر

مهاجرت تاجران اهل شهرستان بستک استان هرمزگان به دبی سبب شد تا محله بستکیه در این کشور شکل بگیرد که این روزها یک منطقه گردشگری هم هست.

بستکیه

به گزارش همشهری ‌آنلاین تاجرانی که از بستک استان هرمزگان به دبی سفر کردند، به فکر راه‌اندازی یک محله در دبی افتادند که معماری آن درست شبیه معماری کوچه‌ها و خانه‌ها هرمزگان باشد. محله بستکیه که اسمش هم از شهر بستک گرفته شده، یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر دبی است که درآن هیچ اثری از ساختمان‌های مدرن و آسمانخراش‌های سر به فلک کشیده دیده نمی‌شود. طراح این محله قاسم بن عبدالله البستکی بوده.
به استناد تاریخ این محله بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۰ میلادی که هنوز تجارت مروارید در دبی رونق داشت، شکل گرفت و جز مناطق ایرانی نشین دبی محسوب می‌شود. معماری ۵۰ خانه این محله هم به وضوح نشان دهنده حضور ایرانی‌های مقیم دبی است. در کوچه‌های پر پیچ و خم این منطقه ساختمان‌های آجری با بادگیرهای زیبا دیده می‌شود که با استفاده از مرجان، کاهگل، گچ و چوب نخل ساخته شدند.
کوچه‌های باریک هم سبب می‌شود سرعت وزش باد بیشتر شود و باز هم معماری ایرانی به چشم می‌خورد؛ معماری که در بند لافت یا بندر کنگ استان هرمزگان هم دیده می‌شود.

فیلم بستکیه را اینجا ببینید:

کد خبر 880945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • داریوش IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    2 0
    تاریخ بستکیه که همان بنیانگذازی دوبی نوین است به سالهای ۱۸۶۰ تا ۱۸۹۰ میلادی باز می گردد.
  • عقیلی NL ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    3 0
    جالب بود. باعث افتخاره
  • عامر IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    7 0
    زنده و پاینده باد بستکی و خودمونی در همجای جهان