استانداردهای دوگانه از سوی غربی‌ها باعث شده تا بسیاری شعارها و منش غرب را تظاهرگونه ارزیابی کنند.

آزار جنسی

همشهری آنلاین: استانداردهای دوگانه از سوی غربی‌ها باعث شده تا بسیاری شعارها و منش غرب را تظاهرگونه ارزیابی کنند. در این گزارش نگاهی به استانداردهای دوگانه غرب در حوزه‌های مختلف داریم:

آموزش جنسی: آزاد - آموزش دینی: ممنوع

بخشی از عدم استاندارد و تناقضات رفتاری کشورهای غربی را در ساختار آموزشی این کشورها می‌توان دید:

اجبار آموزش‌های جنسی: آموزش مسائل جنسی در مدارس انگلستان از سال۲۰۱۷ اجباری است و کودکان از ۴سالگی درباره رابطه جنسی آموزش می‌بینند. در فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز آموزش مسائل جنسی در مدارس رایج است و در برخی ایالت‌های آمریکا نیز مسائل جنسی بخشی از برنامه درسی دانش‌آموزان دبستانی است.

ممنوعیت آموزش مسائل دینی در مدارس: آموزش مسائل دینی در مدارس دولتی اسپانیا، فرانسه، انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی ممنوع است. حتی پوشیدن نمادهای مذهبی نیز در مدارس اروپایی ممنوع اعلام شده است.

صدای بلند اوکراین؛ بایکوت یمن و فلسطین

۳کشور اوکراین، یمن و فلسطین با شرایط جنگی و درگیری روبه‌رو هستند. یمن و فلسطین در برابر تجاوزات اسرائیل در حال مقاومت هستند و اوکراین هم درگیر جنگ است. با این حال خبرهای مربوط به جنگ اوکراین بدون هیچ محدودیتی در رسانه‌ها دست به‌دست می‌شود، اما رسانه‌های غربی تحولات فلسطین و تجاوز اسرائیل علیه غزه را با محدودیت زیادی انعکاس می‌دهند.

عدم‌حضور خبرنگاران رسانه‌های مطرح غربی در غزه: تقریبا هیچ‌کدام از خبرنگاران رسانه‌های بزرگ غربی مانند رویترز، فاکس‌نیوز، سی‌ان‌ان و... در منطقه جنگ‌زده غزه حضور ندارند و تحولات جنگ غزه از تل‌آویو بازتاب می‌یابد.

نام پررنگ اوکراین در رسانه‌ها: حضور گسترده خبرنگاران رسانه‌های غربی در اوکراین باعث شده تا جنگ اوکراین از سوی بسیاری از رسانه‌ها به‌صورت ساعت به ساعت گزارش شود.

سانسور فلسطین در رسانه‌های اجتماعی

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و... محتواها و نظرات حامیان فلسطین را حذف و سانسور می‌کنند:

دیده‌بان حقوق بشر: اینستاگرام و فیسبوک(متا) پست‌های طرفداران فلسطین را سانسور می‌کنند. این سازمان غیردولتی مستقر در نیویورک، شرکت «متا» را متهم کرد که با این کار، در راه فراموش شدن درد فلسطینی‌ها قدم برداشته و عملا فرصت آنها را برای اطلاع‌رسانی به جهان از آنچه در غزه می‌گذرد، از بین برده است.

نهاد «مرکز عربی پیشرفت برای شبکه‌های اجتماعی»: حذف محتوای مرتبط با فلسطین در رسانه‌های اجتماعی آمریکایی، بخشی از یک کمپین گسترده‌تر و نظام‌مند برای سانسور صدای فلسطینی‌هاست.

آزادی تبلیغات صهیونیست‌های افراطی در فیسبوک: تاکنون فیسبوک هیچ پستی را در این رسانه تحت عنوان بنیادگرایی صهیونیستی یا اسرائیلی حذف نکرده است و بسیاری از یهودیان افراطی در فیسبوک اقدام به عضوگیری و ساماندهی فعالیت‌های خود برای حمله علیه شهروندان فلسطینی می‌کنند.

حکمرانی مجازی در غرب؛ سانسور در ایران

در همه کشورها، فضای مجازی تحت یکسری قواعد و مقررات قرار دارد. درحالی‌که ایران نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای غربی دارای سازوکار مشخصی برای فعالیت رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هاست، اما کشورهای اروپایی و آمریکا قاعده‌مندسازی‌ فعالیت‌های مجازی در ایران را سانسور می‌دانند؛ این در حالی است که در آمریکا و اروپا محدودیت‌های قانونی متعددی برای شبکه‌های مجازی وضع شده است:

ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا: سال گذشته مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن شرکت مادر تیک‌تاک، یعنی بایت‌دنس، موظف است این اپلیکیشن محبوب شبکه اجتماعی را به فروش برساند یا با ممنوعیت فعالیت آن در آمریکا مواجه می‌شود.

محدودیت دسترسی افراد زیر ۱۶سال به فضای مجازی در آمریکا: قانونگذاران ایالت فلوریدا، قانونی را تصویب کرده‌اند که به موجب آن دسترسی افراد زیر ۱۶سال به فضای مجازی محدود خواهد شد.

دستگیری مدیرعامل تلگرام در فرانسه: پاول دوروف، مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام چندی پیش در فرودگاهی در شمال پاریس دستگیر شد و پس از آن دادستانی فرانسه او را به اتهام همدستی به تسهیل در معاملات غیرقانونی، قاچاق موادمخدر، کلاهبرداری و توزیع مجرمانه و سازمان‌یافته تصاویر جنسی از کودکان در تلگرام متهم کرد.

سانسور اربعین؛ تبلیغات گسترده برای مراسم‌های محلی در اروپا

سالانه برگزاری یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات و همایش‌های مذهبی در جهان یعنی مراسم اربعین امام‌حسین(ع) که میلیون‌ها زائر از سراسر جهان از شرق و غرب آسیا گرفته تا آفریقا و اروپا و آمریکا و استرالیا و... با مذاهب مختلف(مسیحی، زرتشتی، کلیمی، هندو، بودایی، شیعه و سنی) در آن شرکت می‌کنند، از کانون توجه رسانه‌های جهان یا بهتر است بگوییم رسانه‌های غربی و آمریکایی دور می‌ماند. در مقابل برخی مراسم‌های محلی محدود مانند جشن گوجه‌فرنگی در اسپانیا یا مراسم فرستادن بالون‌های شمعی در برخی کشورها با پوشش گسترده رسانه‌ای همراه است.

کد خبر 880976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha