شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

چرا دروازه‌بان‌ها که قبلا ارزان بودند به یکباره این همه بها پیدا کرده‌اند؟

آندری لونین

به گزارش همشهری‌آنلاین، لیورپول در روز پایانی نقل‌وانتقالات تابستانی، یک خرید خوب اما ارزان از ایتالیا انجام داد و کیه‌زا را از یوونتوس خرید. تا پیش از این، لیورپولی‌ها تنها باشگاه اروپایی به‌حساب می‌آمدند که بازیکن جدیدی به ترکیب تیم‌شان اضافه نشده بود. البته یک دروازه‌بان در فهرست خریدهای آنها دیده می‌شد اما از آن خریدهایی که منتقل می‌شود به سبد خرید بعدی! قرمزها درحالی‌که آلیسون، ملی‌پوش برزیلی را درون دروازه خود دارند، پدیده دروازه‌بانی یورو ۲۰۲۴ را جذب کردند اما اجازه دادند مامارداشویلی یک فصل دیگر در والنسیا بماند. خرید این دروازه‌بان گرجی هزینه زیادی داشت.

تا همین چند سال پیش، دروازه‌بان‌ها ارزان‌ترین بازیکنان هر تیم بودند، با اینکه مهم‌ترین نقش را داشتند و اصطلاحی در فوتبال هست که می‌گوید یک دروازه‌بان خوب از یک پدر خوب بهتر است! معمولا در دوران مدرسه و فوتبال خیابانی هم کم‌استعدادترین بازیکنان درون دروازه قرار می‌گرفتند چون بلد نبودند وسط زمین فوتبال بازی کنند. شاید برای همین قیمت دروازه‌بان‌ها اینقدر کم بود. اما حالا چند سالی هست که آنها پابه‌پای بازیکنان دیگر معامله می‌شوند. البته آنها هنوز هم فاصله زیادی از لحاظ قیمت با سایر بازیکنان دارند. درحالی‌که قیمت ۱۰۰‌میلیون یورویی در حال تبدیل شدن به یک هنجار برای ستاره‌های فوتبال است، تاکنون تنها ۴‌دروازه‌بان با قیمت بیش از ۴۰‌میلیون یورو فروخته شده‌اند که یکی از آنها همین گئورگی مامارداشویلی است. در همین پنجره نقل‌وانتقالاتی، باشگاه چلسی ۲‌دروازه‌بان به خدمت گرفته است، هر کدام بالای ۲۰میلیون یورو. چلسی باشگاهی است که بیشترین هزینه را صرف جذب گلر می‌کند. در قرن بیست‌ویکم این باشگاه لندنی از این لحاظ در صدر باشگاه‌های جهان قرار دارد. تنها در تابستان امسال ۴۴.۶‌میلیون یورو برای دروازه‌بانان خرج کرده‌اند و جدا از ۷‌گلری که در حال حاضر تحت تملک دارند، همچنان رکورددار گران‌ترین خرید در این پست هستند چون کپا آریسابالاگا را در سال ۲۰۱۷ با رقم ۸۰‌میلیون یورو از اتلتیک بیلبائو خریدند. درمجموع، چلسی برای پست شماره یک در قرن جدید، ۲۳۲.۸‌یورو هزینه کرده است. لیورپول با ۲۶‌دروازه بان از سال ۲۰۰۰تاکنون، ۱۴۶.۱‌میلیون یورو خرج کرده و رده سوم به یوونتوس تعلق دارد که در ۲۴‌سال گذشته ۱۴۳.۳‌میلیون یورو برای ۲۵‌دروازه‌بان پول پرداخته است. در رده چهارم آرسنال با ۱۳۷.۷‌میلیون یورو هزینه برای ۱۷‌نفر و منچستریونایتد با صرف ۱۲۲.۱‌میلیون یورو برای ۲۰‌دروازه‌بان در رده پنجم ایستاده‌اند.

اینترمیلان با صرف ۱۱۱.۸‌میلیون یورو برای ۲۵دروازه‌بان، منچسترسیتی با ۹۸.۳‌میلیون یورو برای ۲۷نفر، آاس‌رم با ۸۲.۷‌میلیون یورو برای ۲۶‌نفر، رئال‌مادرید ۷۲.۳میلیون یورو تنها برای ۹دروازه‌بان، والنسیا با ۶۸.۳میلیون یورو برای ۱۴نفر در رده‌های ششم تا دهم هستند و در رده‌های بعدی تا بیستم نام تیم‌های بارسلونا، استون‌ویلا، ناپولی، پاری‌سن‌ژرمن، پارما، تاتنهام، لاتزیو، نیوکاسل، موناکو و ساوتهمپتون دیده می‌شود.

جهش ناگهانی قیمت دروازه‌بان‌ها

رئالی‌ها دیروز بالاخره قرارداد دروازه‌بان دوم خود را تمدید کردند. با اعلام باشگاه رئال‌مادرید، قرارداد آندری لونین با این تیم تا تابستان ۲۰۳۰ تمدید شد. قرارداد سابق آندری لونین با رئال در انتهای فصل جاری به پایان می‌رسید اما تیم مادریدی نمی‌خواست این دروازه‌بان ۲۵‌ساله را به‌صورت آزاد از دست دهد. آندری لونین در سال ۲۰۱۸ از زوریا لوهانسک به رئال مادرید پیوست. پس از مصدومیت تیبو کورتوا در ابتدای فصل گذشته، لونین در دروازه تیم کارلو آنچلوتی قرار گرفت و با ثبت ۱۲‌کلین شیت در ۳۱بازی، نقش مهمی در قهرمانی این تیم در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا ایفا کرد.

کد خبر 881088
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha