تیم فوتبال بارسلونا امشب به مصاف پدیده فصل پیش لالیگا می‌رود و آبی‌و اناری‌ها با هدایت فلیک قطعا به دنبال انتقام سال قبل هستند.

بارسلونا

به گزارش همشهری‌آنلاین، امشب بارسا در آستانه آغاز لیگ قهرمانان اروپا به مصاف تیمی می‌رود که فصل پیش با درخششی عجیب و غریب، هم رفت و هم در بازی برگشت توانسته بود ۴بر ۲ این تیم را شکست دهد. خیرونا البته برخی ستارگان خود نظیر آقای گل لالیگا یعنی آرتم دووبیک (آاس‌رم) و ساوینیو (منچسترسیتی) را از دست داد. این تیم لالیگا را با تزلزل آغاز کرد و به اتلتیکو که فصل پیش ۴تا ۴تا به آنها می‌زد، ۳بر صفر باخت اما توانست خودش را جمع‌وجور کند و به روند خوبش برگردد.

شهرآورد

این یک دربی بین ۲‌باشگاه کاتالونیایی است؛ بارسا مقابل تیم تازه‌واردی که یک‌سال است مقابل این تیم بی‌شکست مانده (۲‌برد و یک‌تساوی). خیرونا فصل گذشته در هر دو دیدار خود با بارسلونا در لالیگا پیروز شد و پس از رئال‌مادرید در سال ۱۹۲۹، چهارمین تیم در تاریخ این رقابت‌ها شد که توانسته در هر دو بازی فصل به این تیم ۴‌گل بزند.

بارسلونا از ۴بازی خارج از خانه خود مقابل خیرونا در لالیگا ۳‌برد به‌دست آورده (یک‌شکست). تنها ویارئال (۴) برد بیشتری در زمین خیرونا در لالیگا کسب کرده است (رئال بتیس نیز ۳‌برد).

بارسلونا در ۲دربی اخیر کاتالونیا در لالیگا شکست خورده که بدترین عملکرد آنها در این رقابت‌ها از ژانویه ۱۹۶۷(۲‌بار) است. تنها یک‌بار در کل تاریخ لالیگا، بارسلونا شکست‌های متوالی بیشتری را مقابل حریفان هم‌استانی خود متحمل شده که ۴‌شکست پیاپی مقابل اسپانیول بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۲ بوده.

بند ترس

رومئو ازجمله بازیکنانی بود که برای پرکردن جای خالی بوسکتس جذب شد اما نتوانست در بارسا کاری از پیش ببرد. او در این فصل به‌صورت قرضی به خیرونا رفته اما در این بازی نمی‌تواند مقابل تیم اصلی‌اش به میدان برود. در لالیگا یک بند قرارداد وجود دارد به نام «بند ترس» که باشگاه‌ها در زمان انتقال قرضی بازیکن خود به باشگاهی دیگر قید می‌کنند که این بازیکن حق بازی در رویارویی مستقیم با آنها را ندارد. این بند در قرارداد اوریول رومئو گنجانده شده اما شامل دیگر بازیکنان قرضی بارسا نمی‌شود. ازجمله ویتور روکه (بتیس) و کلمنت لنگله (اتلتیکو مادرید). فصل پیش اریک گارسیا که قرضی در همین خیرونا بازی می‌کرد، مشمول بند ترس نمی‌شد اما ۲‌فصل پیش بازیکنانی مثل نیکو گونسالس، عبده، خولین آرائوخو و پابلو توره به‌دلیل وجود بند ترس در قراردادشان نتوانستند برابر بارسلونا به میدان بروند. اتفاقا چنین بندی هوشمندانه است. کافی است به گل‌های زیادی که رئال‌مادرید فصل پیش از بازیکنان سابق یا قرضی خود خورد نگاهی بیندازید.

جاروکشی

بارسلونا نخستین جوایز بهترین‌های ‌ماه لالیگا را جارو کرد؛ هانسی فلیک که لیگ را با ۴‌برد پیاپی آغاز کرده، بهترین سرمربی شد، رافینیا که ۳‌گله شده، بهترین بازیکن و یامال با یک‌گل و ۴‌پاس‌گل بهترین بازیکن جوان ماه. هانسی فلیک، سرمربی آلمانی سابق بایرن‌مونیخ که یک‌بار با نتیجه ۸بر ۲ با این تیم بارسلونا را شکست داده بود، حالا باید انتقام ۸‌گل خورده بارسا در فصل پیش را از خیرونا بگیرد.

جابه‌جایی سقف در اسپانیا

خبر خوشحال‌کننده برای هواداران و مدیران بارسلونا این است که لالیگا سقف بودجه این باشگاه را بالا برد تا آنها بتوانند در نقل‌وانتقالات زمستانی با دست باز فعالیت کنند. البته مبلغ قطعی در ‌ماه فوریه بررسی و اعلام می‌شود اما چیزی که فعلا اعلام شده، این است که سقف دستمزد برای بارسلونا دوبرابر شده است. لاپورتا که تنها دنی اولمو را از لایپزیش خریده بود، به‌دلیل پایین‌بودن سقف دستمزد نتوانست قراردادش را در هفته‌های اول ثبت کند و مجبور شد با سندسازی اعلام کند که مصدومیت کریستنسن تا نیم‌فصل طول می‌کشد و این بازیکن باید از فهرست کنار گذاشته شود. این تصمیم لالیگا با هدف جلوگیری از ورشکستگی کامل و تعطیلی برخی باشگاه‌ها نظیر بارسلونا گرفته شده است.

سقف دستمزد رئال مادرید از ۷۲۸‌میلیون یورو در فصل گذشته به ۷۵۵‌میلیون یورو افزایش یافته است. تیم کارلو آنچلوتی پس از جذب کیلیان امباپه در یک انتقال آزاد، بیشترین افزایش ارزش بازار را در تابستان امسال براساس ارقام ترانسفرمارکت داشت. سقف دستمزد بارسلونا ۵۷‌درصد یعنی از ۲۷۰‌میلیون یورو به ۴۲۶‌میلیون یورو افزایش یافته است. بارسا دستمزدهای عجیب و نجومی به بازیکنانش می‌دهد؛ ازجمله دی‌یونگ و لواندوفسکی که بالاترین حقوق را در اسپانیا دریافت می‌کنند.

اتلتیکو با ۳۱۱‌میلیون یورو و سوسیداد، ویارئال، بتیس، بیلبائو، خیرونا و... در رده‌های بعدی قرار دارند. خیرونا برای اولین‌بار در تاریخ خود به‌خاطر راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا با افزایش بیش از ۴۰‌میلیون یورو سقف دستمزد روبه‌رو شده و بیشترین افت را باشگاه پرافتخار سویا داشته. سقف دستمزد آنها به میزان باورنکردنی ۱۶۶‌میلیون یورو کاهش یافته و به ۲.۵‌میلیون یورو رسیده است. به همین دلیل، سویا مجبور شد ستاره‌های سرشناس را در تابستان امسال بفروشد یا به باشگاه‌های دیگر قرض دهد تا از شر دستمزدشان خلاص شود.

کد خبر 881452
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha