مرگ یک هوادار تیم ملوان در اصفهان موجی از انتقادات را برای کندی امدادرسانی رقم زده است. خیلی‌ها معتقدند که آمبولانس مستقر در ورزشگاه اگر به موقع بالای سر این فرد می‌رسید منجر به نجات جانش می‌شد یا منتقدند که چرا امداد اورژانسی درباره این مصدوم صورت نگرفته است؟

اورژانس هوادار ملوان

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: دیدار دیشب تیم‌های سپاهان و ملوان در ورزشگاه نقش جهان با یک اتفاق تلخ همراه شد و یکی از هواداران ملوان جانش را از دست داد. این در حالی است که آمبولانس در کنار زمین مستقر بود و هواداران تیم ملوان درخواست انتقال این بیمار به آمبولانس و نجات جانش را داشتند اما به گفته آنها به برخی رسانه‌ها، ماموران مستقر در ورزشگاه اعلام کردند که باید هوادار بیمار به آمبولانس پشت ورزشگاه منتقل شود.

مهم‌ترین سؤال اینجاست که در چنین وضعیتی که جان یک فرد روی سکوهای ورزشگاه در خطر است، کارشناسان اورژانس مستقر در ورزشگاه یا حتی پزشک هر کدام از دو تیم چه میزان اختیار دارند که به سرعت نسبت به نجات آن فرد اقدام کنند و چرا چنین سرعت عملی از سوی آنها رخ نداده است؟

البته داوود رفعتی، ناظر بازی سپاهان و ملوان درباره ادعای اعضای تیم ملوان و هوادارانش که در نجات جان هوادار ملوانی کوتاهی صورت گرفته، این سؤال را مطرح کرده که «بر اساس چه قانونی باید آمبولانس مستقر در زمین را که فقط در اختیار تیم و بازیکنان است را در اختیار هواداران قرار دهم؟»

مساله مطرح شده از سوی این مسئول با انتقادات زیادی همراه است و خیلی‌ها عنوان می‌کنند که در فوتبال دنیا هم برای نجات جان یک فرد حتی روی سکوها، بازی متوقف و اقدامات لازم برای نجات جان فرد صورت می‌گیرد.

نکته‌ای که بابک یکتاپرست، سخنگوی اورژانس کشور هم آن را تایید می‌کند و به همشهری آنلاین می‌گوید: نجات جان افراد هیچ نیازی به اجازه از مسئول مسابقه یا هر فرد دیگر ندارد. نیروهای امدادی در هر نقطه‌ای چنانچه متوجه شوند که جان یک فرد در معرض خطر است و مصدومی وجود دارد، به سرعت وارد عمل می‌شود. بارها پیش آمده که امدادگران ما با لباس شخصی اقدام به نجات جان یک نفر کرده‌اند.

یکتاپرست درباره این که به لحاظ اخلاقی آیا آمبولانس مستقر در ورزشگاه نمی‌بایست برای نجات جان این فرد اقدام می‌کرد، عنوان می‌کند: من در جریان جزئیات آنچه رخ داده نیستم اما مسائل زیادی درباره این حادثه مطرح می‌شود. اگر کارشناس آمبولانس در نجات جان این فرد کوتاهی کرده نیازمند پیگیری و پاسخگویی است. به ما اعلام کرده‌اند که پزشک تیم هم حضور داشته اما داور بازی اجازه رسیدگی به این مصدوم را نداده است. اگر چنین مساله‌ای صحت داشته باشد، اتفاق عجیبی است که پزشکی در مجموعه حضور داشته و اقدامی برای نجات جان یک مصدوم نکرده باشد!

او با بیان این که ایکاش هواداران ورزشگاه درباره این مصدوم به سرعت با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گرفتند، بیان می‌کند: بر اساس قوانین موجود در مسابقات ورزشی، آمبولانس خصوصی طبق قرارداد با مسئولان برگزارکنننده در فضای ورزشگاه یا استادیوم مستقر می‌شود. وظیفه اورژانس ۱۱۵ کاملا رایگان است و زمانی که با سازمان تماس بگیرند، برای ارائه خدمات به محل حادثه اعزام می‌شود. در این واقعه طبق استعلام ما از اورژانس اصفهان هیچ تماسی با ۱۱۵ نه قبل از حادثه و نه بعد از حادثه گرفته نشده و اگر این اتفاق می‌افتد به سرعت نیروهای امدادی از نزدیک‌ترین پایگاه به محل حادثه اعزام می‌شد.

سخنگوی اورژانس تهران توصیه می‌کند که نه درباره چنین حوادثی در ورزشگاه که هر نقطه از کشور وظیفه اورژانس ۱۱۵ امدادرسانی است و بهتر است با اورژانس کشوری تماس گرفته شود.

کد خبر 881271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دادا IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    زمانیکه امبولانس درورزشگاه حضور دارد چه لزومی به تماس با 115 هست که خیلی زمان براست فقط باید داور احساس مسولیت میکرد وبازی را بلافاصله قطع میکرد بازی مهمتراز جان انسان نیست این راباید به همه دست اندرکاران مسابقات اعلام کنند
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    هیچیمون مثل دنیا نیست
  • غلامرضا IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    یک بهانه به دستشان رسید:با ۱۱۵ کسی تماس نگرفته.آن شخص متاسفانه مسئول هنوز نفهمیده که نجات جان یک انسان بالاتر از هر دستور العمل و پروتکل میباشد.😔