شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 25 شهریور را در تقویم انصاف، حرفه‌ها و مشاغل کشور به نام روز صنعت کفش و چرم نام‌گذاری کرده است؛ صنعتی که گویا نامش با تبریز گره خورده باشد.

چرم تبریز

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین کارخانه چرم ایران که در آن دباغی و فرآوری چرم به شکلی عالی صورت می‌گرفت در سال ۱۳۰۸ در تبریز افتتاح شد. بعدتر کارخانه‌های چرم دیگری در شهرهای همدان، اصفهان و تهران نیز تأسیس شدند، اما تبریز همچنان قطب تولید چرم ایران محسوب می‌شود و در حال حاضر در آذربایجان شرقی 2350 نفر در ۲۲۵ واحد در خوشه چرم فعالیت می‌کنند و گفته می‌شود ۹۰ درصد چرم اشبالت (چرم ضخیم گاوی یا شتر) کشور در این استان تولید می‌شود.

پیشینه چرم

چرم محصولی است که با دباغی پوست خام حیوانات به‌ ویژه گاو و گوسفند به‌ دست می‌آید. فرایند دباغی را می‌توان اینگونه توضیح داد که پوست فسادپذیر را به یک ماده طبیعی پایدار، دائمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند.

اکثر مستندات تاریخی تاریخچه چرم تبریز را به اولین انسان‌های دامدار در مناطق قفقاز ارجاع داده‌اند. با وجود این اولین کارخانه چرم‌سازی در ایران در سال 1308 هجری قمری در شهر تبریز ساخته شد.

توسعه صنعت چرم‌سازی را می‌توان به محله‌ امامیه شهر تبریز نسبت داد که با گذشت زمان تا خیابان سعدی نیز گسترش یافت .

ویژگی چرم تبریز

یکی از ویژگی‌های اصلی چرم تبریز انعطاف بالا نسبت به سایر چرم‌هاست. کیفیت بالا دیگر ویژگی چرم تولید شده شهر تبریز است که با گذشت زمان نه تنها از کیفیت آن کم نمی‌شود بلکه شکل و شمایل چرم نیز جا افتاده‌تر می‌شود. برای تشخیص اصل بودن چرم تولید تبریز کافی است محصول تولید شده توسط چرم را بو کنید و یا به بافت چرم نگاه کنید گره‌ها و الگوهای خلل‌ها باید به شکل نامنظم ‌باشد و الگوی خاص و یا قابل شناسایی ندارد یا کمی چرم را در معرض شعله‌ آتش قرار دهید بوی ساطع شده شبیه به بویی نظیر سوختن مو است که نشان دهنده اصل بودن و طبیعی بودن چرم است.

ثبت ملی

سال 1396 بود که مهارت تهیه کفش چرمی دست دوز تبریز با گسترده آذربایجان شرقی به شماره ۱۴۸۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت و پس از طی مراحل قانونی ماه گذشته به اتحادیه کفاشان تبریز ابلاغ شد. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد تولید کفش دست دوز تمام چرمی نیز در تبریز توسط استادکاران مجرب تولید می‌شود.

کد خبر 881349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha