مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
۰ نفر

در حدود 400 سال قبل از میلاد، هرودوت از حجامت مرطوب و خشک را به عنوان یک درمان برای چندین بیماری از جمله سردرد، بی‌اشتهایی و هضم ضعیف نام برده است. درحقیقت، حجامت درمانی یکی از قدیمی‌ترین و کارآمدترین روش‌ها برای حذف سموم از بافت‌ها و اندام‌های بدن است.

image-20240914201258-1.jpeg

درمانگر از فنجان‌های خاصی روی پوست برای ایجاد مکش استفاده می‌کند. جریان خون در ناحیه آسیب دیده به دلیل کشیده شدن بافت زیر فنجان افزایش می‌یابد و منجر به تورم می‌شود. افزایش جریان خون در زیر فنجان‌ها، آلاینده‌ها و سموم را از بافت‌ها و اندام‌های مجاور دور می‌کند. با این حال، حجامت در کنار مزایای یکسری عوارض نیز دارد. در این مقاله از «همشهری آنلاین» به پرسش حجامت چه معایبی دارد؟ پاسخ می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: آنچه درباره حجامت نمی دانید

حجامت چیست و چه فوایدی دارد؟

فرآیند حجامت درمانی شامل گرم کردن و قرار دادن فنجان‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی روی پوست است. هنگامی که از فنجان برای اعمال فشار به پوست استفاده می‌شود، خلاء ایجاد شده توسط هوای گرم شده داخل فنجان، بافت را به داخل فنجان می‌کشد.

اعتقاد بر این است که این تکنیک جریان خون را بهبود می‌بخشد و بافت همبند یا فاسیا را شل می‌کند. این کار مانند ماساژ بافت عمیق عمل می‌کند و برای شکستن بافت اسکار و کاهش درد کاربرد دارد. فنجان‌ها اغلب روی شانه‌ها، پشت و گردن استفاده می‌شوند تا ناراحتی را از بین ببرند.

حجامت چه معایبی دارد؟

حجامت ممکن است بسته به میزان مکش توسط خلاء و میزان رکود داخلی دردناک باشد. با این حال، این روش مزایایی به همراه دارد. مزایای حجامت درمانی با کاهش درد موضعی و آرامش عضلانی مشخص می‌شود. حجامت ممکن است جریان خون بیشتر در یک ناحیه عضلانی خاص را تسهیل کند یا درد را برای ورزشکاران تسکین دهد. با این حال، هر روش درمان به غیر مزایا، معایبی نیز دارد. به همین دلیل اکثر افراد می‌پرسند که حجامت چه معایبی دارد؟ ابتدا بیایید مزایای حجامت را بیان کنیم:

  • تقویت جریان خون
  • جوانسازی اندام‌ها
  • کاهش درد و التهاب
  • یک روش درمانی ارزان، غیر تهاجمی و ایمن
  • درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه و اگزما
  • استفاده در ماساژ بافت عمیق برای آرامش و تندرستی
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی و تسریع درمان
  • کمک به درمان اختلالات خونی مانند کم خونی و هموفیلی
  • کمک به بهبود بیماری‌های روماتوئید مانند آرتریت و فیبرومیالژی
  • درمان فشار خون بالا
  • کمک به درمان اضطراب، افسردگی و میگرن

آیا حجامت عوارض دارد؟

حجامت چه معایبی دارد؟ خطرات مرتبط با حجامت معمولاً کم است و عوارض جانبی آن نادر هستند. شدت حجامت از خفیف تا متوسط متغیر است. جای زخم، سوختگی، ایجاد تاول، آبسه، عفونت‌های پوستی، خارش، کم خونی و پانیکولیت پیامدهای نامطلوبی هستند که می‌توان از آنها پیشگیری کرد. عوارض جانبی که اجتناب ناپذیر هستند عبارتند از

  • پدیده کوبنر
  • سردرد
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سنکوپ وازوواگال
  • حالت تهوع
  • بی‌خوابی

حجامت مرطوب بیشتر منجر به عفونت، سنکوپ وازوواگال و جای زخم می‌شود. حجامت خشک معمولاً باعث اریتم موضعی و اکیموز خواهد شد. در مجموع، حجامت یک تکنیک درمانی کم خطر است. معمولاً عوارض جانبی در طول درمان یا بلافاصله پس از آن رخ می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آیا کودکان را می توان حجامت کرد؟ | عوارض حجامت خودسرانه کودکان

حجامت چه معایبی دارد؟

معایب حجامت را بشناسید

اکنون رسیدیم باید به دنبال پاسخی برای سوال حجامت چه معایبی دارد؟ باشیم. همانطور که گفتیم این روش عوارض به همراه دارد که در ادامه به جزئیات بیشتر به آنها اشاره می‌کنیم:

کم خونی و افت فشار

حجامت می‌تواند منجر به کاهش گلبول‌های قرمز خون شود، به خصوص اگر خونریزی بیش از حد در این فرآیند دخیل باشد. کاهش گلبول‌های قرمز ممکن است منجر به کم خونی شود، وضعیتی که با خستگی، ضعف و رنگ پریدگی مشخص می‌شود. علاوه بر این، حجامت گاهی اوقات می‌تواند باعث افت فشار خون شود که ممکن است منجر به سرگیجه، غش یا احساس سبکی در سر خواهد شد.

ایجاد سرگیجه و حالت تهوع

حجامت چه معایبی دارد؟ برخی افراد ممکن است در حین یا بعد از حجامت دچار سرگیجه یا حالت تهوع شوند. این مشکلات می‌توانند به دلیل تغییرات ناگهانی در جریان خون یا فشار در بدن باشد، به خصوص اگر شما در طول حجامت دچار خونریزی شوید. این علائم می‌توانند ناراحت کننده باشند و ممکن است نیاز به توقف درمان یا مراجعه به پزشک وجود داشته باشد.

التهاب بافت چربی زیر پوست (پانیکولیت)

گاهی اوقات حجامت می‌تواند منجر به پانیکولیت شود پانیکولیت التهاب بافت چربی زیر جلدی زیر پوست است. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد گره‌های حساس و قرمز رنگ شود که اغلب دردناک هستند. در برخی موارد، حجامت می‌تواند منجر به واکنش‌های پوستی شدیدتر و ناراحتی شود که حتی پس از پایان جلسه درمان نیز ادامه دارد.

بروز تاول و عفونت پوستی

مکش ایجاد شده در حین حجامت می‌تواند باعث ایجاد تاول روی پوست شود. این مشکل اگر به درستی مدیریت نشود، تاول‌ها می‌توانند باز شده و عفونی شوند و عوارض را به دنبال داشته باشند. در برخی موارد، عفونت ممکن است به بافت‌های اطراف سرایت کند که در این صورت پزشک درمان دارویی با آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند.

حجامت چه معایبی دارد؟

تغییر طولانی مدت رنگ پوست

حجامت چه معایبی دارد؟ مکش و فشار اعمال شده در حین حجامت می‌تواند باعث کبودی یا تغییر رنگ پوست شود. در حالی که این مشکل معمولا موقتی است، اما در برخی موارد تغییر رنگ می‌تواند به صورت طولانی مدت یا حتی دائمی روی پوست بماند. این مشکل ممکن است به ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند یک عامل نگران کننده باشد.

احتمال سرایت بیماری‌ها

اگر ابزار حجامت بین جلسات به درستی استریل نشود، خطر انتقال بیماری‌های عفونی وجود دارد. عوامل بیماری‌زا از طریق خون مانند هپاتیت B، هپاتیت C و HIV، به طور بالقوه می‌توانند از طریق تجهیزات آلوده پخش شوند. پس اگر برای انجام حجامت اقدام می‌کنید، به مراکزی بروید که تجهیزات تمیز و استریل شده دارند.

آسیب‌های عصبی

حجامت چه معایبی دارد؟ در موارد نادر، مکش و فشار شدید اعمال شده در حین حجامت می‌تواند به اعصاب زیرین پوست آسیب برساند. این مشکل ممکن است منجر به درد، بی‌حسی یا گزگز در ناحیه آسیب دیده شود. در حالی که بیشتر آسیب‌های عصبی ناشی از حجامت موقتی است، در برخی موارد ممکن است آسیب منجر به تغییرات حسی طولانی مدت یا حتی دائمی شود.

حجامت به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

کودکان زیر چهار سال یا افراد مسن بالای 60 سال در معرض خطر بیشتری برای ایجاد علائم و تاول‌های شدید هستند. همچنین زنان باردار در دوران بارداری نباید حجامت را در قسمت پایین کمر و قسمت تحتانی و بالای شکم انجام دهند تا از خطر انقباضات زود هنگام جلوگیری شود. توصیه می‌شود.

در سه ماهه اول از حجامت اجتناب شود. درنهایت، اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، بهتر است حجامت نکنید، زیرا ممکن است خونریزی یا کبودی بیش از حد را تجربه کنید. کسانی که مشکلات زیر را دارند، موارد منع انجام حجامت وجود دارد:

  • آبسه
  • تورم
  • کم خونی
  • ضربان ساز
  • پوست خشک یا ترک خورده
  • دررفتگی مفصل
  • شکستگی استخوان
  • اختلالات خونریزی
  • تحلیل رفتن عضلات

حجامت چه معایبی دارد؟

پیشگیری از عوارض حجامت

برای جلوگیری از عوارض ناشی از حجامت، اطمینان از انجام این عمل توسط یک فرد آموزش دیده و با تجربه که از پروتکل‌های بهداشتی دقیق پیروی می‌کند، ضروری است. این موضوع شامل استفاده از تجهیزات استریل شده مناسب برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی است. متخصصانی که کار حجامت را انجام می‌دهند، باید در مورد اینکه حجامت چه معایبی دارد؟ به شما اطلاعات لازم را ارائه دهند

متخصصان باید قبل از شروع درمان، سلامت شما را به طور کامل ارزیابی کنند و شرایطی را که ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد، مانند کم خونی، افت فشار خون یا حساسیت‌های پوستی را در نظر بگیرند. شما باید از خطرات بالقوه مطلع شوید و دستورالعمل‌های روشنی در مورد مراقبت‌های پس از درمان، از جمله نحوه مدیریت عوارض جانبی مانند کبودی یا تاول دریافت کنید.

شدت و مدت حجامت باید به دقت کنترل شود تا خطر آسیب عصبی، عفونت‌های پوستی یا کبودی زیاد به حداقل برسد. متخصصان باید از قرار دادن فنجان روی نواحی دارای مسیرهای عصبی زیرین یا پوست حساس خودداری کنند. آنها باید واکنش شما را در طول جلسه تحت نظر داشته باشند و درمان را مطابق با نیازهای فرد شما انجام دهند

مراقبت‌های بعدی به همان اندازه مهم است. باید به افراد توصیه شود که نواحی تحت درمان را تمیز نگه دارند، از قرار گرفتن در معرض دمای شدید خودداری کرده و در صورت مشاهده علائم شدید به پزشک مراجعه کنند.

کلام آخر

حجامت یک روش قدیمی برای کمک به کاهش تنش، درد مزمن و التهاب است. در این روش از فنجان‌های مخصوصی استفاده می‌شود که پوست و ماهیچه‌ها را کشیده و آرام می‌کند. اگرچه ممکن است علائم قرمز موقتی ایجاد شوند، اما این روش معمولاً باعث ناراحتی شدید نمی‌شود. حجامت می‌تواند اعصاب و جریان خون را برای کاهش احساس درد تحریک کند.

حجامت برای افرادی که با خستگی، میگرن، فشار خون بالا و بسیاری از بیماری‌های تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند، روشی مناسب است. با این حال، مهم است که عوارض این روش آگاه باشید و متخصصان بپرسید: «حجامت چه معایبی دارد؟» سپس تصمیم بگیرید که آیا باید این کار را انجام دهید یا خیر.

کد خبر 881360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha