اصرار به ساخت خانه‌های ۲۵ متری در حالی است که قواعد مسکنی ایران، آپارتمان ۲۵ متری را به‌عنوان مسکن قبول ندارد؛ بر همین اساس مجریان این طرح، به دنبال ساخت این خانه ها با مجوز هتل آپارتمان هستند.

آپارتمان ساخت و ساز

به گزارش همشهری آنلاین، حواشی ساخت خانه‌های ۲۵ متری تمامی ندارد و حالا قرار است انبوهی از این واحدها با مجوز هتل‌آپارتمان در ماهدشت کرج احداث شود؛ آیا این واحدها برای زندگی به سبک ایرانی مناسب است و آیا متقاضیان می‌توانند این واحدهای هتل‌آپارتمان را به‌عنوان مسکن مالک شوند؟

بعدازاینکه همه نهادها و اشخاص حقوقی مرتبط با موضوع مسکن از طرح میکرو آپارتمان‌های ۲۵ متری اعلام برائت کردند و با طرح اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران برای ساخت واحدهای ۲۵ متری در منطقه ۱۹ تهران مخالفت شد؛ حالا قرار است این طرح در قالب مجتمع اقامتی در ماهدشت کرج اجرا شود و کلنگ ساخت ۳۳۰۰ واحد ۲۵ متری بر زمین زده شده است.

اصل اول در این طرح، کمک به خانه‌دار شدن متقاضیان با بضاعت پایین عنوان شده است؛ اما مغایرت اصل این واحدها با استانداردهای زندگی باعث شده باوجود چند سال پیگیری متولی این طرح، پروانه مسکونی برای آن صادر نشود.

بیشتر بخوانید:

خانه های ۲۵ متری تهدیدی برای اجاره نشین ها

دلسوزی یا کاسبی؟

خانه‌های ۲۵ متری که در قالب اقامتگاه و هتل‌آپارتمان احداث می‌شود، حتی اگر برای متقاضیان احتمالی آنها نتواند جای سرپناه استاندارد را پر کند، برای سازنده و متولی احداث مجتمع سود خوبی خواهد داشت. بر همین اساس است که عده‌ای از مخالفان طرح میکرو آپارتمان‌های ۲۵ متری، اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران را متهم می‌کنند که در دوران کسادی صنعت ساختمان به دنبال ایجاد گردش مالی با پول و مشارکت متقاضیان مسکن است و اصلاً اهمیتی نمی‌دهد که مسکن احداث شده مناسب زندگی باشد یا نه.

در این میان رسانه‌ها با کارشناسان متعددی درباره موضوع مسکن ۲۵ متری مصاحبه کرده‌اند که ازقضا برخی از آنها، از انبوه‌سازان شناخته شده کشور هستند. فارغ از خاستگاه مخالفان مسکن ۲۵ متری، اصل اول در مواجه به این طرح، مغایرت آن با مقررات مسکنی کشور است که سرانه سکونت برای هر نفر را ۱۷.۵ مترمربع تعیین کرده و همین مسئله باعث شده پروانه احداث برای این طرح صادر نشود.

نکته قابل‌تأمل دیگر اینکه این اتحادیه، پیش‌ازاین در قالب طرح مسکن ملی اقساطی به دنبال جلب مشارکت متقاضیان مسکن در پروژه‌های مسکونی متوسط متراژ بود و به‌واسطه استفاده از نام شبه‌دولتی برای طرح خود، وارد دعوای حقوقی با وزارت راه و شهرسازی شد و از سرنوشت بعدی این طرح نیز جزئیاتی منتشر نشد.

میکرو آپارتمان‌ها و سابقه بد تعاونی‌های مسکن

فارغ از مغایرت مسکن ۲۵ متری با استانداردهای مسکن ایران، یکی از مصائبی که اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ناخواسته با آن مواجه شده، سابقه بد تعاونی‌های مسکن در کشور است که پرونده بسیاری از آنها همچنان با شاکیان بسیار مفتوح است.

این سوءسابقه، یکی از ابزارهای حمله به این اتحادیه تعاونی است به خصوصی که این اتحادیه هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد هتل‌ها و مجتمع‌هایی که قبلاً در قالب مشارکت به افراد واگذار کرده منتشر نمی‌کند و عملاً معیاری برای راستی‌سنجی عملکرد تعاونی‌های عضو این اتحادیه در دسترس نیست.

خلأ نظارت در طرح مسکن ۲۵ متری

جذب منابع اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران برای احداث مجتمع‌ها ساختمانی با اصول قانون پیش‌فروش ساختمان مغایرت دارد اما این اتحادیه با حکم قضایی که سابقاً برای یکی از پروژه‌های خود گرفته، استدلال می‌کند که این کار را بر اساس قواعد تعاونی‌ها انجام می‌دهد و اصلاً بیعی انجام نمی‌شود که مشمول قانون پیش‌فروش باشد.

فارغ از این موضوع، بر اساس ماده ۲۰ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، «عرضه عمومی اوراق بهادار در بازار اولیه منوط به ثبت آن نزد سازمان با رعایت مقررات این قانون بوده و عرضه عمومی اوراق بهادار به هر طریق بدون رعایت مفاد این قانون ممنوع است.»

در مورد خانه‌های ۲۵ متری نیز به نظر می‌رسد متقاضیان در حال دریافت اوراق بهادار تحت هر نامی هستند درحالی‌که این اوراق در هیچ مرجعی ثبت نشده است. با توجه به اصرار اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران به اینکه خانه‌های ۲۵ متری را به هر قیمتی و در هرجایی احداث کند، به نظر می‌رسد یک‌بار برای همیشه باید متولیان مسکن، نهادهای نظارتی و مجریان قانون تکلیف این طرح و مغایرت‌ها، اتهام‌ها و ابهام‌های آن را مشخص کنند تا اگر قرار است این طرح اجرا شود، در بستری شفاف و قانونی اجرا شود و اگر تخلفی در آن هست، قاطعانه از اجرای آن جلوگیری شود.

کد خبر 881720
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha