چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکصدوبیست گروه آموزش دیده و با تجربه عصر جمعه - 30 مرداد - با استقرار در مکان‌های تعیین شده در سراسر ایران، هلال ماه مبارک رمضان را رصد می‌کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش بینی کارشناسان، رؤیت هلال ماه در غروب جمعه و شنبه 30و31 مرداد به عنوان روز اول ماه مبارک رمضان است اما نتیجه نهایی پس از بررسی گزارش های ارسالی استان‌ها به ستاد استهلال و تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا موحد نژاد با بیان اینکه اعضای گروه‌های کارشناسی که در مناطق مختلف کشور برای رؤیت هلال ماه مستقر می‌شوند، همگی افراد مجرب و آموزش دیده هستند و امامان جمعه و نمایندگان آنها هم حضور دارند، گفت: برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان از ابزار نجومی مانند تلسکوپ و دوربین‌های قوی نیز بهره گیری می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق علوم نجومی، رؤیت هلال ماه در مناطق جنوبی کشور آسان تر است اما ملاک؛ مجموعه شواهد علمی و بررسی همه گزارش هایی است که از سراسر کشور به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می شود و به تایید نهایی می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به پیشگامی ایران در علمی کردن رصد هلال ماه افزود: برنامه ریزی و اقدامات ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری که با تدبیر معظم له صورت گرفته؛ در جهان اسلام بی نظیر است.

عضو شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همچنین گفت: در تقویم امسال ماه مبارک رمضان 29 روزه است و احتمال 30 روزه بودن آن وجود دارد.

وی افزود: رؤیت هلال ماه شوال از رؤیت هلال ماه مبارک رمضان مشکل تر و حساس تر است و هلال ماه شوال در هر زمان حتی اگر در روز هم دیده شود؛ فردای آن نخستین روز ماه شوال خواهد بود.

کد خبر 88180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز