چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکصدوبیست گروه آموزش دیده و با تجربه عصر جمعه - 30 مرداد - با استقرار در مکان‌های تعیین شده در سراسر ایران، هلال ماه مبارک رمضان را رصد می‌کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش بینی کارشناسان، رؤیت هلال ماه در غروب جمعه و شنبه 30و31 مرداد به عنوان روز اول ماه مبارک رمضان است اما نتیجه نهایی پس از بررسی گزارش های ارسالی استان‌ها به ستاد استهلال و تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا موحد نژاد با بیان اینکه اعضای گروه‌های کارشناسی که در مناطق مختلف کشور برای رؤیت هلال ماه مستقر می‌شوند، همگی افراد مجرب و آموزش دیده هستند و امامان جمعه و نمایندگان آنها هم حضور دارند، گفت: برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان از ابزار نجومی مانند تلسکوپ و دوربین‌های قوی نیز بهره گیری می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق علوم نجومی، رؤیت هلال ماه در مناطق جنوبی کشور آسان تر است اما ملاک؛ مجموعه شواهد علمی و بررسی همه گزارش هایی است که از سراسر کشور به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می شود و به تایید نهایی می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به پیشگامی ایران در علمی کردن رصد هلال ماه افزود: برنامه ریزی و اقدامات ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری که با تدبیر معظم له صورت گرفته؛ در جهان اسلام بی نظیر است.

عضو شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همچنین گفت: در تقویم امسال ماه مبارک رمضان 29 روزه است و احتمال 30 روزه بودن آن وجود دارد.

وی افزود: رؤیت هلال ماه شوال از رؤیت هلال ماه مبارک رمضان مشکل تر و حساس تر است و هلال ماه شوال در هر زمان حتی اگر در روز هم دیده شود؛ فردای آن نخستین روز ماه شوال خواهد بود.

کد خبر 88180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز